Gå til innhold
Fiskersiden

Beste wobblerstang


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Sonderer markedet for en ny stang til ørretfiske. Har en BeastMaster STC 10" med kastevekt 7-21g som fungerer utmerket til litt tyngre, kompakte sluker og bombarda, men synes den blir litt for slaskete til det lette wobblerfisket. 

Bruker som regel Rapala-wobblere med en vekt på 5-10g (forskjellige varianter av CountDown), men klarer ikke å kaste dem særlig langt med BeastMasteren. Det samme gjelder spinnere i 8g og Møresilden i 10g. Ser derfor etter en stang med kastevekt rundt 5-10g. (Trenger uansett en ny stang da jeg ofte drar på tur med folk uten skikkelig fiskeutstyr, så greit å ha noe å låne bort). 

Har så godt som bestemt meg for å gå for en lengde på 9". Stangen blir mest sannsynlig paret med en Shimano-snelle i str. 1000 med PowerPro 0.10mm, om ingen har noen innvendinger mot det. 

Pris spiller veldig liten rolle da jeg uansett venter til stangen jeg går for kommer på tilbud. 

Etter mye leting her på forumet og andre steder har jeg kommet frem til disse tre alternativene:

Shimano SpeedMaster 3-14g. 9 fot.

Lawson Arctic Trout MicroWave 4-16g. 9 fot.

Berkley Skeletor XCD 2-12g. 10 fot om jeg ikke finner i 9 fot.

 

Som sagt så er alt av fisket med bombarda og litt tyngre sildesluker dekket inn av BeastMasteren, så her er det utelukkende bruken av wobblere, spinnere og sluker i str. 5-10g som er aktuelt. Er i hovedsak ute etter hvilken av disse som vil fungere best som kastemaskin, da jeg antar at alle tre er veldig gode til å kjøre fisk på (fra 0 til 2-3-kg). Med kastemaskin mener jeg en stang som jeg kan stå lenge og kaste med, og der jeg ønsker så gode kastelengder som mulig. 

Hva ville dere gått for? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle deg med en gang at Berkley stanga er ikke så bra. Jeg ville satset på Shimano stanga med tanke på kvalitet. Har stanga selv og er veldig fornøyd! Stanga jeg er mer fornøyd med er en Antares. Har ikke nok info om den, men jeg vet at den er ekstremt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Afre skrev:

De tradisjonelle Rapala kan ofte være vriene å kaste langt med. Bomber type 14a og 15a er eksempler på bedre kastewobler

Det er en vanlig misforståelse. Det er bare at folk bruker wobblerne som er laget for dorging som kastewobblere. De originale har jeg aldri hatt noe problem med. Problemet med Bomber typene er at de svømmer for tamt, og er for dårlig kvalitet på. Rapala er wobblerne over alle wobblere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Titanic skrev:

Det er en vanlig misforståelse. Det er bare at folk bruker wobblerne som er laget for dorging som kastewobblere. De originale har jeg aldri hatt noe problem med. Problemet med Bomber typene er at de svømmer for tamt, og er for dårlig kvalitet på. Rapala er wobblerne over alle wobblere!

Jeg har aldri hatt problemer med Bomber wobblerene mine, kun rapala sine som stadig har gått istykker.

Erfaringene varierer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Aurejeger skrev:

Jeg har aldri hatt problemer med Bomber wobblerene mine, kun rapala sine som stadig har gått istykker.

Erfaringene varierer :)

Ja, det handler ikke om hvor mye de tåler. Det er sant at Rapala wobblerne blir lettere ødelagt, men Bomber har sine feil i gangen. Sant nok, erfaringene varierer mye, men det er en grunn til at de beste wobblerfiskerne bruker Rapala. Det er også en grunn til at Rapala er nummer 1 i fiske. Jeg har ødelagt to Rapala wobblere selv, men den ene var en flat-rap, og den er ganske tam selv. Ødela også en Scatter-rap jointed i munnen til en laks på 6,2kg.

Men vi er jo på siden her for å utveksle info på en vennlig måte, så jeg mener at det er bra ut du gir din mening, slik jeg gjør med min mening. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Titanic skrev:

Ja, det handler ikke om hvor mye de tåler. Det er sant at Rapala wobblerne blir lettere ødelagt, men Bomber har sine feil i gangen. Sant nok, erfaringene varierer mye, men det er en grunn til at de beste wobblerfiskerne bruker Rapala. Det er også en grunn til at Rapala er nummer 1 i fiske. Jeg har ødelagt to Rapala wobblere selv, men den ene var en flat-rap, og den er ganske tam selv. Ødela også en Scatter-rap jointed i munnen til en laks på 6,2kg.

Men vi er jo på siden her for å utveksle info på en vennlig måte, så jeg mener at det er bra ut du gir din mening, slik jeg gjør med min mening. :)

 

Å si at Bomber har en feil i gangen blir vel litt drøyt, men det velger du selv.

Om den har "feil" gange for DITT fiske, ja det er en helt annen sak.

Det kan være lurt å tenke på at folk googler og søker på dette forumet for å lære ting.

Å da bli opplyst om at en viss type wobbler har feil gange ( noe den faktisk ikke har) blir da feil.

 

Jeg f.eks. får ikke noe mer sjøørret på rapala enn bomber wobblere.

Hvordan gange wobbleren har og hvordan den påvirker fisket avhenger for mitt sjøørret fiske sin del av årstid og vanntemperatur.

Jeg tar mer sjøørret på bombere om sommeren enn vinteren f.eks.

Det har med gange og utslag å gjøre.

Nå det er sagt har jeg ingen favoritt men varierer som sagt igjennom året.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Titanic skrev:

 Problemet med Bomber typene er at de svømmer for tamt, og er for dårlig kvalitet på. Rapala er wobblerne over alle wobblere!

Tull.

Bomber A-modellene er klassikere, og det med god grunn. Jeg har 40-50 av de, og har aldri opplevd noen problemer med de. 

Rapala har mye bra, men det finnes enormt mye bra woblere utover Rapala. De har hengt kraftig etter på utviklingssiden i noen år, men ser ut til å ha fått en vitaminkur siden de har kommet med endel nyheter de to siste årene som ikke bare er ren variasjon over eksisterende modeller. Godt de har våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aurejeger skrev:

Å si at Bomber har en feil i gangen blir vel litt drøyt, men det velger du selv.

Om den har "feil" gange for DITT fiske, ja det er en helt annen sak.

Det kan være lurt å tenke på at folk googler og søker på dette forumet for å lære ting.

Å da bli opplyst om at en viss type wobbler har feil gange ( noe den faktisk ikke har) blir da feil.

 

Jeg f.eks. får ikke noe mer sjøørret på rapala enn bomber wobblere.

Hvordan gange wobbleren har og hvordan den påvirker fisket avhenger for mitt sjøørret fiske sin del av årstid og vanntemperatur.

Jeg tar mer sjøørret på bombere om sommeren enn vinteren f.eks.

Det har med gange og utslag å gjøre.

Nå det er sagt har jeg ingen favoritt men varierer som sagt igjennom året.

Ja, sant nok. Det ble litt feil å si at Bomber wobblerne har en feil gange. Men JEG mener at den har en altfor tam gange. Jeg fisker ørret, laks, torsk og egentlig hva som helst jeg kan fange, og jeg har tatt en fisk på en Bomber wobbler, og det var en torsk på under kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.9.2016 at 11.43, Gutt23Bergen skrev:

Heisann!

Sonderer markedet for en ny stang til ørretfiske. Har en BeastMaster STC 10" med kastevekt 7-21g som fungerer utmerket til litt tyngre, kompakte sluker og bombarda, men synes den blir litt for slaskete til det lette wobblerfisket. 

Bruker som regel Rapala-wobblere med en vekt på 5-10g (forskjellige varianter av CountDown), men klarer ikke å kaste dem særlig langt med BeastMasteren. Det samme gjelder spinnere i 8g og Møresilden i 10g. Ser derfor etter en stang med kastevekt rundt 5-10g. (Trenger uansett en ny stang da jeg ofte drar på tur med folk uten skikkelig fiskeutstyr, så greit å ha noe å låne bort). 

Har så godt som bestemt meg for å gå for en lengde på 9". Stangen blir mest sannsynlig paret med en Shimano-snelle i str. 1000 med PowerPro 0.10mm, om ingen har noen innvendinger mot det. 

Pris spiller veldig liten rolle da jeg uansett venter til stangen jeg går for kommer på tilbud. 

Etter mye leting her på forumet og andre steder har jeg kommet frem til disse tre alternativene:

Shimano SpeedMaster 3-14g. 9 fot.

Lawson Arctic Trout MicroWave 4-16g. 9 fot.

Berkley Skeletor XCD 2-12g. 10 fot om jeg ikke finner i 9 fot.

 

Som sagt så er alt av fisket med bombarda og litt tyngre sildesluker dekket inn av BeastMasteren, så her er det utelukkende bruken av wobblere, spinnere og sluker i str. 5-10g som er aktuelt. Er i hovedsak ute etter hvilken av disse som vil fungere best som kastemaskin, da jeg antar at alle tre er veldig gode til å kjøre fisk på (fra 0 til 2-3-kg). Med kastemaskin mener jeg en stang som jeg kan stå lenge og kaste med, og der jeg ønsker så gode kastelengder som mulig. 

Hva ville dere gått for? :-)

Kan anbefale Shimano Beastmaster dx s.t.c  3-15 gr.

Jeg har kombinert den med ei Shimano Aernos 1000 fa medog nøler ikke et sekund med å anbefale det videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.