Gå til innhold
Fiskersiden

Blommenholm under vann


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg har lagt en bit av sidescan-loggen min over satelittfoto i Google Earth. Slik ser det ut opprinnelig:

uten overlegg.png

Og slik ser det ut under vann:

med overlegg.png

Man ser en rørledning, fortøyningene til bryggene, bobleanlegget under en brygge, samt hvordan fjellet mot Henie Onstad stikker ut under vann. Artig for en nerd. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. 

Kan jeg få spørre i denne tråden hva jeg bør gå for som mitt første oppsett med kartplotter og ekkolodd? Ser ut til at jeg får meg en liten kjekk 19 foter snart. Kan bruke noen tusen men ikke titalls. 

Har null peiling eller erfaring med denne typen elektronikk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens. Utstyret brukt her koster noen kroner. Lowrance HDS med StructureScan 3D, i praksis fra rundt 20 båtlapper og oppover. Så har jeg brukt Reefmaster programvare med SideScan Mosaic som tilleggsmodul for å konvertere sonarloggens SL2-filformat til KML-formatet som kan brukes i Google Earth på laptoppen min. Legg til et par tusen til for programvaren og så mye du måtte ønske for laptoppen...

Men du kan få nesten tilsvarende prestanda fra Lowrance Elite Ti, som med TotalScan-ekkoloddgiveren koster rundt 8-9.000. Men Lars, hva slags bruk snakker vi om? Jeg regner med at du ikke primært skal kikke på moringer under den lokale flytebrygga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut å fiske. Og føler en dragning mot å ha litt utstyr i båten. :)

Siden jeg har fått interesse for arter vil jo bunnforhold være interessant, men det er jo også for å ha praktisk utstyr for å kunne ferdes sikkert på sjøen. 

Har lyst til å forsøke microfiske på dypt vann av en eller annen grunn og da bør jeg vel vite hva det er der nede. 

Så basic utstyr pluss litt for nerdefiske, ish...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.