Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret status i Jotunheimen? (Tur planlagt)


Kenngu
 Share

Recommended Posts

Planlegger en 3 dagers tur fra med lørdag. Noen som har fisket i Jotunheimen i det siste og som vil rapportere litt? Hadde en ukes tur i Hardangerviddda uten fisk, blitt veldig sulten på ørret nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite fisking i Jotunheimen? Jeg har i så fall en rapport/turblogg? :P

Dro på søndag isteden for. Fikk flaks på turen på vær fronten, med sol alle dagene og lite vind!

4 dagers tur med kano hvor en dag går til kjøring, gikk ikke helt som planlagt. Bra ble den likevel. Planen var å ta en dag i Bygdin og to i Gjende. Alt selvfølgelig etter fiske bettet. En natt rundt Kjelda, så pakke padle tilbake til bilen. Kjøre til Gjende, en natt i Øvre Leirungen og en natt i Bukkehåmårtjønne. På denne turen var det trått med penger, så da ble det lite mat. Det ble hard satsing på å få fisk :)

Dag 1: Ankom jeg Hålistølen rundt 15.00, og etter montering av kano og pakk så var jeg først i vann rundt 16.30

Med kun en baguette til frokost, og null lunsj ble camp leting første prio for å så få i seg noe mat. Camp ble satt opp rundt Gyrikanten, hev i meg litt mat så startet fisket. Fisket meg rundt Raudfjorden og litt i Kjelda uten lykke. Ved kvelding når det nesten var mørkt ble det en lita en, ved campen. Litt liten, men bedre enn ingenting til kvelds.

Nydelig vær og omgivelser 

P8210208.JPG

Min aller første Jotunheimen ørret, tatt på svart mepps agila!

IMG_1805.jpg

 

Dag 2: Morgenen var tåkete, men vindstille. Telte var satt opp slik at det første jeg ser er vannet når jeg kommer ut. Og det var ikke dumt, for vak ble spottet øyeblikkelig. Til tross for vak og bra forhold, ble det ikke fisk til frokost. Dagen før var det mye båttrafikk. Båter som kjørte rundt, nesten hele dagen for garn setting. Det plagde meg litt, så jeg bestemte meg for forflytning. Fisket meg ned til Bygdinssundet, tilbake og helt til Raudfjordsanden. I Raudfjord spotta jeg en fisk som hoppa, så det ble litt ekstra fiske her. Det ble nullfisk, så det ble padling tilbake til bilen. Så kjørte jeg til Gjende, men fikk en liten overraskelse. For å parkere bilen, kosta det 120kr dagen. To dager parkering med fiskekort ble på 410kr, som var for mye for meg denne turen. Jeg måtte ha penger til drivstoff på hjemturen. Så da ble det heller en spontan natt i Fisketjerne, tilfeldig vann mellom Gjende og Bygdin. Oppe her var det mye vind, og lite fiske lykke. Fint var det da!

God været

IMG_1806.jpg

 

Dag 3: Våknet jeg til herlig soloppgang. Jeg bestemte meg for å ta siste dagen i Vinstre, været var enda bedre. Null skyer, helt vindstille meste parten av dagen. Fisket meg fra Lykkjestølane, til Veslefjorden med lite bet. Jeg var nå skrubbsulten. Det var tid for middag, så jeg slo opp telt i Kolbjørnsøyane. Før jeg begynte å slå opp telte satte jeg opp en stang med mark og dupp. Så jeg kunne fiske i mens jeg satte opp telte, og det lønte seg! Etter andre blikk på duppen så smalt det på, gleden var sinnsykt. Nå slapp jeg kjedelig plain potetmos, og jeg fikk den vanskelige fjellørreten. 500g blank, sykt morro! Ny mark ble kasta ut, og før jeg rakk å skjære av hodet på første fisken. Så smalt det på en ny! Denne dro faktisk litt snøre på nye snella mi, og det må krefter til. Denne trodde jeg var diger, men viste seg å bare være 47g tyngre en den første. Sjukt stor forskjell på styrke og kondis a gitt! Det var perfekt, været, fisken og omgivelsene.

FisketjerneIMG_1819.jpg

 

Vindstille indeed

IMG_1843.jpg

Fisk nr 1

IMG_1847.jpg

Fisk nr 2

IMG_1850.jpg

Top kvalitets kjøtt!

IMG_1854.jpg

Jotunheimen er klart en plass jeg må tilbake til, med minst en uke til rådighet. Og litt mere penger :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.