Gå til innhold
Fiskersiden

Redusere fart på båt. Igjen.


jokis
 Share

Recommended Posts

Hei. På min Rana 530 står det en 40 hk Evinrude E-tec. Jeg er ganske fersk både på trolling og alt med å eie egen båt.

Når motoren akkurat går i gir , kjører den ca 2.5-3 knop ifølge gule sider på sjøen appen. Jeg tenker etter endel lesing å sjekke ut muligheten for å bremse farten med et drivanker, da den ikke kan gå saktere. 

Spørsmålet blir da om det er mulig å ha drivankeret ganske rett bak båten, så det ikke blir så mye kåling med sener og wobblere. 

Det trolles i sjøen etter SØ primært. Trenger jeg å kunne dorge saktere? Har lest mye men er fortsatt usikker. 

 

Takker for alle svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jokis skrev:

Hei. På min Rana 530 står det en 40 hk Evinrude E-tec. Jeg er ganske fersk både på trolling og alt med å eie egen båt.

Når motoren akkurat går i gir , kjører den ca 2.5-3 knop ifølge gule sider på sjøen appen. Jeg tenker etter endel lesing å sjekke ut muligheten for å bremse farten med et drivanker, da den ikke kan gå saktere. 

Spørsmålet blir da om det er mulig å ha drivankeret ganske rett bak båten, så det ikke blir så mye kåling med sener og wobblere. 

Det trolles i sjøen etter SØ primært. Trenger jeg å kunne dorge saktere? Har lest mye men er fortsatt usikker. 

 

Takker for alle svar. 

Hei. Jeg må først presisere at jeg aldri har trollet etter SØ eller annen fisk, men jeg har fisket SØ i mange, mange år og 2-3 knop ved vanlig fiske etter SØ bruker å være helt perfekt hvis fisken er aktiv. Som sagt, jeg har aldri trollet SØ, og hvor aktiv fisken er på dypet har jeg null peiling på.

Drivanker bak båten høres for meg ganske så tungvint og lite praktisk ut.. Du har ett litt dyrere, men en mye mer effektiv mulighet og det er å sette på en mindre propell på påhengeren hvis du vil ha lavere fart.

Nå er ikke jeg kjent i det heletatt med 4 taktere, men hvis i tillegg muligheten er der til å sette ned tomgangs hastigheten, så kan jo det være en mulighet også?

 

Mvh

H.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett drivanker bak båten er en elendig løsning. Problem nummer en er at propellstrømmen vil treffe drivankeret som igjen gir null styring. Problem nummer to er at enhver fisk med litt størrelse kommer til gå i anker/ tau. Du må i praksis bruke to, ett på hver side av båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man tager en plastbøtte-bunn e.l. plastbit, skjærer ut en sirkel med diameter mindre enn propellen. Så lager man et hull i midten med diameter som akslingen på propellen og en slisse inn til hullet. Så trer du luriumet på baksiden av propellen. Juster diameteren til du har ønskelig fart. 

Funka på gamle mindre påhengsmotore, hvorhvit det funker på større nye veit jeg ikke. 

Har dorga mye kveite med drivanker uten nevneverdig problem. Da kun ett anker på ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er tomgangsturtallet på den? Jeg vil tro det er et potensiale for å justere den ned endel. 2.5-3 knop høres mye ut. Dette er en enkel sak å gjøre, hvis du ikke ser deg råd selv, så få hjelp av noen som er litt motorkyndig til å vise deg det. Det er kun snakk om å ta opp motordekslet, og finjustere en skrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle to-taktere gjør det, nyere ikke så mye som de gamle dog. Hvis du dorger med den, så må du "blåse"den rein med jevne mellomrom, ca 10 til 15 min mellom hver gang. Gi nesten full gass, og reduser igjen før den får opp farten og går opp i plan. Gjør dette to ganger etter hverandre. Dette vil "blåse" ut oljen som har samlet seg i veivhuset. Det er denne som gjør motoren sur, eller rå som du sier. To-taktere tar luft/bensin inn gjennom veivhuset, og lagrene smøres ved tåkesmøring av olje som skiller seg ut når bensinen fordamper. din har nok egen tank for olje, i motsetning til de eldre, der man blandet oljen i bensinen. Men prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, cannonbang said:

alle to-taktere gjør det, nyere ikke så mye som de gamle dog. Hvis du dorger med den, så må du "blåse"den rein med jevne mellomrom, ca 10 til 15 min mellom hver gang. Gi nesten full gass, og reduser igjen før den får opp farten og går opp i plan. Gjør dette to ganger etter hverandre. Dette vil "blåse" ut oljen som har samlet seg i veivhuset. Det er denne som gjør motoren sur, eller rå som du sier. To-taktere tar luft/bensin inn gjennom veivhuset, og lagrene smøres ved tåkesmøring av olje som skiller seg ut når bensinen fordamper. din har nok egen tank for olje, i motsetning til de eldre, der man blandet oljen i bensinen. Men prinsippet er det samme.

Takk! Dette skal jeg skjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil vanligvis miste mye mer i toppfart enn i dorgefart ved propellskifte. Feks testet jeg 4-5 propeller på gamlebåten med en 50HK. Med de varierte toppfarten fra under 30 til rett over 36 knop, mens dorgefarten varierte ca 1,5,-2,8 knop.

Jeg er veldig skeptisk til å justere ned turtallet. De fleste motorer har godt av høyere turtall, ikke lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, erik said:

Du vil vanligvis miste mye mer i toppfart enn i dorgefart ved propellskifte. Feks testet jeg 4-5 propeller på gamlebåten med en 50HK. Med de varierte toppfarten fra under 30 til rett over 36 knop, mens dorgefarten varierte ca 1,5,-2,8 knop.

Jeg er veldig skeptisk til å justere ned turtallet. De fleste motorer har godt av høyere turtall, ikke lavere. 

Regnet med det. Men jeg er ikke så opptatt av toppfart heller. 

Jeg tror hellet ikke det er mer å gå ift

turtall. Men jeg har fått meg fishfinder med mnea2000 på så da får jeg ihvertfall vite hva turtallet er, bare jeg får kobla det opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke veldig opptatt av toppfart, og endte med en propell som ga 34 på topp og 2 på bunnen, da lå motoren 200-300 omdr under maks ved toppfart. Det jeg derimot er opptatt av er andre egenskaper, slik som planingsterskel og marsjfart. Det er dette jeg går ut i fra når jeg velger propell.

På dagens båt er jeg på propell nummer tre eller fire, og har laveste fart nå på  2,4 men har uansett andre motorer jeg kan bruke når det skal kjøres sakte. Men det er ikke så mange som har tre motorer på båten sin, selv om en elmotor i mange tilfeller er ideell på mindre båter når det skal dorges sakte. (I min verden er under 2,5 knop sakte.)

Du må i praksis ha en turteller for å finne den ideelle propellen, så lenge vi snakker om andre prioriteringer enn bare dorgefart. Gjerne en fuel flow sensor også, selv om jeg ikke har det selv. Så her er det bare å koble opp. ;) 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess. Ser jeg får det meste fra min 40hk e-tec gjennom nmea systemet. 

Er vel bare å klaske på når man først er igang. 

Sånn båten er nå bruker den latterlig liten tid på å plane og nå toppfart. Den gjør omtrent 24knop nå. Om jeg mister litt på toppen der er det ikke verdens undergang. 

Når du skriver at 2.5 og under er sakte, mener du da at det ikke er nødvendig at båten går særlig saktere? Eller hvor sakte må en båt kunne gå for at den skal kunne trolle/dorge optimalt under sakte forhold, la oss si i sjøen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/29/2016 at 22.52, jokis skrev:

Hei. På min Rana 530 står det en 40 hk Evinrude E-tec. Jeg er ganske fersk både på trolling og alt med å eie egen båt.

Når motoren akkurat går i gir , kjører den ca 2.5-3 knop ifølge gule sider på sjøen appen. Jeg tenker etter endel lesing å sjekke ut muligheten for å bremse farten med et drivanker, da den ikke kan gå saktere. 

Spørsmålet blir da om det er mulig å ha drivankeret ganske rett bak båten, så det ikke blir så mye kåling med sener og wobblere. 

Det trolles i sjøen etter SØ primært. Trenger jeg å kunne dorge saktere? Har lest mye men er fortsatt usikker. 

 

Takker for alle svar. 

Det finnes andre løsninger enn dei svarene du har fått her i tråden.

Ett alternativ er å bruke spesielle utstyr som senker farten under trolling. Her ser du to varianter av, eg samme ide men dei er litt forskjellige. Primært så styrer begge vannstrømmen fra proppen ned mot dypet og ikke bakover. Under trolling kan disse stilles inn slik at du oppnår den farten du ønsker. Dette får ikke noen konsekvens for motoren da den fortsatt snurrrer på den beste tomgangen.

Når du siden gir gass så felles metallplaten automatiskt opp (i vert fall på den ene modellen) og du kan kjøre hjem i marshfart.

Vedr trollinghastigheter, du kan trenge å trolle så sakte som mellom 1-1,5 kn hvis du f.eks skall bruke agnfisk under trolling etter s.ø. Da er disse løsningene perfekte skulle jeg tru.

Jeg har selv ikke noen erfaringer ved disse typene, og i tillegg, det kan også ha kommet ut andre typer, det får du bare prøve å søke etter.

Happy troller 2.jpg

Easy troller 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere ikke er så plaget med småsei der dere troller, men nordpå er det nærmest umulig å dorge saktere enn 3 knop, da blir man plaget med småsei hele tiden. 

Kan jo nevne at torsk tar wobblerne mine på opptil 4 knop bare jeg er nærme nok bunnen, kveitene jeg har fått har alle tatt på mellom 3,5 - 5 knop, så dette med at det skal dorges så sakte følger forstår jeg ikke helt..  SØ derimot, har jeg ingen erfaring med, men ørret er vel som regel raskere enn torsken, selv midt på vinteren? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎2016‎-‎08‎-‎30 at 6.52, erik skrev:

Ett drivanker bak båten er en elendig løsning. Problem nummer en er at propellstrømmen vil treffe drivankeret som igjen gir null styring. Problem nummer to er at enhver fisk med litt størrelse kommer til gå i anker/ tau. Du må i praksis bruke to, ett på hver side av båten.

Precis, fäst drivankaret med en tåt så långt förut som möjligt, låt "strutarna" ligga någonstans  i närheten av mitten på båten i längsled, och ha en kortare tåt med lite slack upp i aktre delen av båten, med den kan du lätt tömma ankaret och dra upp det ur vattnet när det är dags, den håller också ankaret intill båtsidan när man svänger..... inget krångel alls, och inte i vägen för fiskeutrustningen på något sätt...

Finns i många storlekar så det är bara att prova sig fram, en annan fördel med drivankare längs båten sidor är att de fungerar som stabilisatorer i grov sjö, båten rör sig betydligt lugnare i sjön....

I vissa farter och sjöförhållanden kan det räcka med drivankare på ena sidan båten....det är bara att prova sig fram hur det påverkar din båts fart, styrning, avdrift etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drivanker er den rimeligste og enkleste løsningen. 
Et på hver side (avhengig av føret) festes med tau i front og akterende av båten. Når det går på fisk løftes bare drivankeret opp i båten. Dette tar 2 sekunder og null stress selv om du holder stanga med en hånd.
SØ liker fart som mange skriver når det er litt temp i vannet, er det kaldt og du feks kjører med agnfisk må en ned. Kanskje helt ned til 1.5knop, da er drivanker suverent.
Drivanker er noe av det første jeg skaffer meg når jeg handler båt. Da det også har en sikkerhetsfunksjon ved feks motortrøbbel, oppankring osv osv.
Til slutt må jeg presisere at min erfaring med SØ er primært fra ferskvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å forvirre enda mer. I høst satset jeg litt etter en art som vanligvis trigges av fart. Jeg dorget derfor ca hundre timer i 4-4,5 knop med woblere rundt 15 cm. Jeg fikk ikke arten som var målet, men jeg fikk sjøørret. Jeg mener jeg fikk tre stykker på de timene. Ikke noen monstre dog. 

IMG_3070.JPG

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.