Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstørje?


Flyfishing for Salmon
 Share

Recommended Posts

Ser at Hillersøy bomma på 3-5 makrellstørjer omlag 50 mil vest av Stadt på tirsdag 16/8.

Capture.JPG

Eg har ikkje tilgong sjølv, men om du abbonerar på Fiskeribladet Fiskaren, kan du lese artikkelen her: https://fiskeribladetfiskaren.no/nyheter/?artikkel=48448

Stripet pelamide (bonit) har eg oppretta ein tråd på her: 

 

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Har di fisket etter Størja i etterkant tru? 

Syns det er synd da denne arten forsvant for en god stund tilbake, før min tid. Men det var vell forventet kanskje ikje for di som fisket etter den... Den burde vert totalfredet i flere år fremover slik at den kom tilbake for fult, har sett på altfor mange filmer av denne som blir fisket på stang og det er jo helt ekstremt! Torpedo i sjøen, men som Norge vell kjent her komme det litt av den, fisker di 190 fisker på 200 kilo og kanskje mer blir det så forsvinner den igjen, la den få en sjangs å komme tilbake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Magnus Jonset skrev:

Har di fisket etter Størja i etterkant tru? 

Syns det er synd da denne arten forsvant for en god stund tilbake, før min tid. Men det var vell forventet kanskje ikje for di som fisket etter den... Den burde vert totalfredet i flere år fremover slik at den kom tilbake for fult, har sett på altfor mange filmer av denne som blir fisket på stang og det er jo helt ekstremt! Torpedo i sjøen, men som Norge vell kjent her komme det litt av den, fisker di 190 fisker på 200 kilo og kanskje mer blir det så forsvinner den igjen, la den få en sjangs å komme tilbake! 

Velkommen til forumet.

Du bør dog ta en aldri så liten sjekk av tallgrunnlaget for påstanden om at den norske kvoten vil medføre utryddelse. Her er du på villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Velkommen til forumet.

Du bør dog ta en aldri så liten sjekk av tallgrunnlaget for påstanden om at den norske kvoten vil medføre utryddelse. Her er du på villspor.

Tusen Takk! flott forum! 

Det eg mener er at når det kommer til slike ting som eksempelvis Størja, er det litt som kommer tilbake så er di i full gang igjen. Nei har ikje sjekket tallene. 

Eg jakter rype og hjort, når di har hatt tellinger på rypa så teller di noen fugler og bestemmer seg for å ikje frede, så lure di på koffor det er så få igjen etter sesongen? Samma kommer til Hjorten, men den har tatt seg kraftig opp igjen pga små kvoter.

er bare mitt synspunk hehe 

Syns Størjen burde vert fredet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har med andre ord en mening basert på ingenting, og for å toppe det mener du det er fornuftig å dele din grunnløse og udokumenterbare mening på Internett på et forum der du må påregne å møte andre som faktisk har kunnskap. Selv når du varsles om at din mening er basert på manglende kunnskap synes du det er fornuftig å stå på meningen din, uten å sjekke fakta eller revurdere.  

Beklager, men det der er rett og slett dårlig folkeskikk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov å ha og ytre sin mening, men virker det ikke fornuftig å kunne underbygge meningene med fakta og ikke bare rykter og tanker tatt ut av lufta?

Det er skrevet en del om forskningsfangsten som foregår i Norge. Den må vi ha for å kunne lære noe om alder, mengde, årskull, levesett, kondisjon, vandringsmønster og opphav bl.a.  Forskningsfangsten er en liten brøkdel av all tunfisk som vandrer opp hit. 

Tunfiskfiske er regulert strengt internasjonalt av ICCAT, deretter regulert strengt av norske myndigheter. I år er det åpnet for sportsfiske av tunfisk i forskningsøyemed, der tunfisk skal fanges med stang som er den mest skånsomme måten å fange de på, hvorpå de skal merkes og slippes ut igjen. Dette er da en liten kvote av årets totale, lille, kvote for forskningsfangst.

Jeg kan forstå litt av hva du mener, men jeg tipper at hvis du også leser deg opp på nasjonal forvaltning av både hjort og rype, så vil du finne mye ny kunnskap. Og kanskje får du meninger som du kan både forsvare, underbygge og forklare for andre som gulper opp noe uvettig om ting de ikke har greie på.

-Og ikke minst, det morsomste av alt, delta i debatten og bli tatt på alvor.

 

Så nei, det er ingen instanser som ønsker å fiske Norskehavet tomt for tunfisk. Selv ikke fiskerne.

 

Du kan begynne på Asgeirs blogg

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2016/09/26/blafinnet-tunfisk-makrellstorje/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Quote

Det eg mener er at når det kommer til slike ting som eksempelvis Størja, er det litt som kommer tilbake så er di i full gang igjen. Nei har ikje sjekket tallene. 

Er greit å ha en mening, men det er endel mere rundt dette enn bare å frede fra norsk side.

Storja er en internasonal bestand som vandrer i og gjennom mange lands territorialfarvann og delvis i internasjonalt hav.

Kvoter blir fordelt mellom aktører og nasjoner etter både fangsttradisjoner og flåtens behov. Dersom norge enten frasier seg kvoterettigheter, eller får disse og så lar være å bruke dem, så vil andre presse på for å få overta. Det er på denne måten faktisk bra for bestanden at norge, med et godt reguleringsregime og mye kunnskap om fiskebestander har en plass i denne diskusjonen (ICCAT) og fisker opp sin tildelte kvote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Martin S skrev:

Det er jo lov å ha og ytre sin mening, men virker det ikke fornuftig å kunne underbygge meningene med fakta og ikke bare rykter og tanker tatt ut av lufta?

Det er skrevet en del om forskningsfangsten som foregår i Norge. Den må vi ha for å kunne lære noe om alder, mengde, årskull, levesett, kondisjon, vandringsmønster og opphav bl.a.  Forskningsfangsten er en liten brøkdel av all tunfisk som vandrer opp hit. 

Tunfiskfiske er regulert strengt internasjonalt av ICCAT, deretter regulert strengt av norske myndigheter. I år er det åpnet for sportsfiske av tunfisk i forskningsøyemed, der tunfisk skal fanges med stang som er den mest skånsomme måten å fange de på, hvorpå de skal merkes og slippes ut igjen. Dette er da en liten kvote av årets totale, lille, kvote for forskningsfangst.

Jeg kan forstå litt av hva du mener, men jeg tipper at hvis du også leser deg opp på nasjonal forvaltning av både hjort og rype, så vil du finne mye ny kunnskap. Og kanskje får du meninger som du kan både forsvare, underbygge og forklare for andre som gulper opp noe uvettig om ting de ikke har greie på.

-Og ikke minst, det morsomste av alt, delta i debatten og bli tatt på alvor.

 

Så nei, det er ingen instanser som ønsker å fiske Norskehavet tomt for tunfisk. Selv ikke fiskerne.

 

Du kan begynne på Asgeirs blogg

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2016/09/26/blafinnet-tunfisk-makrellstorje/

Hei. Og takk for svar! Eg har lagt meg flat på den fronten, har ingen kommentar. Men takk for at du bygger litt oppunder av å si sin mening, du gav vertfall et godt svar og eg lærte meir av forvaltningen med Tunfisk enn det han andre skreiv! supert svar! Takk igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

 

Er greit å ha en mening, men det er endel mere rundt dette enn bare å frede fra norsk side.

Storja er en internasonal bestand som vandrer i og gjennom mange lands territorialfarvann og delvis i internasjonalt hav.

Kvoter blir fordelt mellom aktører og nasjoner etter både fangsttradisjoner og flåtens behov. Dersom norge enten frasier seg kvoterettigheter, eller får disse og så lar være å bruke dem, så vil andre presse på for å få overta. Det er på denne måten faktisk bra for bestanden at norge, med et godt reguleringsregime og mye kunnskap om fiskebestander har en plass i denne diskusjonen (ICCAT) og fisker opp sin tildelte kvote.

Takk for svar, har bare mine synspunkter og sa hva eg mente, men liker svaret ditt av det du skriver, lærer vertfall noe. Hadde deltatt meir i debatten og lært meir. Men når han andre skreiv eg hadde dårlig folkeskikk blei eg kvalm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å si meninger som meninger. og ikke underbygge de med ting som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. da blir gjerne folk provosert. slik du skrev ting i starten var virkelig provoserende for en hel del av brukerne her vil jeg tro. 

Og erik er slett ikke av den typen som går løs på andre brukere helt uten grunn. Han er en av de mere erfarne og en av de med veldig mye kunnskap her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.