Gå til innhold
Fiskersiden

1800-henger, men hvilken?


erik
 Share

Recommended Posts

Driver å forsker på et mulig skifte av båttralle. (Ikke kebab altså, men båt.)

Har i dag en HSS 1350, men for å kjøre lovlig må båten tømmes helt og det er jeg lei. Tenker å gå opp til en 1800-henger. Følgende er i kikkerten:

  • BK (P1821T)
  • HSSR (1800P)
  • Tysse (6324, 2000-henger men de har ikke 1800 så denne er en nødløsning)
  • Svela (B18XE)
  • Bålsta (REG-1800EV)
  • Brenderup (8222B)

Brenderup er en billig mulighet men virker litt enkel med tanke på antall kjølruller, og konstruksjonen gjør at det vil koste endel penger å få på flere kjølruller. Har dog fått postive tilbakemeldinger på Brenderup fra to ivrige trollere som er happy med sine. HSSR og Svela har ganske lav nyttelast men går på håret. Kommer nok til å gå over fra å ha båten primært på vannet, til å ha den primært på henger så hengeren vil få kjørt seg. Båten veier 1214 kg med det meste ombord, kontrollveid nå i høst ved opptak. Ønsker ikke større henger da utvalget av biler (og førerkort) som kan dra krymper betraktelig når man bikker 1800. Har laget meg en liten oversikt over de aktuelle modellene. Er det noen erfaringer med disse hengerne av nogenlunde nyere modell?

 

Henger skjema.png

blogger-image--1022655836.jpg

 

Det jeg særlig ønsker tilbakemeldinger på, er erfaringer med elektrisk anlegg, bremser og hjullager. Har du hatt trøbbel med noe av dette er det også fint om du opplyser om hengeren bades, eller om problemene tilsynelatende har kommet uten grunn.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kofor har du ikke med TK-trailer i listen din????? :o  :unsure::huh::angry:

Da har du misset den beste hengern som går å få for penger. Her en selv, BT2500B (het nå BT2700B) og den er heilt suveren.

Lys med IP X6/7 og nedsenket tverrbalker for lavere tyngdepunkt (og lavere opptagnings-motbakke)

Ta en kik på f.eks BT1850B/BT1950B så ser du hvorfor jeg tipser deg om dette fabrikatet.

Det var tidligere en representant i Moss trur jeg det var men vem som er Norsk importør i dag vette tusan. Kjøp heller direkt fra TK i Boxholm så får du ju også en kort semestertripp till Sverige og selve reisen sparer du inn hvis du forsyner deg med litt Svenskehandel :P

Btw, Boxholm er Sveriges "oste-by" hehe

 

http://online.fliphtml5.com/cvwc/zjmj/#p=1

3506F_21_w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr o dyr? Jeg har ikke behøvt å gjøre en drit med min TK, ikke noen oppgraderinger eller kompletteringer. Slik blir hengern billig over tid.................

Kjøp en "billig" og det går ikke lang tid før du begynner å sjå på bedre ruller, brygge så du ikke far i sjøen etc etc........ Det blir dyrt i lengden......

Bekvemt at slippe å ta av halve bakenden også, det spar tid og kilde til frustrasjoner

Må dog erkjenne at jeg har komplettert min henger........... med en Warn-winch :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk hjelpemuskel trenger jeg heldigvis ikke på en såpass lett båt. Ikke enda i hvertfall. :)

Dagens henger har jeg brukt snaue 10.000 på etter kjøp. Som du sier er jeg derfor ikke veldig opptatt av prisen på hengeren så lenge den har en sammenheng med kvaliteten. Jeg prøvde å sende TK et spørsmål om norsk forhandler (jeg vil ha fem års reklamasjonsrett) via nettsiden deres i går, men funksjonen fungerer ikke. Jeg håper de er bedre på å lage hengere enn nettsider... På grunn av kortere reklamasjonsrett i Sverige er det neppe aktuelt å kjøpe henger der. Men jeg skal ta en prat med de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en mail til TK nå med spørsmål om eventuell norsk forhandler de har ingen på nettsiden sin, og eventuell dokumentasjon ifm omregistrering i Norge hvis de ikke har norsk forhandler. (Siden jeg ikke kan kjøre rundt med svenske skilter.) Så får vi se om svarene derfra gjør at de kommer inn på listen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med B18XE, men kjørte Svela noen år og det skal godt gjøres å få tak i bedre henger til båten. Funderer på om jeg skal gå for Svela eller se om Gaupen sin nye båthenger er noe å satse på. Vet de er i gang med å lage prototyper på nye båthengere nå.
Har heller ikke fått bestemt meg om jeg skal gå for en akslet eller boggie.
Så får følge tråden din litt fremover Erik og se hva som kommer frem her.
Men av de båthengerne jeg har benyttet fra 1994 og frem til nå så er Svela den suverent beste, mest behagelige og sikre hengeren.

Endret av Steinar Moen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser mest på er de enorme forskjellene i egenvekt. Selv blandt de med en aksling, 190kg i forskjell. Noe av dette kan sikkert ha med at de bruker den samme rammen, akslinger etc på flere vektklasser. 

Jeg er selv i tvil om en eller to akslinger. To er utvilsomt en fordel ute på landeveien, men på steder hvor det er trangt og man må finmanøvrere på minimalt areal er jeg litt mer skeptisk. Hjemme hos meg blir det forhåpentligvis bare å kjøre rett inn, og så rygge med minimalt rattutslag inn der hun skal stå. Så jeg lar ikke den faktoren spille all verdens rolle. Kjenner jeg meg selv rett, ender med å handle den jeg får best pris på etter pruting. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med Tysse og Gaupen.
Har nå to stk Tysse med 1000 og 1500kg totalvekt , 1500 kg er samme henger som 2000kg Tysse jeg har men med en ekstra aksling.

Tysse er midt på treet på kvalitet , har byttet bremser,wirer og hjullager (på begge). Hjullager ryker fort når bremser begynner å henge på så jeg er nøye med å sjekke tempratur på langtur. 

1000kg Alko drag, har kun vært brukt på ferskvann etter overhaling,2 år siden,montert fett-nipler for smøring av lager ,montert lys fast på henger for å slippe avtagbar ramme og problemer med støpsel/kontakt,Erfaring: ingen dypping , ingen problemer. Båt står permanent på og varier fra 20 til 200 mil i året. , godt under maks vekt som last og ligger bra på veien,(hatt i 4 år selv,2007 modell)

1500kg - Alko drag, har kun vært brukt ved saltvann etter sist overhaling,Erfaring: ingen dypping ,100kg over maks vekt,ligger ok på veien, opplevd heng på en side etter service, henger sto en stund mellom bruk , må nok bytte en wire igjen , brukes 6-8 ganger i året, gjerne 30-40mil pr vei 2 ganger og resten til service/vedlikehold/vinterlagring.
(hatt den i 2 år selv,2009 modell)

Gaupen kan jeg ikke gi nå vurdering på da den ble misbrukt(før jeg tok den i bruk også) og dermed tilstand deretter.

Ang 2 akslinger så blir man vant med det også , er litt ekkelt å rygge trange plasser med i starten men min erfaring er att man merker ikke så mye etter litt bruk.(Her har jo bil noe å si også).
Blir uten tvil 2 akslinger på neste for bedre stabilitet på veien og sikkerhet mtp punktering.

Konklusjon fra min erfaring er att Tysse er helt OK, savner hel sveist ramme da jeg føler jeg må kontrollere skruer etc nå.
Hadde også vært optimalt med lavere tyngdepunkt også.
Generelt,Feil justerte bremser og feil kulevekt kan også ødelegge enhver henger men det er nok trådstarter godt opplyst om.
Jeg er vant med å dra henger og kjørt caravan tidligere noen mil.

Edit: Var i kontakt med Tysse for noen spørsmål og opplevde svært god service på teknisk.


 

Endret av BusterSCC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Tysse 2000 henger. Det ble en dyr affære. Den solgte jeg lynkjappt etter att jeg var nær til å havne i grøfta grunnet svært innstabil henger. Den vobblet forferdelig uansett etter optimal instillinger. Aldri meir Tysse for min del Dog, bare hva jeg selv syns da.......:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Flyfishing for Salmon skrev:

Hadde en Tysse 2000 henger. Det ble en dyr affære. Den solgte jeg lynkjappt etter att jeg var nær til å havne i grøfta grunnet svært innstabil henger. Den vobblet forferdelig uansett etter optimal instillinger. Aldri meir Tysse for min del Dog, bare hva jeg selv syns da.......:unsure:

Høres ikke bra ut i det hele tatt. Ble hengeren kontrollert i ettertid ? Jeg ser for meg att byggemetoden gjør att rammen lettere kan bli skjev kontra en som er sveist og med flere avstivere. Hvordan bil slepte du med ?

Har kjørt med 2000 kg hengeren til Tysse med last på 600 kg for noen år siden og hadde jeg en svært god snitt fart uten problemer (med så lite last så anser jeg det ikke som en test av hengeren).


Syns også denne tråden var svært nyttig da jeg går med samme tanker som trådstarter men har kun siktet meg inn på boggi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BusterSCC skrev:

Syns også denne tråden var svært nyttig da jeg går med samme tanker som trådstarter men har kun siktet meg inn på boggi.

Jeg regnet med at det var flere enn meg som hadde tanker om ny tralle, og at det kunne passe bra med en skikkelig tralle-lalle-tråd. ;)

Det er i det hele tatt ikke så enkelt å finne brukererfaringer med hengere der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Colibri! 

Personlig så syns jeg HSS ser svært bra ut med tanke på prisen. Liker konseptet med mye kjøl-ruller , da føler jeg att båten har det bedre. Men har aldri prøvd å slepe en selv.
Studerte HSS på Sjøen for alle ,jeg syns det ser mer velbygd ut en andre i samme pris.
Men det spares sikkert en plass på disse også.

Hadde jeg vært uten budsjett hadde det vært enkelt å kjøpt en Svela på bakgrunn av gode tilbakemeldinger - men min situasjon er ikke slik :) 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å avvente til jeg får presentert prototypen til nye Gaupen hengeren.
Har uansett bestemt meg for å gå for boogie.
Den hengeren jeg har testet mest er hakket over (totalvekt) de som er nevnt i tråden her, men fy f... for en fantastisk henger. Eneste ulempen jeg ser med den er at en må etterfylle de luftfylte hjulene. Men båten lå som en drøm og hengeren var stødig til 1000.  Nå skal det nevnes at jeg skjeldent var over 100km/t med den og 25' Beason bak. Det var nok mest pga sjåføren og en litt sliten SuperRoof. 
Det er ikke så mye erfaringer med hengere jeg har, da de primært har vært brukt til frakting av lettere båt over noen få km. Når det kommer til nåværende Gaupen hengere er de i utgangspunktet for myke, men stiver en dem litt opp er dette også knall gode hengere. 
Produsenten er klar over svakheten og dette er nok hovedårsaken til at det kommer nye hengere om ikke så alt for lenge.
Vet abbor her på forumet har god erfaring med Brenderup sin (med superruller).
Men måtte jeg handlet henger i morgen hadde jeg gått for den minste av Svela sine boggier. 
 

Endret av Steinar Moen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en Brenderup boggihenger med superruller. Jeg har to hengere en Brenderup 8224TB-2500 og en Svela B26X. Brenderup hengeren er mye mer stabil enn Svela, tror det kommer av dobbel rammekonstruksjon og det at den ikke har lufthjul til ruller. Har hatt Brenderup hengeren i 10 år og Svela i 6 år uten noen problemer. Anbefaler Svela uten dobbeltrommene bare for båter med stegkjøl som trenger Svela sitt rullesystem. Tidligere måtte en opp på B35X for å få dobbelt ramme, nå finnes det fra B27XE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BusterSCC skrev:

Høres ikke bra ut i det hele tatt. Ble hengeren kontrollert i ettertid ? Jeg ser for meg att byggemetoden gjør att rammen lettere kan bli skjev kontra en som er sveist og med flere avstivere. Hvordan bil slepte du med ?

Da jeg hadde føling av slike tendenser med vobbling, da jeg tidligere hadde hentet en 1300 kg båt fra Ørsta så hadde jeg gått over hengern. Den var i stort sett ny, køpte den ny men hadde tills da brukt den veeeeldigt lite da jeg ikke hadde E-sert på den tiden. Etter å ha tatt E-sert så for jeg med hengern til Sverige for å hente ny båt :unsure:

Det var på hemvegen dette skjedde, med full last, ca 1400 kg, d.v.s. maxlast på hengern og på rak motorvei!!?? det var en svak nedoverbakke slik at jeg lettet på gassen. Var kanskje en fart på straks over 80 da dette hente. Det begynte litt som det jeg tidligere hadde kjent men, forskjellen nå var att i steden for å stoppe så bare økte vobblingen. Det var såvitt jeg ikke hamnet i grøfta for jeg bremset pløtsligt og det reddet meg for da bremset ju også boggin på hengern. Håper jeg aldri får oppleve noe slikt igjen :blink:

Bilen var en XC90 AWD, D5

Synes også att den hengern var veldig "rank" og spesiellt syntes jag at baugstøtten var totalt kass. Ligeså dei selvsjyssterende sidorullene/hjulene var dårleg støtte mot vikkninger på vogna.

Byggde selv om baugstøtten da jeg kom heim med deler fra............Tysse. Sen sålgte jeg hengern....

Med TK-Trailer får en støttehjul som stilles inn for akkurat det skrog en skal frakte og dei er flyttbare fra balk til balk i tillegg til at dei er flyttbare sidelengs på balken og i høgde. Baugstøtten går ikke at jemføre med Tysse................... :wacko:

Det er den samme båten som jeg fraktet på Tysse. På min XC90 føler jeg ikke at jeg kjører et 2,5 tonns ekipasje, det mærkes selvfølgelig i oppoverbakken men, ellers ikke. Hengern er "rock stable" og jeg har t.o.m. prøvt å provosere den til vobbling. Hele ekipasjet bare demper bort dette, i vert fall opp til ca 90 km, en fart en sjelden kjører i. Kanskje da i noen fine nedoverbakker :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Steinar Moen skrev:

J
Men måtte jeg handlet henger i morgen hadde jeg gått for den minste av Svela sine boggier. 
 

Hvordan fungerer en 2,10 m brei Svela til en 2, 58 m brei 25" Beason Da må du kanskje søke dispensasjon ver gang du skal traila? Låter "rangligt" spør du meg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abbor skrev:

Jeg hadde gått for en Brenderup boggihenger med superruller.

Liker Brenderup. Var på jakt etter en slik som du har men fekk ikke tak i noen som hadde den hjemme, og det var ikke noen som tog hem noen i den tiden jeg måtte ha en (november). Det var grunnen til at jeg i steden kjøpte en TK-Trailer. Det var dog ikke noen frustrasjon, for jeg visste at både Brenderup, og TK var stødige trailers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, BusterSCC skrev:

Godt poeng Colibri! 

Personlig så syns jeg HSS ser svært bra ut med tanke på prisen. Liker konseptet med mye kjøl-ruller , da føler jeg att båten har det bedre. Men har aldri prøvd å slepe en selv.
Studerte HSS på Sjøen for alle ,jeg syns det ser mer velbygd ut en andre i samme pris.
Men det spares sikkert en plass på disse også.

 

Jeg har ganske så begredelige erfaringer med dagens HSS (1350), men den hengeren er neppe representativ for dagens modell og definitivt ikke for deres 1800 så jeg tror ikke man skal lese så mye av de erfaringene. 1350-hengeren deres har lagt på seg 20-30 kilo kontra min, og det ser ut som de har endret det elektriske opplegget også. Min HSS fungerer bra i dag, men det er etter at jeg har bygget om og forbedret den ganske betydelig. 

Det elektriske anlegget på min var under enhver kritikk, allerede på vei hjem fra forhandler sloknet det ene panelet bak.... Rask retur og utbedring og så holdt det to års tid. Men da stod hengeren under tak, og det elektriske ble ikke koblet til bilen siden hengeren kun rullet 200meter frem og tilbake på privat eiendom. Straks hengeren ble lagret utendørs og brukt som noe annet enn opplagshenger begynte problemene igjen. Pærene røyk i ett sett, og det var ren bingo om sikringen i bilen røyk i samme slengen. (Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte skifte den sikringen, men det er endel.) I våres gikk jeg lei av å fikse på anlegget, som forresten ikke stemmer med HSS sitt elskjema i det hele tatt, og fikk proffer til å dra om hele dritten. Siden det har det fungert, så får vi se om det fortsatt gjør det etter enda en vinter ute.

De originale rullene er en vits, de er så myke at hvis båten står på hengeren mer enn en dag eller to formes de og båten blir blytung å få av. Disse skiftet jeg tvert, til HSS sine litt hardere ruller. Det hjalp, men slitasjen var fortsatt enorm så jeg måtte alltid ha reserveruller med meg på tur. I våres ble de mest utsatte skiftet til ukjent merke fra Norsk Tilhengersenter, disse er enda hardere og virker mye bedre.

Det som gjenstår på klagelisten min er konstruksjonen av vippen bak, denne dreier rundt samme aksling som den rullen som får størst belastning når båten "knekker" over kanten på hengeren. Dette gjør at når belastningen er på sitt maksimale, da kan festene til akslingen bøye seg litt og stoppe rullen helt. De retter seg så fort belastningen er borte, men der og da står rullen bom fast. Dette blir ekstremt mye verre hvis båten kommer sånn cirkus 3mm skjevt på hengeren så det blir krefter sideveis på akslingens fester. I mine øyne en ren konstruksjonsfeil, som blir veldig tydelig siden jeg laster hengeren maksimalt. Jeg har ikke studert vippen på de nye modellene, men håper for HSS sin del at endel av de ekstra 20-30 kiloene ligger her.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.