Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 12.09.16 - mer vrak og mengder makrell


erik
 Share

Recommended Posts

Pappapermen skrider videre, Eine og jeg er i båten 2-3 ganger i uken så lenge været er tiltalende.

forrige rapport fra Oslofjorden lå fokuset på vrak, og er det noe du lurer på rundt det tekniske så gikk jeg igjennom det i den rapporten. I dag skulle vi se om vi fant to vrak til, ett kjent og ett mindre kjent.

 


Vi kan begynne med det mindre kjente, for det var det første vi begynte å lete etter. Dette vraket ligger rett utenfor reketråleren vi så på forrige gang. Jeg så det så vidt da jeg gikk igjennom sidescan-opptakene fra forrige tur, og i dag skulle vi se om vi kunne få sett skikkelig på det. Siden jeg visste omtrent hvor det var, fant vi det fort.

Vrakets koordinater er N059.52.778, E010.32.413.

HDS%2B8%2BGen%2B2%2BSS%2B3D%2BOslofjo%2Bvrak%2B%25281%2529.png
Lite vrak utenfor Sandvika

 

HDS%2B8%2BGen%2B2%2BSS%2B3D%2BOslofjo%2Bvrak%2B%25282%2529.png
Med zoom

Noen bilder fra Reefmaster. Her ser du både vraket fra forrige tur, og dagens. Da ser du også at dagens er vesentlig mindre. Begge ligger på 15 meters dybde.

To%2Bvrak%2BSandvika%2BV2.png

 

To%2Bvrak%2BSandvika.png



Etter å ha sett på det første vraket begynte junior å bli trøtt, så etter en grøtrast satte vi kursen østover.

IMG_6410.JPG
På vei mot Ildjernsflu, Ostøysundet i bakgrunnen.
IMG_6411.JPG
Junior sovner fort i plan med Sukiens jevne brumming og slake dønninger.


Neste vrak er godt kjent og blant annet beskrevet på Dykkepedia. Utenfor Ildjernet, en øy på Nesoddensiden av Oslofjorden, er det en fyrlykt på en grunne som heter Ildjernsflu. I gamle dager var det ikke en permanent fyrlykt her, derimot lå det ankret opp ett fyrskip som fungerte som en advarsel om grunna. Denne ble rent i senk i 1929, og ligger rett utenfor fyret på vestsiden. Koordinatene er N059.52.778, E010.32.413 og vraket ligger på 13 meters dyp i en bratt helning. Det har sannsynligvis sklidd nedover helningen fra grunna etter at det sank, og lagt seg til ro der helningen avtar noe.
 

HDS%2B8%2BGen%2B2%2BSS%2B3D%2BOslofjo%2Bvrak%2B%25284%2529.png

 

HDS%2B8%2BGen%2B2%2BSS%2B3D%2BOslofjo%2Bvrak%2B%25285%2529.png

 

HDS%2B8%2BGen%2B2%2BSS%2B3D%2BOslofjo%2Bvrak%2B%25286%2529.png


Ett bilde fra Reefmaster fra dette vraket også. Her har jeg lagt på litt tekst som forklarer hva du ser på. Ser du forresten strømkabelen til fyret?

Vrak%2Bv%2BIldjernsflua.png
Vrak og fyr-fundament
 

Fyret ser slik ut, den runde formen kjenner vi igjen fra bildet over.

IMG_6412.JPG
Fyret på Ildjernsflua


Etter å ha sett på vraket tøffet vi videre inn mot Ildjernet. Hundre meter eller så utenfor ble jeg obs på bevegelse i den ellers speilblanke overflaten og kjørte bort for å ta en kikk. Heldigvis hadde jeg med meg skikkelig kamera i dag, for dette ble litt av en naturopplevelse. Det var mengder med makrell som svømte rundt høyt i vannet. Da jeg stanset båten lot jeg motoren gå siden guttungen sov. Men til tross for det endte vi opp med en stor stim med makrell kretsende rundt båten. Hvis du har sett filmer fra Florida under "Mullet run" så var det omtrent slik det føltes.

 

 

IMG_6416.JPG

 

IMG_6417.JPG

 

 
IMG_6419.JPG

 

IMG_6420.JPG

 

IMG_6421.JPG

 

 
IMG_6423.JPG

 

 
IMG_6425.JPG

 

IMG_6427.JPG

 

IMG_6428.JPG

 

IMG_6429.JPG


For de som drømmer om liknende aktiviteter i permisjon med barn, kan jeg komme med noen tips:
 

  • Vær forberedt, pakk dagen før og ha kontroll på værmeldingen.
  • Planlegg ruten din basert på vær og vind.
  • Start med korte turer, basert rundt den lengste soveøkten. Vær forberedt på at soving i båt må tilvennes over noen turer og de turene bør ha korte mellomrom. 
  • Ta med mor/ far på de første par turene. Både for tilvenning, og for å berolige mor/ far.
  • Pakk fornuftig, for mange turer mellom båt og bil blir det bare grining og sure miner av.
  • Masse mat og drikke, til alle. Du får geniale ferdigmåltider til junior i dagligvare. 
  • Ta skikkelige pauser, med fortøyd båt. Når hovedmåltidene skal spises bør du ha fortøyd for å unngå stress.
  • Ikke press på. Er det ekstra varmt/ kaldt en dag så avslutt heller tidlig. For oss har varmen vært en utfordring, vi starter derfor grytidlig og avslutter senest i totiden.
  • Krabbefasen er gull, gåfasen er slitsom. Med en gang poden/ podinnen begynner å reise seg må man ha full fokus der, og fisking/ båtkjøring blir noe man gjør under soveøkter.
  • Tenk sikkerhet, for alle parter. Båt med høye fribord er nesten et must, og særlig i gåfasen.
  • Lag plass i båten. Sørg for god plass til lek og krabbing, fjern alt som kan være farlig.
  • Sørg for at du har mulighet for å stroppe fast barnet i vogn eller sete. Det vil dukke opp situasjoner som du må fokusere 100% på, og da bør barnet være sikret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke fått havabbor i år. Men jeg har heller ikke fisket noe spesielt etter den. Min erfaring med HA er et det er best veldig tidlig på morgenen, og at spinnfiske der brislingen står nære land er det beste. Fra rett før det lysner og frem til 7-8. Guttungen og jeg er ofte ganske tidlig i båten, han våkner i femtiden uansett, men etter frokost og transporten bort til båten så skal han sove igjen, og det betyr i praksis at båten må være i bevegelse et par timer. Ergo ikke noe spinnfiske på morgenen. :) 

Men jeg er ganske overbevist om at jeg har sett jagende HA et par morgener. Da på utsiden av Ostøya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å fiske etter den da bestanden tok et svalestup mot elendigheten. Delvis fordi jeg mente det var den riktige tingen å gjøre, og delvis fordi jeg var lei Oslofjorden. Kanskje mest det siste. :) Jeg hadde et enormt antall timer i fjorden i flere år, så det var greit med litt forandring.

Jeg har båten i Oslofjorden nå pga pappapermen og medfølgende ønske om kort kjøreavstand. (Jeg kan trille barnevognen hjemmefra og bort til båten der hun ligger nå.) Men når permisjonen er over flytter jeg henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd å dorge i eikeren? ble tatt en ørret der på over 8 kg tidligere i år. hvor er det egentlig man ser fangstrapporter på trolling av stor ørret nå? romerike trollingforbunds virker stengt for dette, og fb siden er heller ikke noe særlig. og avisene i regionen må man ha abonnement for å se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd meg på Eikeren dessverre men vannet står på den uendelig lange listen over vann jeg gjerne skulle besøkt. :)

Det deles endel på FB, men kanskje mest på egne profiler og i lukkede grupper. Jeg vet om en over 8 i Tyri i år, og en som nok luktet på titallet men som ikke ble veid. Så de store er der, de reklameres bare for litt selektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte rapporter og det er ikke enkelt å være fisk med så mye flott utstyr ombord. Er det mye sild og brisling å se? Regner med at det er det makrellen og annen fisk jakter på. Fortsatt god perm og skitt fiske i den grad du får fisket noe. God helg.                                                                           

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og god helg.

Siden jeg fisker svært lite på disse turene, har nok fisken det ganske greit uansett. ;) Det blir mer båttur enn fisketur når junior er med.

 

Det er veldig mye små brisling (og ansjos?) inne i fjorden nå. Jeg ser de stadig vekk både med det blotte øyet og elektronikken. Det er stedvis så mye av de at de blokkerer for ekkoloddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.