Gå til innhold
Fiskersiden

fløyte fiskeline


can
 Share

Recommended Posts

Veit ikkje om eg er på rett plass men prøve allikavel. Har tenkt å fløyte ei fiskeline for å få større sjangs til å få lyr, sei og andre torskefisker samt mindre sjangs for at alskens kryp ete opp agnet når det ligge på boten. Har i den forbindelse kjøpt 6 mm danline som flyter samt ferdige forsynder med linekroker på. Har knytt på 50 kroka med avstand 3,6m slik at den ferdige lina er 180 m lang. Tenkte i den forbindels e på å knyta nokre lodd fast med ca 2 m snøre og festa med jevne mellomrom bortover på lineryggen slik at agna sveve ett stykke over boten. Trur ikkje at det skal så mykje lodd til men litt må det til så ho ikkje sekke for seint så måsen kjeme å ete i seg agna, tenkte kanskje å ha søkke der lina begynne for så å ha ved kvar 10 ende krok eller sån, altså ved kvar 36 meter altså 6 søkker totalt ,på 2-3 hundre gram kvart søkke, eg får prøva meg fram. søkka feste eg på lineryggen etter kvart som ho går ut i sjøen, har mannskap med meg som ror lina roligt ut, please ikkje skriv at eg må passa meg for krokane for det har eg tenkt på. Lina vil jo ikkje stå stramt i sjøen men tenkte kanskje at dersom eg gjere det sån så vil krokane stå ca 2-6 m over boten alt etter kor langt kroken er fra ett søkke, dei krokane som står midt mellom to søkker vil vera lengst over boten vil eg tru. Tenkte å setta på djupner fra 10-100 m, kanskje ha ett noke tyngre søkke ett kilo eller så der lina begynner. Noken som har tanker om dette, litt av grunnen er og at der eg bur skal ein helst ikkje eta brosma og blålange så då felle litt av vitsen med å setta på djupet vekk når desse fiskane helst ikkje bør etast pga miljøgifter, er inne i ein fjord detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver her heter å sette lina på "fot"   Det var en vanlig måte å sette småfiskline som det heter før i tida for å unnga at grunnåte og slimål tok agna. Det er to måter å gjøre det på, den ene er et par meter tynt snøre med en stein i, og et lite fløyt rett over, eller steiner direkte på lineryggen, og et fløyt midt mellom steinene. Med den første metoden så blir lina stående med krokene i moenlunde samme avstand fra bunnen, med den andre blir den stående med krokene i litt varierende høyde, høyest under fløytet. begge måtene fungerer greit, Bare pass på å sette lina litt skrått medstrøms slik at den blir strekt når den synker, og hold gjerne igjen litt noen ganger under setting for å strekke den litt ekstra. Til søkker kan du gjerne finne noen avlange steiner med passe vekt, og sette band på disse. Pass på at tauet som steinene er festa i ryker i stedet for lineryggen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Viss eg tar utgangspunkt i den fyrste metoden din så rekner eg med at det  blir brukt vanlig tradisjonell line der lineryggen synke har eg rett? Ein brukar vel så mykje fløyt at det drar lina klar av boten men samtidig Ikkje så mykje at søkka Ikkje klara å holda ho nedåt,  blir vel som ett fiskegarn på Ein måte. Eg har ei vanlig line fra før 360 m lang. Tenkte kanskje eg kunne kappa ho i 2 og prøva ideen din. Da blir ho på 50 kroka og 180 meter. Eg har også 10 fløyta ca 10 cm lange og 5-6 cm i diameter,  men er det nok? Eller Bør eg kjøpa Ein 8 fløyta til sån at eg har til kvar tiende meter dvs 18 fløyta og line på 180 meter. Er eg inne på noke eller Bør eg gjera ting på Ein anna måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ei vanlig line er laget av synketau, derfor fløytene. Dette var en måte å gjøre om lina på uten å måtte lage nye med flytetau. Ti fløyter holder i massevis, 25-30 m mellom dem er nok.

Ellers er tankegangen din ganske så riktig. Siden du allerede har linene, så er det bare å prøve.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/71227-teinefiske/

Det var sånn jeg dro i gang dette prosjektet i fjor. Ved å bruke hodet litt, endel gammel kunnskap og så prøve og feile. i år har jeg fått over 20 kreps i ett drag på 10 teiner på det beste, og et snitt på 8-10 stk hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men trur eg tar snøre ned til steinene litt lengre Ein 5-6 mkanskje, fortommane til krokene er det jo og litt lengde på. Kor tunge trur du steinene Bør Vera da Ein halv kg kanskje ? Vil helst Ikkje ha Dei for tunge pga må dra for hand. satser på å sett på djupner ned mot 100 meter. Veit Ikkje kor mykje trykk fløyten tåler heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke noe feil i teorien ihvertfall.

det du kan gjøre for å få det lettere opp er å legge steinene i handleposer. hvis du er litt forsiktig når du setter ut holder de på veien ned, mens opp igjen er det bare å røske litt, så drar du bare opp posene.

hvilke fisk er det du håper å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein plass der det er bra med sei, håper at noken av dei skal bita på men veit ikkje om det er så lett å få seien til å gå på agn, på denne plassen her er 99 prosent av fisken ein får sei. Har fiska ett par tre år med stolpaliner og i løpet av den tida har eg berre fått 1 skikkelig sei har fått mest langa så trur dei har lettare for å gå på agn. Pleie å agna med makrell.

Dersom eg sete litt meir på måfå i fjorden så er det vel lyr, torsk, langa,lysing, hysa desse vanlige artane eg satsar på. Hadde vært kjekt å fått ei lita kveita men trur det er langt mellom dei, veit heller ikkje kor dei går, men er dei ikkje ganske grunt om sommaren? Skal prøva plastpose trikset ditt, det hørtes lurt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å ha sagt det. jeg har ikke satt line, så jeg oprerer på teoretisk grunnlag.

 

sei tar agn, men da må det være bevegelse i det. mulig det funker å bruke lange strimler, slik at strømmen får det til å flagre.

plastposetrikset har jeg brukt når jeg ankrer opp gummibåt, og da funket det bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting eg har tenkt på, trur de at det er viktig at lineryggen og særlig fortommane til krokene er litt tynnere enn normalt når det er fløyta opp fra boten? Er litt tjukke fortommer det som eg har og lina som eg lagde sjølv har linerygg på heile 6 mm. Veit jo Ikkje men er det ikkje generelt sån at fint bruk fiskar best? Krokene er sirkelkrok Dei har eg meir tru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.