Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport: Langavatnet Åsane


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Har fått så utrolig mye god hjelp på dette forumet, så jeg tenkte at jeg skulle gi noe tilbake ved å lage en aldri så liten fiskerapport. 

Dro på fisketur til Langavatnet i Åsane i dag. Parkerte ved IKEA, og gikk inn til det merkede området. Turen inn tok ca. 30 minutter, i rolig tempo. Asfalt nesten hele veien inn, men på slutten kommer man til en bløt sti. Området jeg fisket fra var også bløtt. Jeg brukte fjellsko og angrer ikke på det. 

Langavatnet.png

Har aldri fisket her før, og var derfor usikker på hvordan det var og hvilke regler som gjelder. Etter mange søk på internett kom jeg fram til at det IKKE var fiskekort, og jeg fant IKKE ut hvorvidt jeg måtte få tillatelse fra grunneier. Gikk litt rundt i området for å finne noen grunneiere, men det er mange hus rundt vannet, og det var vanskelig å vite hvor jeg skulle gå. Fikk derfor ikke undersøkt dette med tillatelse fra grunneier, er det noen som vet noe? 

Været var nydelig - kanskje litt for fint til å få maksimalt ut av fisket, men jeg fikk kjenning med MYE fisk! I alle fall med tanke på at jeg vanligvis fisker i en steinrøys med litt vann i på Hardangervidden der fisk er mer sjeldent enn i fiskegratengen fra First Price. 

Det var ganske grunt en meter ut fra der jeg stod, men det ble kjapt dypere. Hvor dypt vet jeg ikke, men jeg satt meg aldri fast i løpet av turen. Det var deilig, til en forandring!

Jeg stod der fra ca. kl. 12.30 til klokken 17.30, og fisken vaket rundt meg selv om det var bris på vannet og midt på lyse dagen. Veldig artig!

Fisk ble det også. Jeg hadde overraskende mange napp, men det ble med tre ørreter på land, der den ene hoppet av i det jeg dro den inn på land. Litt skuffende at ikke flere ble med hele veien inn, men jeg får trene på tilslaget. De to ørretene jeg fikk på land, var såpass stygt kroket at jeg valgte å avlive dem. 

Langavatnet fiske 1.jpg

Jeg hadde ikke med meg vekt, men den største ørreten var ca. 33 cm lang. 

Ble også en rask sløying, og ørreten var overraskende fin og rød i kjøttet. 

Langavatnet fiske 2.jpg

Jeg synes det var en utrolig positiv opplevelse å finne et så godt fiskevann så sentralt i Åsane! Jeg har jo ikke fått tak i noen grunneiere for å få høre om vannet trenger å høstes fra eller hvilket maksmål de ønsker å ha, men basert på antall vak midt på lyse dagen, størrelsen på vannet og de hyppige nappene, så antar jeg at dette vannet kun har godt av å bli fisket i. 

Utrustningen min var en Shimano BeastMaster STC 10" 7-21g, med en Shimano Aernos 2500FA snelle med 0.15mm PowerPro og 0.28mm fluorcarbon-fortom fra Trilene. Dette er grunnutrustningen min, og fungerer til de fleste fiskesituasjoner fra land. Øverst på ønskelisten står en Shimano Speedmaster BX 9" 3-14g, som nok ville passet hakket bedre til dette ganske lette fisket. Men det skal sies at ørretene jeg fikk både fikk snellen til å synge og stangen til å danse! 

På grunn av vakingen begynte jeg med en bombarda-dupp med flueopphengere, men fikk ikke noe resultat med dette. Byttet derfor til sluk, og fikk den minste ørreten på en 10g Møresilden sølv/blå holografisk, og den største på en Herring Jigg (ca. 12g) i fargene blå og sølv. Mot slutten av turen forsøkte jeg en Møresilden rød/gull holografisk for å teste om det kunne være noe etter en litt roligere periode, men det ble ikke mange kastene, og heller ikke noe kjenning. 

Dette er nok ikke vannet du avlyser Sørøya-turen for, men det er perfekt til søndagsrekreasjon, og må være et glimrende sted å ta med barn eller bedre halvdeler som ikke er så drevne med fiskestangen, for her er det stor sjanse for å få fisk! Der jeg stod var det åpent terreng rundt vannet, og lett å kaste. Kan også tenke meg at dette vannet må passe utmerket for mark og (kaste)dupp, for de som ikke er så drevne eller interesserte og vil gjøre det enkelt. Ørreten vaket bare noen meter til siden for meg selv om jeg ikke akkurat prøvde å skjule meg, så her trenger man ikke å nå så langt ut heller. At jeg i tillegg ikke satte meg fast i bunnen, gjør jo at dette vannet absolutt er noe familier burde teste ut. 

Men husk to ting: 

På søndager er det mange som øvelseskjører i området rundt IKEA. Kjør forsiktig og ta hensyn! Man kan også kjøre helt inn til vannet, og det er ganske bra med parkeringsplasser heller, men klokken 12 i dag var det stappfullt (søndag, fint vær og mange på tur til Veten). 

Rydd opp etter deg! Jeg så kun ett eneste spor etter mennesker på den plassen jeg fisket på (bortsett fra naturlige spor etter gårdsdrift), og det var en gammel bålgrue. Ikke en eneste snøre-rest eller plastikkpose var å se. Slik må vi beholde det!

 

Tar gjerne i mot tips til fiskeplasser rundt dette vannet, og informasjon om fiskekort / grunneiertillatelser, eller steder der man kan stå / ikke kan stå og fiske! 

Endret av Gutt23Bergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.