Gå til innhold
Fiskersiden

Norges sportsfiske historie


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Hvilke fylke -  befolkning av fylket  har skapt mest sportsfiske historie i Norge og Globalt .

Det er ikke noe hemmelighet at jeg ble forelsket  i Norge og under min første skoleferie her oppe i nord og som en drittunge på 17 år , selv om jeg er en kanarier . Har selv alltid vært interessert i historie ( nesten nerd ) og når jeg gravde meg ned - opp i norsk sportsfiske historie kom jeg selv frem til  at ett fylke slo alle andre . Trønderlag 

Er dere enig med meg ? 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Sigg skrev:

Er et veldig vanskelig spørsmål, men Trøndelag er nok i toppen - kanskje sammen med Rogaland..

Bare spør : Rogaland har alltid bidratt med gode fangstfolk , og i rikets sportsfiske historie , men så vidt meg kjent aldri innen utvikling av redskap ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Martin Lopez skrev:

Bare spør : Rogaland har alltid bidratt med gode fangstfolk , og i rikets sportsfiske historie , men så vidt meg kjent aldri innen utvikling av redskap ...

Hvis du tenker på utviklingen av fiskeredskaper, vet jeg veldig lite om dette på landsbasis. Tenkte mer på historiske fangster - slik som glasstunga til John Olav og håkjerringa til Asgeir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kriterier har du lagt til grunn Martin? Et "problem" med Trøndelag er jo at antall arter, særlig i ferskvann, er ganske lavt, og det har jo utvilsomt påvirket Trøndernes tilnærming til sportsfisket opp gjennom historien. Så hvis du med "å skape sportsfiskehistorie" mener å være pionerer i forhold til å utvikle det norske sportsfisket vet jeg ikke om jeg er enig. Historisk sett kan de vel neppe sies å ha vært pådrivere verken i forhold til moderne havfiske, moderne meite, moderne fluefiske, predatorfiske eller moderne isfiske. Det nærmeste man kommer er kanskje pionerene på Håkjerring på slutten av 1970-tallet, samt NKML sine bravader i de senere årene (som naturligvis har vært viktig for utviklingen av artsfisket og kystmeite). Men NKML består jo for en stor del av innflyttere...! ;)De har jo hentet sin inspirasjon for en stor del fra andre deler av landet.

Men at Trøndelag har fantastiske fiskemuligheter, særlig etter tradisjonelle "norske" arter er hevet over enhver tvil. Jeg fisker og har fisket mye i Trøndelag selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NMU sine arrangement er vel forløperen til dagens Gullkroken. Men NMU kunne skilte med foredrag, fiskeutstyr og festligheter på samme tid.

Har noen tidlig produserte blader fra NMU sin spede barndom. God kvalitet til å være i et så lite opplag.

Små klubber kjempet bittert på NMU`s specimen konk. Da satt kortene tett til brystet. :lol:

Så jeg vil påstå at Oslo og Østfold har vært toneangivende innen specimenfiske.

Slukdengere og fluefiskere får ha meg unnskyldt:lol:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig skal snakke moderne norsk sportsfiskehistorie er det naturlig å begynne på midten av 1970-tallet, da vi begynte å få dedikerte fisketidsskrifter i Norge (Villmarksliv), og hvor mange nordmenn begynte å abonnere på svenske Fisjejournalen. og da var det først tre miljøer som vokste frem;

* moderne imitasjonsfluefiske med pionerer som Pål Krogvold, Odd Hagen mfl.

* moderne (konkurranse)isfiske, der miljøet i Romedal og Valset, samt Kongsvingerdistriktet var spesielt toneangivende,

* havfiskekonkurranser.

og mye av inspirasjonen ble hentet i utlandet. Norge hadde lenge vært på etterskudd i forhold til utvilingen av sportsfisket. Her hjemme levde man på mange måter fortsatt på 1950-tallet, der det var Telemarkskongen og Zulu silver som gjalt. Og hoggpilk, bambus og svære isopordupper. På slutten av 1970-tallet reiste legendariske Arne Broman på dannelsesreise til England, og ble innviet i det moderne meitets mysterier. Han oppdaget et høyt utviklet sportslig fiske som han formidlet til Fiskejournalens lesere. Og det var slik disse signalene nådde et lite miljø lokalisert i Osloområdet rundt 1980. De fleste av de ideer som dette miljøet adopterte hentet de fra det svenske miljøet. Og som du antyder Potemkin er det lite tvil om at den utviklingen som har skjedd i Norge de siste 30-40 årene i høy grad er inspirert av utviklingen i meitemiljøet på 1980-tallet og senere. Derfor er det nok ikke urimelig å hevde at utviklingen av moderne norsk sportsfiske i ferskvann primært springer ut fra det sentrale Østland; Østfold, Oslo, Akershus, Hedmark, og tildels Oppland, Buskerud og Vestfold. Så har andre fylker naturligvis kommet til etterhvert. Det moderne saltvannsfisket, kystmeite inkludert, har som sagt i større grad vært influert fra miljøer andre steder. Men også kystmeitere har jo delvis hentet inspirasjon fra sine petri brødre i ferskvann. Det er også verdt å merke seg at det hele tiden har vært relativt unge fiskere i de ulike miljøene som har gått i front og tidligst tatt til seg nye signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassiker fra når Bromann besøker en isfiskekonk. Bromann ser en som sitter bøyd over hullet og drar fisk. Bromann går bort og spør: Du tycks at funnit melodin? Hvorpå mannen uten å løfte blikket fra hullet og svarer på finsk/svensk med dyp stemme: Det værkar såå. 

Bromann tar hintet og lar mannen være i fred:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å formulere meg rettere :) Det gjelder redskap til fiske og fra etterkrigs tiden . I nyere historie tar jeg av meg kapsen for utvikleren av fiske vinduet konseptet og alt som fulgte med :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har vel generelt sett aldri vært pionerer innenfor sportsfiske generelt, eller utvikling av utstyr. Vi har lånt det meste utenfra. Men noe har vi jo fått til her på berget i moderne tid. Ismeite (både i ferskvann og saltvann) er et typisk norsk konsept, der har svenskene lært av oss. Mulig jeg tar feil, men isfiske etter røye med blink virker også å ha sterkere forankring her hjemme enn i for eksempel Sverige, Finland, Russland?  Vindusfiske er åpenbart et stykke norsk pionerarbeid. Og det tradisjonsrike sprælefisket etter harr og sik i Glomma i Østerdalen, var også et stykke norsk pionervirksomhet, selv om den utviklingen stagnerte. Sprælefisket ble aldri videreutviklet, før man i moderne tid har tatt i bruk forkurver og frosne mygglarver (i mangel av spræler!), og ikke minst mer moderne utstyr. Og i havet har nordmenn vært pionerer på sportsfiske etter håkjerring. Og vi har verdens beste kveitefiske, men det er for en del svensker som har lært nordmenn å fiske sportslig målrettet etter kveite.

På utstyrsfronten er det vel mest innenfor tradisjonelt fiske (sluk og flue) at Norge har vært i fronten. Norge har hatt mange dyktige fluebindere. vi har mange lokale slukfabrikker som har lansert mange udødelige klassikere som fortsatt lever i beste velgående; som Sølvkroken spesial og Møresilda. Hørgård i Trondheim var også en norsk utstyrspioner. Hans Mayfly i støpt mykplast for eksempel var en slags forløper til dagens mykagn, selv om den primært var ment å fiskes som en flue eller opphenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.