Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret i bergensområdet


Espen F
 Share

Recommended Posts

Hei

Har prøvd meg litt rundt omkring etter ørret, uten å ha hatt noe særlig lykke.

Fått gjedde på 2.5kg på gaupåsvannet(fått høre at det er store ørret der) og 5-6 småørret typ 100-150gr i myrdalsvatnet. Men ellers vet jeg   lite om gode fiskeplasser

Noen som vet om hvor det er en god bestand av ørret 200gr+, som kan fanges fra land?

Takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalandsvatnet eller Osvassdraget, om du ikke har noe imot fiskekort. Osvassdraget er nokså greit fra land, i Kalandsvatnet må du ha båt. 

Vannene deler seg grovt i to, mye og liten fisk eller ekstremt lite og stor fisk på grunn av manglende gytemuligheter og predasjon. Flere vann har mer eller mindre dokumenterte ørreter på 6+, men den siste dokumenterte over 4 kg må en tilbake til 90-tallet for å finne, meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket svært lite etter ørret de senere år, men hadde meg noen kjappe turer i august i år pga. usedvanlig tregt fiske i sjøen, samt at litt variasjon er jo også greit.

Felles for vannene jeg har fisket i, er at de leverer fisk i 300-500 gramsklassen, men det er også mye smått. Jeg fryser ned småfisken til agnfisk som jeg bruker i sjøen. Endte opp med 18 fisk på tre kveldstuer. 7 fisk i 300-500 gramsklassen, resten agnfisk.

All fisk tatt på mark-klyser på enten dupp eller bunnmeite.

Her er de tre vannene jeg fisket i:

http://kart.gulesider.no/m/wOmyV

 

Ellers vil jeg anbefale de som fisker etter ørret å sjekke følgende:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:GxVo7VQugC0J:www.askoyjff.net/wp-content/uploads/2015/05/Kartlegging-av-fiskemuligheter-i-Hordaland.xls+&cd=10&hl=no&ct=clnk&gl=no

 

 

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kim Rasmussen skrev:

Fisket svært lite etter ørret de senere år, men hadde meg noen kjappe turer i august i år pga. usedvanlig tregt fiske i sjøen, samt at litt variasjon er jo også greit.

Felles for vannene jeg har fisket i, er at de leverer fisk i 300-500 gramsklassen, men det er også mye smått. Jeg fryser ned småfisken til agnfisk som jeg bruker i sjøen. Endte opp med 18 fisk på tre kveldstuer. 7 fisk i 300-500 gramsklassen, resten agnfisk.

All fisk tatt på mark-klyser på enten dupp eller bunnmeite.

Her er de tre vannene jeg fisket i:

http://kart.gulesider.no/m/wOmyV

 

Ellers vil jeg anbefale de som fisker etter ørret å sjekke følgende:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:GxVo7VQugC0J:www.askoyjff.net/wp-content/uploads/2015/05/Kartlegging-av-fiskemuligheter-i-Hordaland.xls+&cd=10&hl=no&ct=clnk&gl=no

 

 

 

13 timer siden, Kim Rasmussen skrev:

Fisket svært lite etter ørret de senere år, men hadde meg noen kjappe turer i august i år pga. usedvanlig tregt fiske i sjøen, samt at litt variasjon er jo også greit.

Felles for vannene jeg har fisket i, er at de leverer fisk i 300-500 gramsklassen, men det er også mye smått. Jeg fryser ned småfisken til agnfisk som jeg bruker i sjøen. Endte opp med 18 fisk på tre kveldstuer. 7 fisk i 300-500 gramsklassen, resten agnfisk.

All fisk tatt på mark-klyser på enten dupp eller bunnmeite.

Her er de tre vannene jeg fisket i:

http://kart.gulesider.no/m/wOmyV

 

Ellers vil jeg anbefale de som fisker etter ørret å sjekke følgende:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:GxVo7VQugC0J:www.askoyjff.net/wp-content/uploads/2015/05/Kartlegging-av-fiskemuligheter-i-Hordaland.xls+&cd=10&hl=no&ct=clnk&gl=no

 

 

Takk for svar Kim, har fått fisk på alle de tre vannene du nevnte. Men er nevneverdig lite i krohnegården. Der fikk jeg to, en på 100 og en 200g.

Liavatnet er vann med større ørret, har selv sett fisk på i overkant av kiloet. I tillegg til å se en på 850gr tatt på flue. Men har fått null respons med sluk og meite, selvom jeg har prøvd meg 4 ganger der nå.  Det ble foretatt en kontroll av vannet der hvor det ble tatt opp masse fisk i garn, som har redusert bestanden betraktelig. Før var vannet beryktet som et røyevann, men den er nå borte. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langavatnet og Liavatnet i Åsane leverar ok med fisk over 200 gr, men ikkje akkurat den store naturopplevinga. Haukelandsvatnet har fin aure men mest gjedde.Grimevatnet har stor aure men mykje meir abbor og gjedda. Kalandsvatnet er vel det vatnet eg har vore i med høgast snittvekt på fisken.

Dersom du kan gå litt så er det ein del vatn i fjellområda i Bergen som har fin fisk over 200 gr, og ettersom det er berre eit fjellområde i bergen så finn du sikkert ut kva vatn det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo også endel hagefisk temmelig sentralt.

Luringer som har satt ut fisk, ørret og bue, for å kunne fiske etter dem i hagen sin. 

Hender jeg sykler forbi for å se hvor store de er blitt, og det er ikke småfisk vi snakker om.

Vil ikke si hvor, av åpenlyse grunner, men kan si såpass at man ser fiskene fra tett trafikkert bru.

 

Eller er det godt med sjøørret og sporadiske laks i strømmen under nygårdsbrua, hvis du går lei av all den der naturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres skremmende ut som fjøsangerbroen

2 timer siden, Ølgylt skrev:

Du har jo også endel hagefisk temmelig sentralt.

Luringer som har satt ut fisk, ørret og bue, for å kunne fiske etter dem i hagen sin. 

Hender jeg sykler forbi for å se hvor store de er blitt, og det er ikke småfisk vi snakker om.

Vil ikke si hvor, av åpenlyse grunner, men kan si såpass at man ser fiskene fra tett trafikkert bru.

 

Eller er det godt med sjøørret og sporadiske laks i strømmen under nygårdsbrua, hvis du går lei av all den der naturen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ølgylt skrev:

Du har jo også endel hagefisk temmelig sentralt.

Luringer som har satt ut fisk, ørret og bue, for å kunne fiske etter dem i hagen sin. 

Hender jeg sykler forbi for å se hvor store de er blitt, og det er ikke småfisk vi snakker om.

Vil ikke si hvor, av åpenlyse grunner, men kan si såpass at man ser fiskene fra tett trafikkert bru.

 

Eller er det godt med sjøørret og sporadiske laks i strømmen under nygårdsbrua, hvis du går lei av all den der naturen

Jaha..? Er vel bare å glemme å fiske på de da.
Eneste plassen jeg har funnet bue, er i frysen på Rema.

Flere av de lokale vannene som har inneholdt bue, er nå tilsynelatende tom for bue.
Var minst to på Sotra og ett i Nordhordaland som var kjent for bue for ca. 10-15 år siden.

Kjip fisk. Piggulke er 1000 ganger lettere å finne. <_<


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Jaha..? Er vel bare å glemme å fiske på de da.
Eneste plassen jeg har funnet bue, er i frysen på Rema.

Flere av de lokale vannene som har inneholdt bue, er nå tilsynelatende tom for bue.
Var minst to på Sotra og ett i Nordhordaland som var kjent for bue for ca. 10-15 år siden.

Hei

Regnbuen har problemer med å fornere seg i sånne vann, den forsvinner av seg selv i de fleste. Jeg vet om flere slike utsettinger som ble gjort i trøndelag først på sekstitallet, (min grandonkel som var ivrig fluefisker var med og finansierte et  par av dem) De forsvant sporløst etter noen få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen F skrev:

Var på liavatnet i dag og fikk høre fra flere som gikk forbi at det var røye i vannet. Noen som kan bekrefte det? Ble bare fanget en liten 100 gr ørret i dag, og det hadde vært interessant i så fall, da de få fiskene som ble sett i løpet av dagen var kun var av samme kaliber som den ene jeg fanget

Var mye røye der før. Fisket mengder med røye der på 90-tallet. Var faktisk å så i de kjente varpene der og i Langavannet på lørdag. Ikke en fisk å se nå ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Regnbuen har problemer med å fornere seg i sånne vann, den forsvinner av seg selv i de fleste. Jeg vet om flere slike utsettinger som ble gjort i trøndelag først på sekstitallet, (min grandonkel som var ivrig fluefisker var med og finansierte et  par av dem) De forsvant sporløst etter noen få år.

Var vel lov å sette ut enkelte plasser helt frem til 2005 mener jeg å huske. Mulig det eksisterer noen få individer rundt om kring enda. Den har ihvertfall formert seg greit i enkelte av disse vannene før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Espen F skrev:

Var på liavatnet i dag og fikk høre fra flere som gikk forbi at det var røye i vannet. Noen som kan bekrefte det? Ble bare fanget en liten 100 gr ørret i dag, og det hadde vært interessant i så fall, da de få fiskene som ble sett i løpet av dagen var kun var av samme kaliber som den ene jeg fanget

Søk på Liavannet på forumet her så får du oppe mange treff og god info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kim Rasmussen skrev:

Var vel lov å sette ut enkelte plasser helt frem til 2005 mener jeg å huske. Mulig det eksisterer noen få individer rundt om kring enda. Den har ihvertfall formert seg greit i enkelte av disse vannene før.

Er kun registrert eit fåtal repoduktive bestander i noreg, og er usikker på om nokon av dei er attende i dag. Sjekk http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding\454.pdf

Mogleg forklaring skal vera at det er ein parasittfauna i vassdrag med aure som tek knekken på regnbogeaure medan innfødt aure har hatt ein sameksistens som gjer at den er tilpassa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reproduksjon er registrert, men den er neppe tilstrekkelig til at regnbuen klarer å konkurrere i vassdrag som også har ørret og annen rovfisk. At det tidvis settes ut regnbue selv etter forbudet vil jeg tro så lenge den er lett tilgjengelig, men jeg har i all min tid i Bergensvassdragene kun sett regnbue i sjø og brakkvann og da er det utvilsomt fjøsfisk. Jeg vet det har blitt observert unge individer i ikke-anadrome vassdrag i nyere tid, men vet ikke om noen fangster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.