Gå til innhold
Fiskersiden

Malangen 11-12.07.16 - Vi prøver igjen


erik
 Share

Recommended Posts

Etter en uke nordpå, skulle jeg endelig få fisket litt. Dette er mitt tredje besøk i Malangen, ingen av de foregående har vært særlig vellykket. Er det på det tredje det skal skje?
 
blogger-image--1586184390.jpg
 
Etter å ha fartet rundt i Balsfjord-trakten en ukes tid, med uendelig mye kaffe og god mat mens vi besøkte diverse av fruens slekt og venner, var jeg veldig klar for å komme meg på vannet. Leilighet for innlosjering av kone og barn var ordnet og jeg hadde leid båt. Dagene før fulgte jeg nøye med på YR, for de to tidligere forsøkene her tydet på at det gjaldt å komme seg så langt ut som mulig. Selve området rundt Mallangen virker utfisket, noe diverse lokalkjente har bekreftet. Det er plenty med småtorsk her som de fleste andre steder nordpå, men skal du treffe på større utfordringer må det enten være sild inne i fjorden eller så får man brenne av bensin og komme seg utover. 
 
Med to voksne og to små barn på tur med fly og leiebil, følger det noen begrensninger hva gjelder baggasje. Men to sett med stang/ snelle ble det plass til. Kveitestangen min, Shimano Beastmaster STC 2030 med en Shimano Tiagra og en lett haspelstang med en Shimano. Haspelstangen er under testing, og var primært med for å få kjørt litt større fisk på for å si noe om egenskapene dens. Testen av stangen kan du lese HER. Med på lasset var noen få kveitejigger på Flying Eye, pluss litt småtteri til den lette stangen. 
 
Kveldene før vi ankom Malangen ble brukt til å se på kartet. Jeg rekognoserer med Navionics sin Boating-app på IPaden, noe som fungerer greit. Helst vil jeg kombinere den med sjøkart på papir, men det hadde jeg ikke tilgang på denne gangen. Appen i seg selv er gratis, men kartene koster deg et årlig gebyr for oppdatering. 
blogger-image-199617392.jpg
 
Med WIFI i sofaens trygge havn oppdaterer appen kartbildet raskt, og det er null problem å zoome inn og ut. Før jeg drar ut laster jeg også ned området jeg skal ferdes i til IPaden, i tilfelle mobildata ikke fungerer ute på sjøen. Men i sofaen er det fint å sitte å kikke, og så slenge på en markør på potensielle steder.
blogger-image--62175053.jpg
 
Ser vi nærmere på den ene markøren jeg har satt, ser du også noe av hva jeg ser etter i en potensiell kveiteplass. I en ideell verden er den strømutsatt med variert bunn med mye sand. Tenk deg "leopardbunnen" man ser etter ved sjøørretfiske, men med dybder fra ca 10 meter og ned til ca 40.
blogger-image-417627535.jpg
 
Så sjekker jeg hvordan det ser ut med SonarCharts:
blogger-image-1646362714.jpg
 
 
Som du ser på bildet over forsvinner dybdeangivelsene når jeg slår på SonarCharts. Jeg foretrekker derfor å starte letingen uten SonarCharts, og så slå på den for en nærmere kikk på potensielle godplasser.
 
I egen båt bruker jeg også appen for SonarChart Live, men utleiebåtene hadde ikke WIFI. Utleiebåtene her hos Malangen Resort har ikke det nyeste og hvasseste av elektronikk ombord, men mest irriterende er at de ikke har tatt seg råd til skikkelige ekkoloddgivere. Kværnø-båtene har aktermonterte givere av billigste sort, mer egnet for fiske på 5 meter enn 50 meter. Dette er ikke noe spesielt for Malangen, derfor foretrekker jeg å ta med egen elektronikk i utleiebåter. Det forutsetter dog en annen prioritering av bagasjen enn det var mulighet for på denne turen. Heldigvis fikk jeg en båt med en Lowrance HDS 5 Gen 1, som selv med den billige HST-WSBL ekkoloddgiveren er uendelig mye bedre enn alternativet.  
 
Det var ikke bare haspelstangen som skulle testes i dag. Jeg hadde også med en splitter ny sluk (i mangel på et bedre ord) fra IMA:
blogger-image-197201739.jpg
 
 
Modellen heter Koume 90. Den er beregnet på å kastes med, synker raskt og vibrerer småhissig på sin vei inn. Jeg kommer også til å teste den på vertikalfiske etter røye når jeg får tid til slikt. Men nok om utstyr og slikt, hvordan gikk fisket?

På grunn av litt barnerelaterte forsinkelser kom jeg meg ikke på vannet fult så tidlig som jeg hadde håpet, men i 8-draget var jeg på vei utover. 
blogger-image--370412670.jpg
 
HDSen og IPaden i skjønn forening.
blogger-image--1443747757.jpg
 
På fisketur skal man smøre seg med tålmodighet. Men når vinterblek nordmann skal på fisketur i strålende sol må han ta i litt ekstra med smøringen.....
blogger-image-396809517.jpg
 
Vel ute var omgivelsene akkurat så storslagne som forventet.  
blogger-image--2105600479.jpg
blogger-image--830797051.jpg
 
Selv om været var strålende ved avreise, meldte YR om tiltagende vind. Det, kombinert med tåkebanken du ser kanten på i bildet over, gjorde at jeg ikke turte å kjøre helt ut men valgte å fiske på de plassene jeg markerte i IPad-bildet øverst i artikkelen.
 
Men et par av plassene jeg hadde rekognosert på virket veldig lovende, så skuffelsen over å ikke kjøre helt ut ga seg fort. Når ekkoloddet ser sånn ut er det godt med mat for kveita:
blogger-image--739394098.jpg
 
Noen av de litt større torskene klarte å kroke seg på jiggen min også.
blogger-image--1662767678.jpg
 
Timene føyk slik de vanligvis gjør på fisketur. Det typiske kveitenappet kom aldri, men jeg var i hvertfall borti en kveite. I det jeg skulle sveive opp og kjøre utover for et nytt drift, følger det en kveite etter jiggen. Jeg stanser og vipper jiggen litt opp og ned i det klare vannet, og jaggu tar ikke kveita jiggen. Jeg er helt sikker på at den har svelget unna nok jigg til å få stingeren i munnen, så jeg rapper til. Så feil kan man ta, som bildet under viser... 
blogger-image--1043506286.jpg
 
Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen teit grunn får jeg ikke hele rapporten i ett innlegg, så her kommer resten:

Etter 12 timer på vannet begynte vinden å bli merkbar og jeg kjørte nærmere Malangen Brygger igjen. Der plukket jeg opp jentungen og så fisket vi litt småtorsk i nærområdet. Unger på fisketur i Nordnorge er "bankers", med masse napp og stadig fast fisk.
blogger-image-525672949.jpg
 
Med litt hjelp ble det nærkontakt med flere småtorsk.
blogger-image-810779985.jpg
 
Jeg avsluttet dagen med en kald en i baren.
blogger-image-611385860.jpg
Oppsummert gikk dette årets besøk langt bedre enn tidligere. Nå var alt på stell hos Malangen, og det er en betydelig forbedring. Men fisket for min del er ikke spennende nok, så jeg tviler på at jeg kommer tilbake enda en gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport. Når jeg tenker på fiske og Malangen tenker jeg på en kvinnelig prest født og oppvokst i Malangen som i en morgenandakt fortalte om det gode fisket noen tiår tilbake kontra dagens fiske elendig fiske. Hun snakket om grådighet, og la skylda på trålerne som gikk fram og tilbake i fjorden. Det skulle hun ikke gjort, hun ble anmeldt av fiskebåtrederne som ikke ville ha på seg at de var grådige. Hun måtte bare legge seg flat, men det betyr jo ikke at hun hadde feil. Jeg kommer opprinnelig fra indre del av Ofotfjorden og problemet er stort sett det samme der og all er enig om at trålerne soper med seg svært mye når de er innom. Dette er i utgangspunktet rike fjorder men fisken får ikke vokse seg skikkelig stor. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann. Så ikke innlegget ditt før nå. Fin rapport.

Når det gjelder fisket i Malangen så kan det variere. Men om du er på rett sted til rett tid kan du oppleve et fantastisk fiske etter blant annet storsei. Dette har de neppe særlig peiling på hos Malangen Brygger, da de ikke er så opptatt av fiske der. Båtene og utstyret ombord er også dårlig vedlikeholdt. Det er ikke noe i veien med Kvernøbåter, det er flotte båter, men når det er dårlig vedlikehold av båter spiller det liten rolle uansett hvilken båt det er.

Tilbake til fisket, det finnes flere hotspots for kveite der inne, men slikt fiske er aldri lett og du må være til rett sted til rett tid. Seifisket kan også være overlegent når seien jakter tobis og du kan få mye og stor fisk helt oppe i overflata, her er det gode muligheter for fisk på 10+ og fisk over 20 kg tas årlig. Om du har tenkt deg tilbake til Malangen kan du bare ta kontakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

Båten var OK den, bortsett fra ekkoloddgiveren som var montert for høyt opp. Utstyret ellers vet jeg ikke noe om, siden jeg hadde med mitt eget. Det blir garantert flere turer i området Balsfjord-Tromsø, pga slekt og venner oppi der og at jeg bare klarer å sitte inne i x-antall dager av gangen. :D I 2011 dro jeg med egen båt, og det frister til gjentagelse. Men før det må bil og helst henger skiftes ut, siden båten jeg har nå er noen hakk tyngre enn den gamle er det begrenset hvor langt jeg vil traile den med dagens set-up. Men har en plan for 2018....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.