Gå til innhold
Fiskersiden

Splitcane laksestang, "Orkla", ifra Asbjørn Hørgård


Da9man
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått tak i et prakteksemplar ifra toppen av det Asbjørn hørgård produserte. Nemlig en splitcane laksestang, "orkla". Den er ganske strøken og neppe fisket med. Den kommer ifra en dødsbo der det var en masse fiskeutstyr med fantastisk kvalitet. Mesteparten var aldri brukt..

Jeg er blitt fortalt at den er ifra 50-tallet. Etuiet er fortsatt intakt, og prislappen henger fortsatt på. 463,50,- var veldig mye penger på den tida. 

Men det jeg lurer på, hva kan den være verdt nå?

Kan evt sende bilder på sms? Om du/dere er intressert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Da9man skrev:

Jeg har fått tak i et prakteksemplar ifra toppen av det Asbjørn hørgård produserte. Nemlig en splitcane laksestang, "orkla". Den er ganske strøken og neppe fisket med. Den kommer ifra en dødsbo der det var en masse fiskeutstyr med fantastisk kvalitet. Mesteparten var aldri brukt..

Jeg er blitt fortalt at den er ifra 50-tallet. Etuiet er fortsatt intakt, og prislappen henger fortsatt på. 463,50,- var veldig mye penger på den tida. 

Men det jeg lurer på, hva kan den være verdt nå?

Kan evt sende bilder på sms? Om du/dere er intressert.

 

Jeg kan være interessert! Men da trenger jeg et bilde av stanga. Vet ikke prisen, men jeg kan finne en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Titanic skrev:

Jeg kan være interessert! Men da trenger jeg et bilde av stanga. Vet ikke prisen, men jeg kan finne en rimelig pris.

Jeg vet at en lett splitcane fluefiskestang laget i Norge er verdt rundt 5000-8000 NOK. Så jeg er ikke interessert noe mer, men det kan være noen andre som er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, cesar skrev:

Rundt 4000.-kr i følge denne auksjonarius,Men hva markedet er villig til å betale er en annen sak.  http://www.auksjonsola.no/auksjonsliste-til-11-juni/

Det var her jeg fikk tak i den ;)

4000,- var kun hans tips til et startbud, ikke hva han syns den er verdt.

Endret av Da9man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at Hørgård sine stenger ikke kan måle seg med Hardy sine. Her er noen priser på Hardy. http://www.flyfishingantiques.com/Products/Rods/Hardy.aspx

4000.-kr for ei gammel Hørgård stang syntes jeg er mye , kanskje mer rundt 1200-.kr vil være mer realistisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, cesar said:

Det er klart at Hørgård sine stenger ikke kan måle seg med Hardy sine. Her er noen priser på Hardy. http://www.flyfishingantiques.com/Products/Rods/Hardy.aspx

4000.-kr for ei gammel Hørgård stang syntes jeg er mye , kanskje mer rundt 1200-.kr vil være mer realistisk.

 

Tror jeg vil si meg enig med cesar her. Disse stengene ble produsert i ganske stort antall helt fram til begynnelsen av 80-tallet, og det finnes ganske mange av dem rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cannonbang skrev:

Tror jeg vil si meg enig med cesar her. Disse stengene ble produsert i ganske stort antall helt fram til begynnelsen av 80-tallet, og det finnes ganske mange av dem rundt omkring.

Var ikke disse stengene i produksjon kun ifra 50-60? Altså denne splitcane "orkla" stanga.

Eller har jeg lest feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

denne serien som besto av flere stenger, bl a gaula ble laget til begynnelsen av 80-tallet. Enhåndsstengene ble laget i glassfiber mye tidligere, men tohåndsstengene i glassfiber var ingen suksess, de ble tunge og slaskete, og hadde lett for å knekke.Splitcane var like tung, kanskje tyngre,  men hadde mye bedre spenst.  først når kullfiberen kom på markedet, ble de faset ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 3-skjøts 1-hånds 10' fra  Vangen og Karlsen. Stangen heter Grimsgaard. Fikk anbefalt 9'er synk-snøre. Stanga er tung og seig å bruke, så den krever sin mann. :)

Prøvde å selge den på et brukt-marked til 2K, men fikk ikke noen "napp" :lol: 

Skal man fiske med ei så gammel stang trengs det Tweed, hatt, pipe, flue med gammelt mønster og ei passende snelle. Og sist å ikke minst må man ha mustasje og være minst 60 år. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Den ‎27‎.‎08‎.‎2016 at 9.10, Maritim skrev:

Av en eller annen grunn har det bitt seg fast en tro på at gamle splittcane-stenger er verdifulle.

Folk blir skuffet.

Med mindre stangen har vert i Hemingways eie og det kan bevises, vil jeg tru den er verd hundrelapper, ikke tusenlapper. 

Men hva den faktisk er verd veit du ikke før den er solgt!

 

Den ‎27‎.‎08‎.‎2016 at 9.10, Maritim skrev:

Av en eller annen grunn har det bitt seg fast en tro på at gamle splittcane-stenger er verdifulle.

Folk blir skuffet.

Med mindre stangen har vert i Hemingways eie og det kan bevises, vil jeg tru den er verd hundrelapper, ikke tusenlapper. 

Men hva den faktisk er verd veit du ikke før den er solgt!

Splitcanestenger er verdifulle. Men mange folk blir skuffet fordi de ikke skjønner og ikke kan bruke stengene på rett måte. De kaster minst like så langt som "lakritsspinnarna" og er mye bedre å kjøre fisken på mht fiskeglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎08‎.‎2016 at 19.23, Potemkin skrev:

Tror dere bommer stygt på verdien av stanga. Hørgård er ikke Hardy hva gjelder status og kvalitet. Er den signert, nummerert, osv, så kan den stige noe i pris. Men det er ikke en Hardy som sagt. 

Potemkin;  Har du eid eller kastet med Hørgårds stenger. Hørgårds stenger er like gode kvalitetsmessig som Hardy. Jeg har ca. 20 Hardy og 10 Hørgård. Hørgårdstengene kaster lengre enn Hardys, men er kanskje litt mindre påkostet med hensyn til staffasje- litt billigere snellefeste enn Hardy og det var nok tilpasset det norske markedet på 1950 og 60 tallet.  Jeg har to stykker Konkurranse E-D og to Konkurranse D og de er i allefall ikke  mindreverdig   sammenlignet med Hardy Triumph og Koh- i noor.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.