Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til Shimano Calcutta 50


Manfred Muller
 Share

Recommended Posts

Hallo i stua.
Jeg har en multiplikatorsnelle Shimano Calcutta 50 som nesten ikke er brukt. Men nå skal den tas i bruk for ørretfiske. 
Hvilken spinnstang (pistolgrep) mener dere vil være godt egnet til denne snella? Tenker å bruke sluk, spinnere 5-15 gram (ev 20 gr).
 

calcutta50.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northern Lite fra Lawson er jeg veldig fornøyd med. http://www.seeberg.no/produkt/32754804/northern-lite-trigger-8'-7-25-g-3-delt Kaster helt greit ned i 5 g, men suverent best på 12-18. Litt over prisklassen, men den kan finnes på tilbud ned i tusenlappen.

Berkley Lightning er rimeligere, men en helt grei stang.

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/spinnstenger/berkley/lightning-ht/berkley-lightning-ht-8-15-40g-spinnstang-2-delt-149008-p0000131972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne info Asle. Skal se på det nå. 
Har også tittet litt på Abu Garcia Vendetta 7,6' 5-20g, siden jeg har god erfaring med stenger fra ABU (Atlantic serie fra 70 tallet he he)
Har ellers noen stenger fra Shimano, DAM, ABU  som jeg liker godt, men da med haspelsnelle.

Har nå sett på Northern Lite Trigger 8' 7 - 25 g 3-Delt. Interessant stang for meg tror jeg. Likte blant annet hel kork- håndtak. Her skal det spekuleres litt ;)

Den Berkley stangen passer kanskje ikke nå pga 15-40g kastevekt. I denne klassen har jeg flere andre stenger jeg kan bruke.

 

Endret av Manfred Muller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var det jeg tenkte på! http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/spinnstenger/berkley/lightning-ht/berkley-lightning-ht-8-10-30g-spinnstang-2-delt-149007-p0000131937 10-20.

Jeg ville gått for Northern Lite tilbud til 1099,- hos Skitt Fiske nå: http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/spinnstenger/lawson/northern-lite/lawson-northern-lite-8-7-25g-3-delt-trigger-149518-p0000133268


Vendetta er en helt grei stang for folk som bare vil ha en stang, men den har litt for få stangringer og gir ikke i nærheten av samme følelse under kjøring av fisk som Northern Lite. ABU har mye bra stenger, men jeg har dårlige erfaringer med de rimeligere seriene deres sammenlignet med Lawson. Det er vanskelig å slå kvaliteten deres, spesielt når det er på tilbud ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AsleB skrev:

Denne var det jeg tenkte på! http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/spinnstenger/berkley/lightning-ht/berkley-lightning-ht-8-10-30g-spinnstang-2-delt-149007-p0000131937 10-20.

Jeg ville gått for Northern Lite tilbud til 1099,- hos Skitt Fiske nå: http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/spinnstenger/lawson/northern-lite/lawson-northern-lite-8-7-25g-3-delt-trigger-149518-p0000133268


Vendetta er en helt grei stang for folk som bare vil ha en stang, men den har litt for få stangringer og gir ikke i nærheten av samme følelse under kjøring av fisk som Northern Lite. ABU har mye bra stenger, men jeg har dårlige erfaringer med de rimeligere seriene deres sammenlignet med Lawson. Det er vanskelig å slå kvaliteten deres, spesielt når det er på tilbud ;)

Har bestemt meg, etter å ha sett på flere alternativ fra Berkley. Det blir stangen du anbefaler. ;)
Takk for god tips. Skal si fra når den kommer i posten og etter jeg har prøvd den litt. 
Da er den bestilt og betalt :)

Endret av Manfred Muller
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AsleB skrev:

Kjekke greier! Tror du blir fornøyd.

Det tror jeg faktisk også he he.
Liker å ha skikkelig utstyr som fungerer.
Har vært veldig ivrig sportfisker fra 60 tallet fram til sirka år 2000, men så dabbet det av.
Husker da jeg bodde i Tyskland fram til 1974, da jeg var aktiv medlem i en sportsfiskerforening. Den gangen fisket jeg mest på karpe, gjedde, ørret, sik (Felche) og andre ferskvannsfisker. Når det gjelder Karpe fisket jeg med stenger som var opp til 6 meter lang og uten snelle. (Stippfiske)
Sportsfiskeforeningen bidro også til at en kjøpte utstyr i tide og utide hehe. Formann der hadde også en butikk for sportsfiskere ;) Smart. De fleste ble utstyr- entusiaster. (mild sagt)
Fluefiske var også meget aktuelt den gangen. Utsyr som jeg brukte og fremdeles bruker er stenger / sneller fra Hardy, DAM, Brownick, Charles Ritz og Bruce Walker. 
Når det er sagt, ser jeg nå at det har skjedd en masse nytt de siste årene i forbindelse med stenger og sneller. Om alt er så mye bedre enn før vet jeg ikke, ......men som Østein Sunde synger, det er kjekt å ha ;)

Endret av Manfred Muller
Stavelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvordan var fisket på disse fiskene du nevner i Tyskland da?

Nå har jeg bare 25 år på baken som sportsfisker, men jeg vil si utviklingen har vært enorm på stenger og sneller!

Spesielt hva angår vekt og jevn kvalitetsøkning til en fornuftig pris på stenger og sneller. Nå kan du fiske med stenger som veier et par hundre gram på 0.20-multifilament og en snelle i 2000-klassen der en tidligere ville hatt stenger på halvkiloen i glassfiber med 0.60 mono og en snelle som veide en halv ambolt. Klart, når ting blir mer komplisert og prisen presses ender en også opp med en del ting som ser fancy ut og fisker bra en sesong og to før det blir totalhavari. 

Om en får mer fisk eller mer fiskeglede kan diskuteres, men kjekt å ha er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fisk fikk jeg / før.....men det skyldes ikke utstyret, det var mer fisk, i alle fall i sjøen og fjordene i Norge og Østersjøen.
Fisket på nevnte fisker i Tyskland var veldig bra, spesielt på karpefisker, og det krevde tynne snører og lange stenger for å slite ut karpen som kunne bli 15 kg der vi fisket. (ingen snelle) Brukte som regel 0.18 - 0.25. Når det gjaldt fiske på gjedde var det kraftige stenger rundt 3-4 meter og ingen snøre under 0.50 pluss stålfortom (Stahlvorfach). Den gangen fisket vi delvis også med levende agn, men det ble etterhvert forbudt. Snelle den gangen var en DAM Quick 550 stasjonær. (brukes fremdeles i dag) 
Har også prøvd meg med dypvannsdorging etter storørret i Sør-Tyskland som kunne bli mange kg. Da brukte jeg en ambassadør og massiv glassfiberstang a la Atlantic- serien fra ABU, 9 fot lang, men fikk ikke noe he he.
Generelt var stenger for spinn-slukfiske massiv glassfiber og en del tyngere. Lengden var som regel for min del rundt 9 fot.
Stengene jeg har for flyefiske er de samme jeg hadde før. De er lett, både enhånds og 2- håndsstenger, ( spesielt Hardy, Charles Ritz og Bruce Walker) men de kostet flesk og det gjør det også i dag.
Sammenligning med utstyr fra øvre hylla i dag og for 30 år siden forteller meg at det egentlig er billigere i dag å kjøpe kvalitet enn før. 
Og som du nevner, så har det skjedd mye med kvalitetsøkning  på hele spekteret og det er jeg glad for.......og det er kjekt å ha på mange måter.

Vedlagte bilder er fra sirka 1975-1980.
Siste bildet, regnbueørret tatt med Bruce Walker stang i en fjord i Flatanger kommune.

fiske3.jpg

fiskeørett.jpg

fiske-flue.jpg

Endret av Manfred Muller
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 

Lawson Northern Lite 8' 7-25g

kommet i hus. Shimano Calcutta 50 er montert, så nå blir det å prøve litt.
Meget lett stang. 
Hvilken snelle bruker du på denne stangen Asle?
Blir spennende tenker jeg.

Endret av Manfred Muller
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.