Gå til innhold
Fiskersiden

Problemer med haspelsnelle


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har litt problemer med min Shimano Aernos 2500. 

La spolen i varmt vann for å slette "minnet" på snøret (et triks jeg så på YouTube), men en av gangene jeg gjorde det brukte jeg nok litt for varmt vann. "Fettet" fra hullet i spolen fløt opp mot toppen av spolen og ble smurt utover, og jeg er litt redd for at jeg må smøre den på nytt. Har brukt den noen ganger i ettertid, og er litt redd for at jeg skal ødelegge den. 

Hva bør jeg gjøre? Er dette noe jeg kan fikse selv? Er det fett eller olje jeg må smøre på? Hvordan gjør jeg det, og hvilket merke bør jeg kjøpe? Eller bør jeg bare sende snellen og spolen til vedlikehold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snellefett har jeg sett ofte har fulgt med ved kjøp av sneller, har aldri åpnet og smurt opp igjen selv men ser det ligger ute en del videoer på youtube, kan sikkert være verdt å ta en titt på hvis man er usikker, f.eks denne: New Fishing Reel Oil
Ser ikke så vanskelig ut her ihvertfall!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.10.2016 at 18.45, GriseFlax skrev:

Snellefett har jeg sett ofte har fulgt med ved kjøp av sneller, har aldri åpnet og smurt opp igjen selv men ser det ligger ute en del videoer på youtube, kan sikkert være verdt å ta en titt på hvis man er usikker, f.eks denne: New Fishing Reel Oil
Ser ikke så vanskelig ut her ihvertfall!

 

Dette er vel en utgave med frontbrems? I så fall har du, ved å legge spolen i varmt vann, utsatt bremseskivene som ligger i front av spolen for mer vann enn systemet er laget for. Så lenge justeringsdelen (som sitter fremst på spolen og regulerer mengde brems) er festet mot spolen ved at den er skrudd inn i spoleakslingens ende så er systemet nokså vanntett. Uten justeringsdelen derimot så åpnes hele systemet for vann når du har lagt spolen under vann.

Dermed må du ut med alle bremseskiver og metallskiver i spolen, rengjøre disse og sørge for at du får vekk alt av vann som har blitt samlet innvendig der. Det er enten tørre skiver i et karbonbasert materiale (gråsorte i farge) eller "våte" bremseskiver (kremhvite i farge) som er installert fra fabrikk. Med "våte" så mener jeg at skivene er av et materiale hvor fettet de settes inn med på fabrikk, absorberes og forblir i skivene uten å tørke ut.

Jeg har aldri hørt at det å legge en spole fylt med mono i varmt vann vil fjerne minne i senen; det kan jeg ikke se for meg at vil fungere i praksis.

WD-40 o.l. bruker du forøvrig kun for å fjerne fett i sneller, aldri bruk den slags for å skulle smøre snelle eller komponenter i spole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.10.2016 at 11:09 AM, Gutt23Bergen said:

La spolen i varmt vann for å slette "minnet" på snøret (et triks jeg så på YouTube)

Hei

Dette fungerer ikke på brukt sene. Det er en metode for å fjerne fabrikkminnet i ny sene. Årsaken er at når sena spoles på etter produksjon, så er den ikke ferdigherdet enda, den etterherder på spolen,  og får det som kalles fabrikkminne. jeg gjør alltid dette med skyteliner til fluesnellene mine, men da må de spoles av kjøpespolen og strekkes etterpå, hvis ikke så fungerer det ikke så veldig godt der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.