Gå til innhold
Fiskersiden

hvilket kombinert ekkolodd/plotter


Bergen123
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut det gamle lowrance ekkoloddet i båten med kombi plotter og ekkolodd. 

 

håper med dette å lettere finne grunner, se bedre fisk osv. det jeg har nå har veilpris under 1000 kr og fungerer godt til å se hvor dypt det er, men ikke mye annet.

 

ser at både lowrance og garmin har noen rundt 5000 kr. det skal stå i en skjærgårdsjeep og demonteres mellom hver tur. (skjerm)

ser fks at clas ohlson har lowrance

 

http://www.clasohlson.com/no/Lowrance-Elite-5-HOOK-ekkolodd-plotter/31-9023

 

maritim båtutstyr har garmin og raymarine

 

https://www.maritim.no/garmin-echomap-chirp-52dv-5-skjerm#.WBCZFuGLRE4

 

ser ut til at kart kommer i tillegg? er det ikke mulig å laste ned gratis kart fra kartverket? er det mulig å bruke dette eller må man kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra nicket ditt gjetter jeg at vi snakker om primært saltvannsbruk? Hvor dypt har du et ønske om å se fisk? Vi snakker om ekkoloddgiver for aktermontering?

Begge alternativene er kurante, det avgjørende vil være valg av ekkoloddgiver men der trenger vi litt mer info om hva du forventer.

 

Ja, du bør kjøpe kart til disse hvis ikke du skal lage kartet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det blir sjøfiske utenfor Bergen, men mest i fjordene, Ned til 200m.

 

i dag har vi en 15 fots skjærgårdsjeep hvor svinger skal hekkmonteres.

 

jeg har lest litt på lowrance sine og det ser ut til at den på clas gir mest for pengene. det de reklamerer med er at den har chirp og downscan som ser ut til å gi bedre bilder.

 

da er det vel bare å kjøpe en kartbrikke. 

 

andre ting jeg bør tenke på ved valg av ekkolodd? skal stå bak vindskjem og den skal av og på for hver tur, så hurtigfeste er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den giveren som følger med har vid konevinkel både på 200 og 83 kHz. det betyr at området "du ser" under båten er stort, noe som er fint på grunt vann, typ 30-40 meter og oppover. Men siden konevinkelen nettopp er en vinkel, dvs "dekningsområdet" øker drastisk med dybden, er ikke det fult så bra hvis man skal se noe på større dyp. En vidvinkellinse er flott når du skal ta bilde av deg selv med en fisk, men ikke fult så flott på 200 meters hold for da forsvinner både du og fisken i omgivelsene. ;)

Se ellers denne tråden for en utdyping av teamtikken:

Den giveren som følger med fungerer, den tegner bunnlinjen på flere hundre meters dyp, men alternativet er bedre både med tanke på å vise fisk på dypet og å tegne bunnlinjen korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg tror jeg skal utdype dette litt for deg, jeg har litt gammel kunnskap om ekkolodd og sonar.

Frekvensene avgjør hvor stor evne lydbølgene fra giveren har til å trenge gjennom vannet. Jo lavere frekvens, jo høyere gjennomtrengingsevne og dermed lengre rekkevidde i forhold til sendeeffekt. ulempen med lav frekvens er dårligere måloppløsning. derfor bruker mange ekkolodd i dag flere frekvenser, høy for søk på grunt vann med veldig god målgjenngivelse, spesielt med chirp/ downscan som sender på flere frekvenser like over og like under den oppgitte i svært raskt tempo.

Jeg har selv den hybridsvingeren til lowrance, 50/200/455/800 på et hdi5 lodd, og er veldig fornøyd med den

Ang konevinkel, så kan du sammenligne det med ei lommelykt, ei med smal samlet lysstråle har lang rekkevidde og lyser opp et lite område mens ei med bred stråle har kort rekkevidde og lyser opp et større område.

Lydbølgene i en slik giver skapes av flere synkroniserte lydkilder som står i en sirkel med nøyaktig avstand,  slik ar det dannes et felt i senter av denne sirkelen der det dannes interferens, dvs lydbølgene fra kildene danner felt der de forsterker hverandre i en smal stråle, bredden på denne er avhengig av avstand mellom kildene og frekvensen.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.georgiostheodoridis.se%2Fimages%2FFBWavesGeneratorFatland.jpg&f=1

med flere enn to lydkilder vil strålen i midten bli mye kraftigere enn de andre, og demed få mye lengre rekkevidde.

Litt mer enn du spurte om, men det gjør jo ingen skade med litt kunnskap heller, den er lett å bære. (untatt når man skal flytte bøker da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/200 kHz svingerene til Lowrance har betraktelig større piezoelektrisk element enn 83/200 kHz svingerene deres , større element gir kraftigere akustisk signal og mer følsomt mottak , dette kombinert med trangere signalkon (større element gir mindre vinkel på signalkon) gir bedre ytelse på dypere vann for 50/200 kHz versjonene. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.