Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdagelsesferd med fiskestang og barnevogn.


erik
 Share

Recommended Posts

Den som intet våger, intet vinner. Jeg våger meg på å teste nye vann og vann jeg ikke har besøkt på lenge. Her følger en liten oppsummering av vann Eine og jeg besøkte i pappapermen.

 

Stovivannet 12.10.16

 

Stovivannet/ Stovivatnet/ Ståvivannet ligger i Bærum, på kanten av Vestmarka og i et idyllisk kulturlandskap. Vannet er stedvis lett tilgjengelig, særlig i nordenden hvor det er kort gangvei fra bilen til vannet.

Før jeg la turen hit gjorde jeg litt research, så jeg visste at vannet (minst) huser fiskeartene gjedde, abbor og mort. Det skulle visstnok være mye smågjedder, med muligheter for kilosabbor. Google og søk som "Stovivannet fiske" og "Stovivannet fisk" ledet ikke til så mye, men litt fant jeg da. Når jeg gjør slik research for steder jeg aldri har vært, er jeg ikke ute etter GPS-posisjoner for folks personlige rekorder, hva den tok på og når. Jeg prøver å danne meg et bilde av vannet som biotop, artssammensetningen og mulige fiskeplasser. Skal jeg for eksempel ta med utstyr for gjedde, ørret eller abbor? Hva er den primære byttefisken? Er det områder med ferdselsrestriksjoner eller fiskeforbud?
Stovi+12.10+%25282%2529.JPG
Researchen ledet til utstyrsvalget.
NVE sitt dybdekart kan sees via dybdekart.no og hinter om at vannet er rundt 15 meter på det dypeste. Dessverre ga ikke det dybdekartet meg så mye mer, til tross for at det er logget opp i en tidsalder hvor jeg må forutsette at de brukte ekkolodd og GPS.
 
Siden jeg må ha med barnevogn rekognoserte jeg også på Norgeibilder.no og kartet på gulesider.no både med tanke på fiskeplaser uten for mye vegetasjon, og grusveier gode nok for barnevogn.
gule+sider+oversikt.png
Stovivannet
Med tanke på fisking så den sydvestre enden best ut. Ingen eller lite vegetasjon som ville skape problemer ved fiske fra land, og bratt helning ned mot vannet som igjen tyder på en viss dybde ute i vannet. Dog så jeg bare stier her, og ingen av de så ut til å være egnet for barnevognen. Så den enden får heller utforskes med bæremeis i neste runde. Men i nordenden var det en gruslagt sti ned mot vannet, rene autostradaen for en barnevogn.
gule+sider+nord.png
Mulige fiskeplasser i nordenden.
I nordenden så det ut til at det også var greit å parkere, så da var dagens turmål satt. Det gikk fint å trille ned til brygga, men den andre plassen jeg hadde sett meg ut var utilgjengelig med barnevogn.
Stovi+12.10+%25281%2529.JPG
Vakker utsikt fra brygga på Stovivannet.
Ytterst på brygga er det cirka to meter dypt, og sikten i vannet var mye bedre enn jeg fryktet etter å ha sett all vegetasjonen på flyfoto. Under et sjeldent øyeblikk nådde noen solstråler frem til meg, og da så jeg bunnen ytterst på brygga. (Den var primært dekket av tomme ølbokser, så noe vakkert syn var det ikke.) 
 
Fisket var helt dødt. Siden jeg så at det var mye vegetasjon også under vann, startet jeg med popper (IMA Popkey 80), gikk over til vibrerende hard-bait (IMA Rock N` Vibe 17g) før jeg avsluttet med diverse jigger. 7,5g hode virket perfekt, selv ved kast rett ut. Det ble fort klart for meg at undervannsvegetasjonen slutten noen meter utenfor brygga.
Stovi+12.10+%25283%2529.JPG
Dette ble det endel av
Etter at Eine våknet, tråkket vi litt rundt for å se om vi kom ned til vannet andre steder i nærheten av brygga, uten å lykkes videre med det.

Konklusjon: Jeg kommer muligens tilbake, isfiske bør være ideelt her utenfor vegetasjonsbeltene.


Strømsdammen 13.10.16


Strømsdammen i Holmenkollåsen er et av min barndoms fiskevann. Vannet inngår i OFAs fiskekort, se deres beskrivelse av vannet HER. I følge beskrivelsen ser vannet ut til å fortsatt være dominert av ørekyte og undermåls ørret, OFA anbefaler at all fisk tas opp. Noe som er med på å gjøre Strømsdammen spesiell, er at det er et av få vann med dokumentert gyting av ørret i stille vann. Dette, sammen med at ørret er dammens eneste predator av betydning, fører til overbefolkning av ørret. Jeg pakket derfor om litt i forhold til turen til Stovivannet, abborjigger ble skiftet ut med små sluker.

stromsdammen.png

Strømsdammen - fiskesteder

Skjermbildet over av Strømsdammen er fra Norgeibilder.no. Rød sirkel viser demningen, med sitt lett tilgjengelige fiske. Blå sirkel viser min barndomms lille hemmelighet, en grunn lone hvor det alltid stod en ørret eller to. Grønn firkant er dammens beste fiskeplass, bratt og steinete så komplett umulig med barnevogn. Det er forøvrig i det området ørreten gyter.

IMG_6675.JPG

Fremme ved demningen.

IMG_6678.JPG

Dagens bestykning

Jeg så to vak, hadde ett napp (på IMA Rock N` Vibe) og så våknet junior og det var på tide å gi seg.

IMG_6681.JPG

Vakkert var det

I den lille kulpen på nedsiden av demningen var det forresten liv, to små ørret pilte frem og tilbake der. Det ene vaket jeg så i selve dammen var et skikkelig plopp-vak og fant sted rett utenfor den lille hytta.

Konklusjon: Strømsdammen er fortsatt et barnevennlig sted, men det er nok også det hele.

Etter at vi var hjemom skiftet vi fra vogn til bæremeis og gikk ned i Holtekilen rett nedenfor oss. Jeg har bevisst unngått Oslofjorden de siste dagene, delvis fordi vi har vært der mye den siste måneden og delvis fordi nordavinden har gitt elendig fiske. Men nå skulle vi teste hvordan det gikk å fiske mens Eine satt i bæremeis.

Det gikk særdeles bra, så lenge jeg var i bevegelse. Stoppet jeg opp ble det litt klaging. Det gjaldt å kaste ut, og så gå sakte bortover mens jeg sveivet inn. Her fra en liten pause i gåingen.

IMG_6682.JPG

Pust i bakken

Mellom Veritas og Henie Onstad (Høvikodden) er det forresten en flott bukt, men akkurat i dag snudde vi her. Jeg ville hjem og sjekke at junior hadde det varmt og godt, og for det må han kles av.

IMG_6685.JPG

Sjøørretplass?

Steinstjernet 14.10.16

Steinstjernet har stått på listen over vann jeg "må" teste helt siden Thomas logget det opp så vi fikk dybdekart for tjernet på dybdekart.no. Du kan se det selv HER. Fra googling vet jeg at vannet har både abbor og gjedde samt diverse byttefisk, og siden det var jeg som behandlet loggene fra Thomas har jeg sett at det er en hel del fisk der. Det er ikke fiskekort for dette tjernet.
steinstjern.png
Steinstjern via dybdekart.no og Google Earth
Hva slags fisk det var endel av sier dog loggene lite om, vi gjorde uansett et forsøk. Vannet skal ha både mort, suter og karuss, uten at det hjelper meg så mye. Det var ikke meiting vi skulle holde på med nå. Men det var forbausende mye vaking, og siden jeg så flere av fiskene som vaket kan vi fastslå at det er endel små ørret her. Fiskingen ellers ga meg null og niks.

Det støyer endel fra veien, men på den positive siden er det ganske greit å komme til langs hele siden som vender mot veien. På motsatt side er det en sti, og det gikk greit å komme til flere steder der også men da med bæremeis.

Konklusjon: Jeg kommer neppe til å tråkke ned bredden her i fremtiden. Men kanskje man skulle tatt en meitetur en sommer, med en foringskampanje først? Karrus og suter er spennende fisker.
 

Bogstadvannet 14.10.16

Siden jeg gikk lei Steinstjernet tok vi turen til Bogstadvannet. Målet var egentlig ikke å fiske, men å teste en av de nye dropshotjiggene jeg kjøpte hos M&M i høstferien. DAM Effzett Power V-tail i 10 centimeter og fargen Red Head (den er da mest rosa?) så så spennende ut i pakken sin at jeg bare måtte teste den. Siden dropshotutstyret lå i bilen ruslet jeg ned til bryggene med Eine i bæremeisen for å teste nykommeren litt i vannet. 
blogger-image-1508083717.jpg
DAM Effzett Power V-tail
Jiggen danset rundt helt nydelig, noe av det bedre jeg har sett. Den er akkurat passe stiv i fremparten til å ligge vannrett ut fra kroken, samtidig som de bakerst 3/4-delene av kroppen er veldig myke. Her tror jeg vi har en vinnerjigg for fremtidige turer. Siden vi bare skulle se fort på en jigg, lot jeg kamera, mobil, vekt og annet utstyr ligge igjen i bilen. Men når vi først var nede ved bryggene, kunne vi like gjerne rusle bort til en odde hvor jeg tidligere hadde fått litt abbor ved isfiske.
Bogstad.png
Abborplass i Bogstadvannet.
Der fikk vi selvfølgelig en helt ok abbor på cirka 400g på det første kastet. Abboren hadde noen utrolig flotte farger med mye rødt i, så jeg forbannet meg selv for at vi ikke tok med speilrefleksen. Det ble heller ingen flere kast, for Eine ga klar beskjed om at han var lei og sulten mens abboren svømte tilbake der den kom fra.

Konklusjon: Vi kommer tilbake.
Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Stovivann kan være en utfordring om sommeren men er et bra isfiskevann.  Det er en del smågjedde og pen abbor. Det er veldig langt mellom kilosfisken. Det er også suter i vannet.

Steinsvannet har den del mort, abbor og smågjedde... Det skal være karpe og suter i vannet også. Har aldri hørt om ørret i vannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det var ørret jeg så, karpefisk har ikke for vane å hoppe klar av vannet uten at noe jager de. :) Det er ikke første gangen det slippes småørret i et tjern uten at arten finnes der fra før. En kan tidvis få inntrykk av at ørret er unntatt fra det generelle lovverket som forbyr spredning av arter.... 

Hvis alt går som planlagt henter jeg en kano hjem fra hytta til våren. Det kunne vært artig å logget litt i Stovi og sett om bunntopografien er like kjedelig som dybdekartet fra NVE tilsier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, sarepta skrev:

Nok en flott rapport og sikkert bra inspirasjon for andre fedre.  

Ja, det er nok mange som har vært igjennom pappaperm-fiske i Oslo-regionen, men kanskje enda fler som bare drømmer om det. Men båt og flere vann på samme dag er uansett for viderekommende! Ellers bør man drive litt familieplanlegging slik at pappapermen kan gjennomføres i mai-juni! Bedre tid for innlandsfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL. Jeg er nok viderekommen på den måten at dette var barn nummer to. Første runde ble det langt mindre fiske, men hun ble født i slutten av desember så da kom pappapermen tilsvarende sent og den høsten var dessuten usedvanlig våt. Ikke hadde jeg båt med tak da heller, og småunger i åpen båt er unektelig ganske mye mer krevende enn i kabinbåt.

Her er jentungen (dvs første barn) og undertegnede i gamlebåten i Saltstraumen 2011. Det var ikke plass til barnevognen i den båten, så da ble bæremeisen brukt til matpauser etc. Det er den som ligger foran konsollen.

IMG_7933.JPG

Det er utrolig hva som går hvis man bare vil det nok. Man skal selvfølgelig ta forbehold om vær og vind og slikt, men det er et poeng å ikke la dørstokkmila bli så lang at den blir uoverkommelig. At jeg har endt opp med unger som er over middels glad i å være ute, og har en forventning om et aktivitetsnivå ala lemmen på speed får så være. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, erik skrev:

LOL. Jeg er nok viderekommen på den måten at dette var barn nummer to. Første runde ble det langt mindre fiske

Tja, min erfaring er motsatt. På nr. 1 og 2 var jeg ganske aktiv med fiske i sjø og vann, sopplukking mv. Nr. 3 husker jeg ikke hva jeg gjorde og på nr. 4 hadde jeg resignert fullstendig ...:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vri dette over til fiske igjen, så savnet jeg Dælivann i den lokale rundturen din. Vannet er vel i utgangspunktet ganske utilgjengelig med barnevogn, men i gamle dager var det en brygge på vestsiden. Jeg fant imidlertid ikke den på flyfoto nå, så mulig den er borte.

Inneholder i alle fall abbor, mort, gjedde og suter. For rundt 25 år siden mista jeg en gjedde på 4-5 kg der da jeg duppfisket med mort, men ble altfor oppslukt av fiske etter agnfisk. Gjedda føk rett opp i været som et prosjektil et par meter fra støvlene mine, så selv om den forsvant var det en artig opplevelse. La oss si at gjedda fremdeles er der og har vokst en kilo i året :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semsvannet ER kjedelig fiskemessig. Jeg var en av to som logget opp vannet ifm kartlegging:

http://teamcolibri.blogspot.no/2016/05/semsvannet-prosjekt-kartlegging.html

Og etter en hel dag med nesa i ekkoloddskjermen konkluderer jeg med at det er forbausende lite fisk der. Men undervannstopografien er spennende.

3D+1.png

 

Sætertjern ligger vest for Dælivannet. En liten pytt som kunne vært et artig turmål når jeg ser på terrenget rundt: http://kart.gulesider.no/m/RZuJc

Neppe noe fiskemessig opptur, men artig å besøke nye steder. Burud har jeg aldri besøkt.

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.