Gå til innhold
Fiskersiden

Bruker du flytedress på isen ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Turen går ofte til sjøisen, å den er også ofte tynn så bruker alltid flytedress.

Hvor mye den egentlig flyter har jeg heldigvis ikke sjekka ennå. Går i Imax i 2000,- klassen og 2-delt så man kan ta av overdelen når du skal gå langt. Brukt Baffin Titan støvler lenge nå. Mest fordi de er 100% tett, og varme selv om det blir litt månesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytedress er det nest viktigste, etter isborret. :)

Med dress slipper du kald luft inn mellom bukse og jakke, og det blir aldri glippe over ryggen når du bøyer deg frem. Det er også lettere å komme opp med dress hvis du først går igjennom, siden det ikke rekker å komme inn så mye vann som med delt løsning. (Jeg har gått igjennom med begge variantene.)

Men dressen MÅ prøves. Sørg for at den er bittelitt kort i beina, den må ikke subbe for da får du issvuller langsmed kanten og overvann vil langsomt trekke oppover inni dressen. Sørg for at den er lang i ryggen, dra igjen gldielåsen og sett deg i sånn passe dritestilling, det skal ikke stramme ubehagelig over ryggen og i halsen. Mansjetter er et stort pluss, da renner ikke vann så fort inn den veien når du løfter armen under alle de dramatiske mothuggene og fightene du skal igjennom.... Skal dressen senere brukes i båt er mansjetter nesten et must, siden du typisk sitter med hendene svakt oppover når du fisker fra båt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.11.2016 at 11.15, erik skrev:

Flytedress er det nest viktigste, etter isborret. :)

Med dress slipper du kald luft inn mellom bukse og jakke, og det blir aldri glippe over ryggen når du bøyer deg frem. Det er også lettere å komme opp med dress hvis du først går igjennom, siden det ikke rekker å komme inn så mye vann som med delt løsning. (Jeg har gått igjennom med begge variantene.)

Men dressen MÅ prøves. Sørg for at den er bittelitt kort i beina, den må ikke subbe for da får du issvuller langsmed kanten og overvann vil langsomt trekke oppover inni dressen. Sørg for at den er lang i ryggen, dra igjen gldielåsen og sett deg i sånn passe dritestilling, det skal ikke stramme ubehagelig over ryggen og i halsen. Mansjetter er et stort pluss, da renner ikke vann så fort inn den veien når du løfter armen under alle de dramatiske mothuggene og fightene du skal igjennom.... Skal dressen senere brukes i båt er mansjetter nesten et must, siden du typisk sitter med hendene svakt oppover når du fisker fra båt. 

Du svarer alltid detaljert å tenker på ting andre ikke gjør. Takk for bra svar Erik ,)

Lengden på beina osv ville jeg aldri tenkt over selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.11.2016 at 9:41 AM, Rage said:

Kan anbefale DAM Hydroguard. Brukt den i mange år, og har gjort jobben.

Hei

har sett på denne selv, men til bruk i båt. Hvilken type for er det i den, er det teddyfor eller er det "boblefor" i , om du skjønner hva jeg mener. Har en abu dress i dag, men den er litt for stiv og klumpete, mye pga teddyforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.