Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere - hvorfor flere kroker?


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Sikkert amatørspørsmål men skitt au. 

Angriper ikke fisken stort sett byttet bakfra da? Jeg skjønner ikke helt hvorfor mange wobblere, spesielt til ørretfiske, også har en ekstra krok på undersiden av agnet. 

På de ørretene jeg har fått, riktignok ingen storfisk ennå, så ser det ut som fisken så vidt har fått nappet tak i bakparten på agnet (sluken), og er gjerne festet bare på en eller to av krokene.

Er det noen som har fått ørret på wobblere hvor fisken bare har bitt seg fast i kroken på buken av wobbleren eller har slukt begge 3-krokene på wobbleren?

Endret av FærskFesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at fisken sjelden angriper rett bakfra, den griper byttet fra siden. Selv når rovfisken tar igjen en byttefisk, vil den forsøke å komme såpass langt opp på siden at den kan vende hodet og bite fra siden. Unntaket er når byttefisken er såpass liten i forhold til rovfisken at den får hele byttefisken inn i munnen i ett jafs. (Ellers svelger rovfisken som regel byttet med hodet først.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen woblere utstyres med 3!! treblekroker gjør den kun til en drapsmaskin.

Selv om du får på en liten fisk på en av krokene rister den seg inn i de resterende krokene så øyne og blod fosser, å c&r blir et håpløst forsøk.

 

Pleier kun å beholde midtre eller bakre krok på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg kjøpe meg et par stk wobblere å teste ut selv hvordan de virker. 

Så at Obs sport hadde en kasse med tilbud på floating wobblers, Abu (3 gram). Men disse er vel kanskje beregnet på bruk fra båt siden de er så lette? Det vil vel bli vanskelig å få kastet de med stang når de omtrent ikke veier noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, kan bli vanskelig å kaste. MeN det som er fint med floating wobblere er at dem kan drive med strømmen ved elvefiske så det kan fungere. Men anbefaler å sjekke noen av rapalas wobblere som er "bygget" for kastefiske, Max-Rap Serien for eksempel er bra.

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner jeg en krok på en ørretwobbler på 6-15 cm er det ikke den bakerste. Fisker jeg småfisk til stekepannen beholder jeg begge krokene, men hvor de sitter avhenger av mye. Jeg har fått for meg at når de jager høyt og angriper bakfra eller fra siden er det 50/50 hvor de sitter, mens når de kommer fra dypere vann - ørret kan stige flere meter for å ta en liten wobbler - sitter de oftere på den midtre kroken. På wobblere som går i kjeften på et jafs beholder jeg bakerste krok. 

 

Som flere er inne på, hvor fisken er kroket sier likevel ikke så mye om hvor den først tok. At mange wobblere er rovt overkroket er det ingen tvil om! Selv på store wobblere på 20+  cm mister jeg ikke mer fisk med en enn med to kroker - men jeg mister mer fisk jo større agnene blir uavhengig av krokantall siden det er mer som kan gå til fiskens fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg modifiserer alle mine wobblere som brukes til ørret slik at 3 trebler oftest blir til en. Denne lar jeg henge mellom midtre og bakre krokfeste. Svivel, hempe, svivel, krok løsning.
Min erfaring er som det nevnes over her er at ørreten primært tar bytte fra siden, er da kroken midt mellom krokfeste 2 og 3 har man en bankers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.11.2016 at 15.40, Lord Flashheart skrev:

Jeg modifiserer alle mine wobblere som brukes til ørret slik at 3 trebler oftest blir til en. Denne lar jeg henge mellom midtre og bakre krokfeste. Svivel, hempe, svivel, krok løsning.
Min erfaring er som det nevnes over her er at ørreten primært tar bytte fra siden, er da kroken midt mellom krokfeste 2 og 3 har man en bankers

Istemmer denne løsningen. Den fungerer ikke bare på ørret, jeg bruker ofte dette til gjedde og asp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den ‎26‎.‎11‎.‎2016 at 15.40, Lord Flashheart skrev:

Jeg modifiserer alle mine wobblere som brukes til ørret slik at 3 trebler oftest blir til en. Denne lar jeg henge mellom midtre og bakre krokfeste. Svivel, hempe, svivel, krok løsning.
Min erfaring er som det nevnes over her er at ørreten primært tar bytte fra siden, er da kroken midt mellom krokfeste 2 og 3 har man en bankers

jeg også istemmer dette. Av og til kun med en svivel, slik at kroken er nærmere midten. På svært små woblere (5cm +/-) kan det være praktisk å kun beholde bare den bakre kroken. Fordelen med kun en treblekrok under midten er delvis at fisk ofte tar wobblere fra siden, og midt på. Med kun en treblekrok ender da kroken opp med å sitte som støpt i munnviken på fisken. Dette gir svært sikker kroking. Flere treblekroker gir dårligere kroking, og krokene får ofte feste på steder der fisken lettere bender seg løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.