Gå til innhold
Fiskersiden

Sliter mye utstyr


Bergen123
 Share

Recommended Posts

Jeg er veldig fersk på dette med havfiske men har havstang med bom, slep, agn osv. Vi fisker fra båt og har hatt varierende resultat. Noen dager lite, andre masse på samme plass med samme oppsett.

 

Men det som går igjen er at jeg sliter mye utstyr. Jeg har mistet 2-3 rigger med bom, opphenger og slep. Da ryker det i fortommen på fireline hvor jeg har 0.90 sene. Fikk tips om å ha en tynn sene mellom bom og lodd. Det gjorde jeg i dag og slet da bort to lodd. 

 

Sliter når vi driver (vatlestraumen).

 

Er det noen andre tips for å unngå å slite så mye/sette seg fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo et problem som ikke er så altfor lett å gjøre noe med. Tynn sene ned til loddet, som du nevner, gjør i alle fall at du kan redde resten av takkelet om loddet setter seg fast. Bli kjent med plassene, enten om du ser på sjøkart eller bruker ekkolodd for å se bunntype og formasjoner. Da kan du holde deg unna plassene hvor bunnen er verst. Du kan også prøve litt andre plasser i området og se om det gjør det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme når jeg begynte med kystmeite. Som PeterSL sier hander det om å kjenne bunnforhold.

I havfiske kan du jo forsøke å ligge over bunn, Slippe ned til du får kontakt og løfte opp en meter, la båten drive av et minutt før du slipper ned til du kjenner bunn og så løfte opp en meter igjen. Lar du alt slepe på bunn hele veien setter du deg vel fast uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.