Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til Langefiske


Martin23
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Håper noen her inne kan svare på dette eller gi noe gode råd. 

Jeg er helt nybegynner når det gjelder fiske utpå dypet, har veldig lyst å prøve og fiske lange/brosme, så for dere som er vandt til dette høres kanskje spørsmålene litt rar ut men for meg som nybegynner er det til stor hjelp:)

Lurer på, på hva dybder  dere anbefale og fiske? 

og hva type utstyr ? pilk ? lodd? fiske med glidebom? opphengere? evt agn? og hva type? å gramm?

og om det er lodd om dere da bare lar det følge bunnen og holder stangen i ro eller drar opp av å til slik som med pilking ?

Beklager om dette hørest helt komisk ut men setter stor pris på hjelp:)

Tusen takk hilsen nybegynner :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange/brosme er i torskefamilien, som betyr at den er litt treg. Jeg pleier å ha en tung pilk på enden av lina, med blekkspruthekle lenger opp! Jeg bruker en Shimano Aernos spinning 7`1" powergame stang med kastevekt 50-120g. Jeg fisker på 70 meter i dybde og fisker aktivt med rolig pilking, rask pilking og ikke noe pilking! Noen ganger dorger jeg med wobbler, men jeg tar de fleste med pilking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorge lange og brosme med wobbler?  Seriøst?

Siden ingen andre svarer deg: oppskrift er å bruke agn(helst makrell)  og fiske nær bunnen. Se sjø kartet og finne skrenter fra 80m og nedover. Alle slags selvlysende dingser på opphengere anbefales. Fiske rolig, dunke av og til i bunnen. 

Mye å skrive. Aller best er å ta en tur til en lokal fiske butikk og de sikkert skal vise deg hvordan. 2 STK Opphengere MED 5/0- 10/0 KROK OG SELVLYSENDE SLANGE ELLER BLEKKSPRUT PÅ ER EN VELDIG GREI UTGANGSPUNKT. Lodd 200-500 gr

Hvor holder du deg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Paternoster med 2 opphengere. Selvlysende slange. Gjerne en ESCA. krok ca 10/0.

2: Agn; en halv makrell. Dybde; 150-250m. Bly 650-900g. Line; 0,30-0,34 braid.

3: Fisk helt på bunn. Hold stanga rolig mesteparten av tiden. men gjør 3-4 markante dunk i bunn med jevne mellomrom.

4: ???????

5: Profit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, carpis skrev:

Dorge lange og brosme med wobbler?  Seriøst?

Siden ingen andre svarer deg: oppskrift er å bruke agn(helst makrell)  og fiske nær bunnen. Se sjø kartet og finne skrenter fra 80m og nedover. Alle slags selvlysende dingser på opphengere anbefales. Fiske rolig, dunke av og til i bunnen. 

Mye å skrive. Aller best er å ta en tur til en lokal fiske butikk og de sikkert skal vise deg hvordan. 2 STK Opphengere MED 5/0- 10/0 KROK OG SELVLYSENDE SLANGE ELLER BLEKKSPRUT PÅ ER EN VELDIG GREI UTGANGSPUNKT. Lodd 200-500 gr

Hvor holder du deg til?

tusen takk for svar:) mange gode tips her:) jeg holder meg til i åsane, men båten ligger på marøy (bøvågen) så fisker der, og når været er bra så kommer jeg meg til fedje. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Titanic skrev:

Lange/brosme er i torskefamilien, som betyr at den er litt treg. Jeg pleier å ha en tung pilk på enden av lina, med blekkspruthekle lenger opp! Jeg bruker en Shimano Aernos spinning 7`1" powergame stang med kastevekt 50-120g. Jeg fisker på 70 meter i dybde og fisker aktivt med rolig pilking, rask pilking og ikke noe pilking! Noen ganger dorger jeg med wobbler, men jeg tar de fleste med pilking!

Jeg fisker ofte etter lange, brosme, lysing og annet bunnfisk  med wobler , især om disse er trege på agn. Det virker . Ikke ukjent metode som nevnes  her : 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎08‎.‎2016 at 23.16, carpis skrev:

Dorge lange og brosme med wobbler?  Seriøst?

Siden ingen andre svarer deg: oppskrift er å bruke agn(helst makrell)  og fiske nær bunnen. Se sjø kartet og finne skrenter fra 80m og nedover. Alle slags selvlysende dingser på opphengere anbefales. Fiske rolig, dunke av og til i bunnen. 

Mye å skrive. Aller best er å ta en tur til en lokal fiske butikk og de sikkert skal vise deg hvordan. 2 STK Opphengere MED 5/0- 10/0 KROK OG SELVLYSENDE SLANGE ELLER BLEKKSPRUT PÅ ER EN VELDIG GREI UTGANGSPUNKT. Lodd 200-500 gr

Hvor holder du deg til?

Agn med makrell har jeg brukt mye! Brukte mine 3 første sesonger med det du forteller nå, og fikk totalt 2 langer! Med wobbler denne sesongen tok jeg totalt 31 langer! Det er uvanlig, men veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Alwin skrev:

Med wobbler...??

Der høres rart ut. Da fisker du etter mini-langer ikke på de store med 30 kg eller mer...??

Nei, tvert imot! Jeg har tatt de største på wobbler. Det høres ganske rart ut, men det er effektivt. Det spørs jo på hva slags wobbler du bruker! Jeg bruker bare Rapala wobblere, og fanger mye fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.8.2016 at 23.16, carpis skrev:

Dorge lange og brosme med wobbler?  Seriøst?

Siden ingen andre svarer deg: oppskrift er å bruke agn(helst makrell)  og fiske nær bunnen. Se sjø kartet og finne skrenter fra 80m og nedover. Alle slags selvlysende dingser på opphengere anbefales. Fiske rolig, dunke av og til i bunnen. 

Mye å skrive. Aller best er å ta en tur til en lokal fiske butikk og de sikkert skal vise deg hvordan. 2 STK Opphengere MED 5/0- 10/0 KROK OG SELVLYSENDE SLANGE ELLER BLEKKSPRUT PÅ ER EN VELDIG GREI UTGANGSPUNKT. Lodd 200-500 gr

Hvor holder du deg til?

Manger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur titanic har kjørt på ett isfjell for mykje her:rolleyes: og at det der er ein spøk, iverfall inntill han forklare litt nærmare. Selv har eg fått noken på snik/stolpalina har ein 4 til 5 kroka som eg agna med makrell, ein liten bit. Må som regel ned på 100 meter eller noke sånt. Hadde sikkert fått fleire dersom eg hadde brukt litt sjølvlysande slange på og/eller større agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, can skrev:

trur titanic har kjørt på ett isfjell for mykje her:rolleyes: og at det der er ein spøk, iverfall inntill han forklare litt nærmare. Selv har eg fått noken på snik/stolpalina har ein 4 til 5 kroka som eg agna med makrell, ein liten bit. Må som regel ned på 100 meter eller noke sånt. Hadde sikkert fått fleire dersom eg hadde brukt litt sjølvlysande slange på og/eller større agn.

Jeg mener det jeg sier om dorging med wobbler! Har tatt mange flere langer med wobbler! Kan ikke røpe hva slags wobbler jeg bruker, fordi da vet dere hva som kommer i butikkene neste år, men det jeg sier er sant! Jeg bruker wobblere som er veldig dyptgående for å fange dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror det høres fortsatt som en isfjell. Hvordan kan en dorge med wobbler i dypet over 50 m uten hjelpemiddler som dypprigg eller stor lodd? Alle som har fisket vet at jo større fart er i båten jo raskere vann motstand løfter lodd fra bunnen.

Det er også blitt tatt lange som 10 m dyp men som regel de lever mye dypere. Hvis man anstrenger seg, sikkert, kan finne en måte hvordan holder wobbler i dypet men tror ikke det er det enkelste måte for en nybegynner. Og bunnapp i tillegg. 

Tror vi vil ha forklaring allikevel eller høres ikke ikke lovende ut som en tips til noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkje for å kuppa tråden, eller kanskje litt. Noken som har forslag til gode plasser å setta lina samt sniksnøre er på austsida av Varaldsøy i Hardangerfjorden, Åkre nærmere bestemt gjerne på pm. Tenkte kanskje dei med erfaring kunne sjå gode plasser på gule sider sitt sjøkart. På forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, carpis skrev:

Hmm, tror det høres fortsatt som en isfjell. Hvordan kan en dorge med wobbler i dypet over 50 m uten hjelpemiddler som dypprigg eller stor lodd? Alle som har fisket vet at jo større fart er i båten jo raskere vann motstand løfter lodd fra bunnen.

Det er også blitt tatt lange som 10 m dyp men som regel de lever mye dypere. Hvis man anstrenger seg, sikkert, kan finne en måte hvordan holder wobbler i dypet men tror ikke det er det enkelste måte for en nybegynner. Og bunnapp i tillegg. 

Tror vi vil ha forklaring allikevel eller høres ikke ikke lovende ut som en tips til noen

IMG_6387.JPG

 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎08‎.‎2016 at 11.31, carpis skrev:

Hmm, tror det høres fortsatt som en isfjell. Hvordan kan en dorge med wobbler i dypet over 50 m uten hjelpemiddler som dypprigg eller stor lodd? Alle som har fisket vet at jo større fart er i båten jo raskere vann motstand løfter lodd fra bunnen.

Det er også blitt tatt lange som 10 m dyp men som regel de lever mye dypere. Hvis man anstrenger seg, sikkert, kan finne en måte hvordan holder wobbler i dypet men tror ikke det er det enkelste måte for en nybegynner. Og bunnapp i tillegg. 

Tror vi vil ha forklaring allikevel eller høres ikke ikke lovende ut som en tips til noen

Jeg bruker dyptgående wobblere samtidig som at jeg setter et tungt blylodd på 110g foran. Da går de ned der langene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stranger79 skrev:

Fantastiske påstander. Er det blikkstille og ingen strøm der du dorger etter langer med ett 110 grams bly?

Selv klarer jeg såvidt holde bunn med 400 grammer om båten drifter her i fjordene på vestlandet en godværsdag. 

Det må jo være en killer etter skolest! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ølgylt skrev:

Tja, jeg har et sted jeg fisker lange med 30grams sluk fra båt, så jeg synes ikke det høres så utrolig ut.

Har selv tatt Lange på 5 meters dyp på mikrokroker og 7 grams bly. Det finnes sikkert en fluefisker som kan melde om en på flue ett sted også. Dorging med wobbler og 110  grams bly uten dyprigg vil fiske mest Sei & Lyr så snart båten har tøffet litt. Dog er dette veldig spesielle metoder for og gå etter Lange :-)  

3 timer siden, PeterSL skrev:

Det må jo være en killer etter skolest! :D 

Hysj, du røper hemmeligheten til alle! 

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎08‎.‎2016 at 16.28, stranger79 skrev:

Fantastiske påstander. Er det blikkstille og ingen strøm der du dorger etter langer med ett 110 grams bly?

Selv klarer jeg såvidt holde bunn med 400 grammer om båten drifter her i fjordene på vestlandet en godværsdag. 

Tja, man kan tro det. Jeg drar ut på vindstille dager når det ikke er bølger, og bruker kraftige stenger. Det vanskelige er å få wobbleren dypt uten at den går i stykker, fordi de er ikke laget for så dypt vann, men om du får det til vil du bli overrasket over resultatet! Du kan jo prøve det selv en dag for å se om det funker til deg. Uansett hva du tror så fanger jeg masse langer på det. Takk for tipset om artskunnskap forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.9.2016 at 20.49, Titanic skrev:

Det vanskelige er å få wobbleren dypt uten at den går i stykker, fordi de er ikke laget for så dypt vann, men om du får det til vil du bli overrasket over resultatet! Du kan jo prøve det selv en dag for å se om det funker til deg. 

Metoden skal prøves rett etter Havål på flue, Breiflabb på dupp og Ål med lasso. Så lange på dorging :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, stranger79 skrev:

Metoden skal prøves rett etter Havål på flue, Breiflabb på dupp og Ål med lasso. Så lange på dorging :-) 

Har tatt laks med lasso. Egentlig var det ikke lasso, men det var en wobbler, og lina surret seg rundt laksen. :) Har prøvd alle de teknikkene, bortsett fra Ål med lasso. Fungerer greit, men er ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Titanic skrev:

Har tatt laks med lasso. Egentlig var det ikke lasso, men det var en wobbler, og lina surret seg rundt laksen. :) Har prøvd alle de teknikkene, bortsett fra Ål med lasso. Fungerer greit, men er ikke så bra.

Spennende! Fortell gjerne mer om hvordan du gikk frem med oppsett av dupp for Breiflabben og flueoppsett til Havål? Eller tok begge 2 wobbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.