Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til nytt utstyr. Medium eller tung?


Stolheis
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har endelig fått anledning til å bruke mer tid på svabergene, noe som har ført til et ønske om å investere i nytt utstyr, da det gamle kan sies å ha fått nok juling. Har prøvd å lese meg opp i forumet, med det resultat at jeg egentlig har lyst på litt av alt :P Men i første omgang noe enkelt og kjent, som tåler litt mer kastevekt enn hva jeg har brukt til nå. Er amatør så det holder, men har fisket jevnlig hele livet (nesten usunt mye i år).

I dag bruker jeg en Ron Thompson Arezzo 270, 9ft, 15-40g kastevekt (går finfint å dælje avgårde 60-80 etter tuppen føyk (se under)). Denne har virket fint til mitt bruk, men kanskje i overkant svak til kjøring av lyr på 4+. Den fikk egentlig sitt banesår i fjor, da jeg kjørte noe som kjentes ut som lyr, og stanga knakk mellom de to ytterste stangringene :( Økonomi gjorde at jeg ikke kunne prioritere mer utstyr da, så jeg klipte bare stangtuppen av, og bruker den nå med nest ytterste ring som ytterste.. Snella er en Mitchell Avocet S4000. For meg har den føltes "helt ok", men ikke mer. Den har dekt behovet, men virker litt liten (nå er den ikledd ca 5-10m 0,40mono, 100m 0,17multi (husker ikke merket), og en fortom (også 0,40mono) som varierer etter hvor jeg fisker), og uten at jeg vet hva utvekslingen er virker den litt lav.

Budsjettet er justerbart, men ser for meg et tak på 2-3000ish for stang+snelle, selv om det er rom for å tøye det litt mer.

Behovet er primært kasteslukfiske fra land, hvor jeg trenger noe som kan kaste ganske langt (100ish m, gjerne litt mer), slik at jeg når de spennende punktene på sjøkartet. Dersom utstyret er brukbart til å leke med litt rookie kystmeite er det strålende, men dette kan jeg heller investere i egnet utstyr til senere om det fenger. Noen av stedene jeg gjerne fisker har middels til mye strøm, så å kunne huke på 100ish gram bly, eller en jigshad (tror jeg det heter) på tilsvarende eller mer vekt bør det kunne tåle.

Aner ikke om jeg ønsker multiplikatorsnelle eller haspel, siden jeg aldri har prøvd multiplikatorsnelle (spinnstang?) før.  

Som dere ser er det litt "nybegynner som vil fiske etter alt med en type stang og snelle" ønsker ute og går her, så håper dere kan hjelpe meg inn på en gyllen middelvei..:) 

 

#EDIT# Snella bør ta en del sene, da det er ganske dypt enkelte av stedene jeg fisker (100-150+) #/EDIT#

Endret av Stolheis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100+ stang er tungt. Bruker det selv bare etter kveite.

Til vanlig fiske bruker jeg en stang med kastevekt opp til 60 gram. Med tynt multisnøre og kompakte sluker er ikke strøm noe stort problem. Kun når du må ned på dypt vann at du vil slite.

Sjelden jeg bruker tyngre utstyr en nødvandig da lett utstyr fisker bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar :) Uten de hadde jeg nok ramlet utpå, og anskaffet overdimensjonert utstyr.

Har sett litt på skittfiske.no, og funnet et utvalg stenger og sneller som ligger noenlunde innafor (tror jeg);

Stenger:

Sneller:

Vet ikke om forslagene er "utenfor skiva", men prøvde å finne produkter med noenlunde riktige spesifikasjoner. Noe dyrt, noe rimeligere, men å finne en kombo i området 2-3500 skal vel la seg gjøre(?). Dyreste kombo her blir ca kr. 4600,- Noe som er mulig, men er det hensiktsmessig? Billigste ca kr. 1100,- Noe som er herlig, men samme der: hvor hensiktsmessig? Det lar seg nok gjøre å få settene noe billigere ved å sjekke prisjakt.no, men tenker sjiktet de enkelte ligger på er iallfall retningsstyrende.

  • Er det noen av disse dere umiddelbart ville diskvalifisert? 
  • Er det noen produkter jeg heller burde hatt på lista?
  • Hvilke snelle-stang kombinasjoner er best blant disse?

#EDIT# Beklager om det blir litt masete, men når jeg (endelig) skal legge en del penger i solid og nytt utstyr vil jeg heller spørre erfarne sportsfiskere enn å ende opp med dyrt utstyr jeg ikke er fornøyd med. #/EDIT#

Endret av Stolheis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tur i tenkeboksen, samt et lass liknende poster, er det Technium og Aernos snellene i 5000 størrelse som frister mest. Hvilken bør komme vinnende ut av duellen, siden prisen er så godt som lik?

Når det kommer til stang er jeg fortsatt fryktelig blank, men ser MANGE anbefaler Beastmaster. Her lurer jeg på hva forskjellen på beast/force/speedmaster er (?).

Det virker også som at 14-40g bør holde, men er 20-50g stengene mye stivere? Og med shimano snelle, er det tillatt med en lawson stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten og egenskapene på Shimano beastmaster og Shimano aernos fb kan jeg gå god for.

Aernos snella er den beste snella jeg noengang har brukt, den snella jeg bruker mest og det finnes mange grunner til at det står Beastmaster på hver eneste stang i skapet mitt :)  

 

Endret av Aurejeger
jeg klarte ikke stave beastmaster...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for gode innspill:)!! 

Regner med jeg går for 14-40g Beastmaster (så kommer det heller en ny post når jeg trenger noe som kaster tyngre), og Aernos snella. Så spørs det om det ikke blir ei Lawson stang i julegave til min bedre halvdel.. Siden hun har ønsket seg fiskestang passer det jo aldeles utmerket:P Tør noen av dere å spå i julekula, om julesalget slår til med bedre priser enn det skittfiske.no har på disse nå?

Men (alltid et men..), hva skiller technium og aernos (rent bortsett fra en heftig anbefaling av Aurejeger)? Jeg kommer ikke til å kjøpe 2 sneller i 5000 størrelse. Ser Technium har 2 gir, men klarer ikke helt å se at jeg får bruk for det.

Og hvor tungt takkel tillater 14-40 stanga? Jeg har noen turer på Atlanterhavsveien i løpet av året, og der er det tidvis ganske heftig strøm.. EDIT Her er det ikke nødvendig å kaste, og der det blir et kast kan det gjøres med ytterste forsiktighet. /EDIT

Endret av Stolheis
Kasting og lodd.. er merket i posten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Og å gå å vente på noe har jeg heller aldri vært videre flink til.. 

Men 14-40 MH beastmasteren virker allerede å være borte fra de fleste hyller.. Er det (pardon my french) et kukstykke å velge 20-50 stanga?

Sitter med bestilling nå, så regner nesten med det blir slik: Aernos 5000, BM 20-50, og en rull eller to med fireline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull! Da er jeg på rett spor. Tenkte det samme selv (bruker 0.17 nå), men ville fylle snella godt opp uten noe under (annet enn 5-10m 0.4mono helt inn mot spolen), og det går vel med en salig mengde på ei 5000 snelle:D

Tenkte også å teste nystanga fra Bergsøysundbrua en gang eller tre, og det kan det bli nødvendig med litt grovere tau. Pokker så dypt (100-340m), og fin fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.