Gå til innhold
Fiskersiden

en sånn uke


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg ikke lagt inn noen rapport på all evighet, og litt av grunnen er at jeg ikke får noe særlig fisk å skrive om, men det har jo ikke stoppet meg før.

En annen grunn er at man til tider har perioder der man springer fra det ene til det andre, og føler at man ikke rekker å få gjort noe som helst, og ihvertfall ikke det man har lyst å gjøre.

 

Så denne uken bestemte jeg meg for å la klesvask være oppvask og gulvvask være utslagsvask, og prioritere å få noe fisk.

 

Det var høstlig og hustrig på mandags kveld, og det er jo ideelle forhold for å stå nede på Bonten med agn på øret og musikk på kroken, eller var det omvendt. Men dette tilsier at det ikke var det :

huggusjark.jpg

 

Veel. Det måtte jo testes ut, ikke sant.

 

I mellomtiden skulle jeg se om det var noen glassvar inne og lurte, men kroken jeg brukte var kanskje litt i minste laget, siden jeg bare fikk to sypiker og en rødkutlet småflekking:

rødkutlet.jpg

Morsomt det, (ikke sypikene altså), men den kom ikke helt under kategorien Glassvar eller Huge Shark.

Og så, som så ofte tidlig på høsten, skjedde det ingenting. Og når jeg begynte å pakke sammen, kom det plutselig et run av akkurat den riktige typen. Jeg hadde glemt hodelykta så jeg gikk glipp av å se de lysende grønne øyene komme mot meg, men siden jeg også hadde glemt håven og den hoppet av i lufta, dunket mot fenderdekket og svømte ned igjen, gjorde det ikke så mye. Riktignok ville det vært mus nummer 50, så jeg svertet litt, men men tenkte jeg, den kan jeg ta senere.

 

Men senere ble ikke før fredags kveld. Og da var det høyere flo enn vanlig, noe som ikke pleier å love bra. Men det kunne jo slumpe innom noe for det. Jeg stod på plass allerede klokka 11 på kvelden, og fikk temmelig raskt, en ål. Ingen skal nekte for at det er mye kult med ål, men det å ha dem på kroken når man ikke fisker etter dem er ikke blant det.

Og så, som så ofte tidlig på høsten, skjedde det ingenting. Og heller ikke når jeg pakket sammen.

Dog fikk jeg konstatert at pendelkastingsferdighetene mine var forsvunnet. Og dermed blir jeg nødt til å stille meg opp på steder uten folk, og uten andre ting å treffe enn havet utover høsten. Enkelte av kastene var direkte pinlige.

Vel, vel, tenkte jeg. Man har ikke alltid flyt. Får prøve igjen i morra kveld.

Men i morra kveld satt jeg og leste i denne boken:

fuzi.jpg

i godstolen, lunt og varmt. Og dette er virkelig ikke en bok man legger fra seg. Kan anbefales på det sterkeste, men ikke rett før man egentlig hadde tenkt seg på fisketur.

 

Søndagen rant og sola trillet over renningen og litt utpå morgenkvisten var jeg ferdig med boka, og kunne planlegge hva jeg skulle fiske etter.

Det måtte bli båt, men jeg hadde ikke lyst¨å sitte og dra på brosme og lange, og jeg gadd ikke ligge oppi fjellveggen og fiske leppefisk, og jeg hadde ikke lyst å ligge midt i skipsleia for å komme til på dypet, og som så ofte, tidlig på høsten, skjedde det ingenting.

Jeg kjørte litt frem og tilbake, fant ut at nei, det hadde jeg egentlig ikke lyst til, kjørte litt mere frem og tilbake, og hadde det veldig fint, men fisk blir det ikke av sånt.

 

Så når jeg sniker inn en tur når jeg egentlig ikke har tid får jeg 20-30 fisk, men når jeg prioriterer en hel uke blir det fire?

Kanskje jeg heller bestiller meg en ny bok.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.