Gå til innhold
Fiskersiden

snelle til havfiske


can
 Share

Recommended Posts

Heilt ny på dette med fiske fra båt med fiskestang, men kjøpte meg ei brukt stang i helga samt ei snella. Den eg kjøpte held Ikkje mål rett og slett. Fisker på ei grunna ca 60 til 100 med djupt 99 % av fisken der er sei. Er vel multiplikator eg Bør gå for eller ? Stanga virker å klara 200 gram tenkte Ein pilk i boten eller Ein shad  dersom det går med ett par gummimakk ovenfor.  Trur iverfall Ikkje vekta på snella har så mykje å sei for legge Stanga på ripa. Bur i nærheten av baardsen samt salarsport.  Noken som har forslag ? Kann ei penn 113 h Vera noke å sjå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huska ikkje akkurat navnet men er ei med lengde på ca 195 cm i ett stykke 50-120 gram, klar over at den overhode ikkje står i stil til snella eg har tenkt på. Trur ikkje eg treng ei særlig dyr stang dersom eg må ha det og, sete i båten ein liten askeladd, legge noke mjukt oppå ripa å legge stanga oppå der igjen. Sikkert lurare med ei stang som tåle litt juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du sette sammen en stang og snelle som ikke passer i lag? 

Om du ikke skal kaste, men bare fiske vertikalt trenger du en snelle tilpasset det. Den du nevnte er vel en til å kunne kaste med?

Jeg er rimelig fersk selv men den stanga du nevner virker noe uegnet til havfiske ut i fra hva jeg har lært. Den er for lang og for lett. Om du er i karmsundet hadde jeg ikke satset penger på at du kommer til bunn noen plass med bare 120g bly. Og jo mindre båt du har jo større grunn er det vel til å ha en kort stang. Liten båt og 2m stang virker veldig upraktisk. 

Uten snørefører vil du uansett se alt som foregår på snella og kunne enkelt lede snøret dit du vil på spola med en finger når du sveiver inn. Du holder stanga slik at dette går helt fint. Til tungt fiske så tåler vel ikke snøreførerne belastningen. 

Utveksling den ene vegen er bra når du skal sveive inn tung fisk, og andre vegen når du har en kvart kilometer med snøre ute og du har lyst til å bruke tiden på fisking heller enn sveiving. 

Jeg ville heller gått for et billigsett til havfiske enn å kline sammen noe greier som ikke egentlig passer i lag. Da vil du finne utav det og se hvilke behov du har etter hvert. Å begynne en type fiske med utstyr som er helt ugnet vil i beste fall bare drepe motivasjonen og fiskelysten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan komme med noen tommelfingerregler.

Snella avgjør hvor bra du fisker, stanga hvor morsomt du har det.

Lang stang i liten båt er det bare ulemper med

utveksling rundt 4 duger til alt

snellefører, lineteller (meter o.l) og alt sånt kan og vil bli ødelagt, samle salt og generelt forsure turen. Minst mulig dill på snella.

 

lawson gtr og shimano tld i størrelse ca 20 er glimrende allroundsneller som ikke koster skjorta og varer lengre enn leddene dine.

 

Men det viktigste her er uansett å komme deg utpå og få fisk opp fra havet, så kan du heller bygge opp preferanser derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt det samme  som deg ølgylt å legga pengene i snella. Trur eg går for den shimano snella som du anbefalte. Ser de noken passelige stenger hos baardsen,  er vel der det blir handla kan eg tenke meg, enig med deg ølgylt ei kort stang i Ein liten båt. Ein ting til, kva er bra til sei. Hadde tenkt litt på sluk  på ca 150 til 200 gram med gummimakk som opphenger, men andre ting fungerer vel og, kanskje vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stanga så vil eg tru at det viktigste er at ringene er bra ellers blir dei sletne og så file Dei på gøten og da veit med korleis det går. For å avlaste kroppen så legge eg berre stanga på rekka, men Bør sikkert kjøra  fisken litt meir forsiktig med multiline ellers rive eg vel berre kroken ut av kjeften på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringene på stenger il båtfiske er ofte temmelig solide.

Feks. kjøpte jeg en på Biltema for snart ti år siden og ingen av ringene har røket (men anbefaler ikke stanga for det)

Skal du primært pilke er det jiggerstenger som er best, men det går fint med en vanlig 15-40 eller 20-30 Stang.

Multiline har ikke egne krefter som river ut kroker. Det vanlige er å holde stanga klar fra ripa når du gjør tilslag, og når den nærmer seg båten, mens imellom er det bare å vinsje opp med stanga på ripa. Ingen vits å være forsiktig, bare sørg for jevnt press

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom ein butikk i dag og spurte etter tld 20 snella, selgaren sa at det var ei bunnsolid snelle men problematisk å fiska med pga for kort sveiv og muligens noke med utvekslinga, men det siste fekk eg ikkje heilt med meg men problemet var at ein blei så lei i armen pga dette, så snella var egentlig ikkje brukande. Er det eit reelt problem ? eller er det skremselspropaganda pga at han ikkje selge denne snella, men han hadde ho sjølv da, sikkert kjøpt for lenge siå, trur han har vore i bransjen ei stund. Klar over at eg bør få tak i eit eller anna men får ikkje bruka det før eg skal heim allikavel så kan lika godt bruka litt tid på å fundera i mellomtida.  Penn 113 H2 er det ei snella som er verdt å sjå på eller bør eg heller gå for tld 20 snella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, can skrev:

var innom ein butikk i dag og spurte etter tld 20 snella, selgaren sa at det var ei bunnsolid snelle men problematisk å fiska med pga for kort sveiv og muligens noke med utvekslinga, men det siste fekk eg ikkje heilt med meg men problemet var at ein blei så lei i armen pga dette, så snella var egentlig ikkje brukande. Er det eit reelt problem ? eller er det skremselspropaganda pga at han ikkje selge denne snella, men han hadde ho sjølv da, sikkert kjøpt for lenge siå, trur han har vore i bransjen ei stund. Klar over at eg bør få tak i eit eller anna men får ikkje bruka det før eg skal heim allikavel så kan lika godt bruka litt tid på å fundera i mellomtida.  Penn 113 H2 er det ei snella som er verdt å sjå på eller bør eg heller gå for tld 20 snella?

At sveiva er for kort er noe jeg aldri har opplevd.

Jeg har ikke prøvd Penn snella, men har brukt Shimano TLD 20 i noen år nå og nøler ikke med å anbefale den videre.

Om det er sveiva som stopper deg hadde jeg pimpa den med ny sveiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det shimano 20 TLD snelle på meg og tilsammen med ei 30-50 lbs ugly stik stång, 300 meter med 0,28 tuffline ein 40B svenskepilk på 250 gram og ein pakke blå 8/0 bull gummimakk for å ramsa opp nøyaktigt. Dette er tiltenkt sei fra båt selvsagt, så får me sjå stanga er nå litt av ett spett ser eg, men eg har nå valt ne sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, can skrev:

Da blei det shimano 20 TLD snelle på meg og tilsammen med ei 30-50 lbs ugly stik stång, 300 meter med 0,28 tuffline ein 40B svenskepilk på 250 gram og ein pakke blå 8/0 bull gummimakk for å ramsa opp nøyaktigt. Dette er tiltenkt sei fra båt selvsagt, så får me sjå stanga er nå litt av ett spett ser eg, men eg har nå valt ne sjølv.

Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive litt meir her, kva bruke de i overgangen mellom multi og mono, eg hadde tenkt svivel uten hempa å så knyta monoen rett i svivelen, litt tungvindt kanskje dersom eg skal byta mono kanskje, må kappa for å knyta på nytt igjen. Finnes det noke lurare eller er det multi-svivel-spittring for så å ha svivel i monoen igjen og tre svivelen på monoen inn i splittringen som er festa til multien via svivelen. Litt tungvindt forklart kanskje men beste eg får til.

Når eg lager opphengere tenkte eg å laga av 0,8 mono tenkte 2 gummimakka i første omgang, svivelen på makken inne i løkka når eg knyte til løkka. Da går det ikkje ann å skifta makk men makken går finare i sjøen enn dersom eg lager ei stor løkke som eg trer gjennom svivelen på makken og så over makken. Men når eg gjere det på den måten som eg har skissert her så må eg ha fleire ferdige takkel dersom eg vil skifta farge og da er eg tilbake til problem 1 korleis skifter eg takkel fort å greit uten å måtta knyta. Noken som har ett smart tips eller to?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjå videoen i mårå når eg ete frukost, er det ett poeng i å gjera annstrengelsa for å unngå att gummimakkane legge seg inntill takkelstamma og berre blir dratt oppover " heilt døde"  kan tenka meg at dette kan bli ett problem. Tenkte eventuelt å tre litt slange innpå oppengerløkka slik at eg får løkka litt ut fra takkelet, blir jo meir klumpete da og er nødt til å tre makken inn på løkka etter at eg har laga løkka slik at makken får ikkje fult så fri gange som viss den henge fritt inne i løkka, men den vil sannslynligvis "gå rundt seg selv" slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.