Gå til innhold
Fiskersiden

6. Desember Hardanger Baby


Relaks
 Share

Recommended Posts

Da var det den tiden av året igjen, fiskersidens juekalender. År etter år serveres det solide årsoppdateringer, tur rapporter fra utlandet etc. Siden jeg først lagde meg bruker her har kalenderen og den store mengden fine fangster som presenteres her vært noe jeg har sett opp til og drømmer om. I fjor valgte jeg å kjøre et litt nytt konsept da jeg prøvde så godt å kunne og oppdatere leserne gjennom et fiskedøgn så ofte som mulig både via selve tråden og på snapchat hvor jeg endte opp med min til nå lengste mystory :P

For å friske opp minnet om hvordan det hele forgikk ser dere her fjorårets kalenderluke. Som dere skjønner, fikk jeg ikke mindre en full klaff da jeg bare timer inn i "live updaten" smalt til med ny art i form av en svært etterlengtet Skolest. Den tidlige drømmefangsten ødela sånn sett på mange måter resten av fiskedøgnet da jeg allerede var fornøyd. For slik jeg ser det, er det nettop det som driver oss artsfiskere, å hele tiden strebe etter noe mer, sikte høyere, få drømmefisker osv, så når en sitter blir man på en måte mettet en liten stund.

Årets utgave blir det samme konseptet, jeg skal etter beste evne oppdatere dere jevnlig med hvordan fisket går, og forhåptenligvis fiske enda mer enn jeg gjorde i fjor. Det som på mange måter skiller seg fra min luke i år fra i fjor er at jeg kjenner enda bedre til dypet her i Hardanger, så jeg vet enda mer hva jeg kan forvente, men, og det er et stort men, i år, om klaffen blir like bra, så er gevinsten større.

I år har jeg gleden av å ikke fiske alene dette døgnet, men har selskap i båten av Preben Skaugen :) For hannes del står Skolest, Blålange og Spisskate i hovedfokus, mens det for min del i hovedsak er speci+ Blålange og den sagnomsuste Spisskaten jeg har rundet 400 timer etter som er target. Vi ligger oss for anker et sted mellom 550-680m. På denne dybden kan vi absolutt ikke forvente mye liv, ei heller noe massive fangster, men den potensielle gevinsten er stor. I tilleg til det overnevnte har vi begge et felles mål vi slipper ut en stang hver etter mens vi bytter på å fiske med en 3. stang, Håkjerring. Etter bekreftelse fra tidligere yrkesfiskere vet vi at vi er på rett plass, såvell som at etter å ha lest gjennom gamle havforsk rapporter, så er det en mikroskopisk sjans for å få noe som overgår selv håkjerring i våre øyne. Hva dette er får dere vente å se :) Båten er allerede klar og ankeret er på bunn før 00.00, så vi begynner med update allerede før selve døgnet er i gang. Som sagt skal jeg prøve å være så flink som mulig å oppdatere her, men dere vil garantert få mer updates over snapchat (matabol) da det der legges ut jevnlige videoer etc.

 

Live update:

-23.16: Meg og Preben har pakket båten klar og er avgårde på vei ut mot dypet innen minutter

-00.25: Ankeret er satt og vi er på plass. Vi ligger på ca 560m. Preben prøver på skolest og blålange, mens jeg har sluppet ut kjerring utstyret agnet med blålange filet. Forholdene er til å bli kåt av, vindstille, stjerneklart og speilblank fjord, vi får bare håpe at fisket blir like bra :)

-00.54: Da er 3 stenger uti. Det har såvidt vært noe smått bortpå kjerring agnet, men utifra nappene å dømme mest sannsynlig bare agntyver

-01.43: Da er vi inne i de gyldne skolest timene, så nå skal Preben som mangler arten fiske med 2 stenger etter den, mens jeg kjører på videre etter kjerring. Kommer med litt bilder utover døgnet. Vært smånapping over alt, men ingenting landet atm

-02.39: Så langt har vi landet 3 fisk. En tatt på oppsveiv, en på nedslipo og en målrettet, samtlige var taggmakrell

-02.47: Preben kjører fisk, uten tvil størst inntil videre. Jeg setter pengene på blålange opp under, kanskje til og med over 5 kg

-03.05: Mine tippe egenskaper er på topp, blålange som stoppet vekten på 5kg blank. Stort hode, lang og slank. Lett et par kg tyngre med litt mer fylde

IMG_20161206_030443.jpg

-03.48: Like etter Preben sin havnet i båten nappet det hos meg og jeg fikk fulgt opp med en på 3,9 kg. Denne var en hel del tjukkere, men et stykke kortere

IMG_20161206_034717.jpg

-04.11: Vi fisker nå med kun 2 stenger. Om en liten time sveiver vi opp, kjører opp ankeret og sikter på land. Senere idag ligger vi oss på drøye 300m med spetznaze og sko som eneste mål. Så langt har natten, til tross for et helt middelmådig fiske vært ypperlig. Upåklagelige forhold og stjerneklar himmel med jevnlige stjerneskudd. For de som enda ikke har prøvd nattfiske fra båt midtfjords kan jeg på det sterkeste anbefale dette, det er magisk!

-06.03: Da er vi i land, Preben står og filiterer blålangene mens jeg fyrer i peisen. Nå skal vi ha oss noe kjapp mat (i en vanlig uke hadde jeg snart vært på vei til bussen til jobb) som for mange blir frokost, mens for oss er kveldsmat. Det blir noen timet på puten før vi fyker ut igjen, nå litt grunnere og enda mer spesifikt

-13.07: Som dere ser så er forholdene rett og slett idyllisk, verken mer eller mindre. Resten av døgnet står som tidligere nevnt sko og spetz i hovedfokus. Fisket vil foregå på 300-400m et sted.

 

IMG_20161206_130709.jpg

-14.41: Etter frokost, tur på butikken å di er vi etter mye om og men endelig på vei ut igjen

-15.33: Da er vi på plass og agnene er sendt ned. For min del er det all in etter nemesis spisskate mens Preben går for skolest. Hardanger viser seg virkelig fra sin ypperste side. Blikkstille fjord, nesten skyfritt og båten omfavnet av tjukk tåke som skaper en nærmest mystisk stemning over det hele.

IMG_20161206_153044.jpg

IMG_20161206_153121.jpg

-16.08: Tåken og stemningen er her enda, nå backet opp av månen som titter frem. Slike stunder er magisk, kun brutt av en fisk i ny og ne som ødelegger stillheten. La oss håpe det skjer

IMG_20161206_160731.jpg

-17.03: Da er mørket kommet og vi fyker til land. Ankeret blir liggende ute da vi stikker ut igjen rundt 20.00 og kommer til å fiske ut resten av døgnet. Denne korte økten ga en liten blålange til Preben helt på  tampen

-19.24: Vi spiser blålange as we speak og klargjør oss for døgnets siste timer på fjorden. Strømskiftet er ca 21.30, så vi regner med å være utpå fjorden i god tid før det

-19.57: Da gjør vi oss klar for fjorden igjen, regner med å ha agn på bunn innen 30 min maks

-20.44: Da har kveldens første agn truffet bunn. Vi er inne i det som skal være den beste tid for skolest (strømskiftet) så la oss håpe at det klaffer for Preben

-21.17: Jeg fisker nå med 2 stenger, en med slep etter spiss og en med 3 kroks paternoster med små kroker, da med arter som kolmule, vassild etc som target. Preben fisker for øyeblikket kun med en stang, men vi begge regner med at han snart sjøsetter nr 2 i jakten på skolest å di. Stay tuned

-21.33: Etter mye små hissige napp er det enda ingen fisk å melde om i båten, men ettersom begge har jevnlige napp, inkl halvhjertede run på skateslepet tror vi det bare er et spørsmål om tid

-22.17: Vi snakket akkurat i båten om at det ville være stille før stormen, så smeller det til på alle 3 stengene som er ute. Preben fikk en ok blålange rundt 3kg, på skateslepet var det uten tvil en sint brosme som hadde tatt (ble ikke med opp) og på de små krokene nappet det hissig, men kun en svarthå ble med hele veien opp. Nå er nesten alt nede igjen og vi håper at aktivitetsnivået holder seg noenlunde slikt

-22.45: Fisket er åpenbart preget av bittperioder. Etter vi kom ned igjen har det ikke vært noe som kan minne om napp. Vi fisker forøvrig med 3 stenger. En etter skolest med tackle deretter (lang paternoster med 4-7 opphengere), en etter kolmule/vassild med et kort 3 kroks paternoster med #2 Owner Mosquito krok (liten nok til er par teoretisk mulige bifangster) som fisker 10m over bunn og en etter spisskate med et glidende ett-kroksslep (Mad cat 8/0) agnet med 3/4 makrell. På de forskjellige krokfortommene varierer det om vi har noen lyskilde (f. eks. selvlysende slange) eller ikke.

-00.48: De siste 2 timene ble det desverre lite oppdateringer, mye skjedde. Det startet med napp hos Preben, etterfulgt av napp hos meg. Mens vi sveivde opp skjønte vi at her var vi viklet inn i hverandre på et sted. Det ene stedet avslørte seg da toppen av tacklet hannes brøt vannflaten. Et mareritt selv ikke den mest sadistiske kannibal kunne skapt åpenbarte seg. Floke etter floke, jo lenger ned vi jobbet oss jo verre ble før vi til slutt fikk nådestøtet. Ikke bare var de 2, men samtlige 3stenger var viklet seg inn i hverandre, alt takket være en helvetes blålange. Ting ble kappet, noe ble dratt inn og mer ble kappet. Til slutt stod jeg igjen med 300m mindre braid på min truth reels SG, 1 time sløst på drit og Preben som avsluttet ballet med å miste nyinnkjøp leatherman på sjøen.... De siste timene har altså vært 100% drit. Dette til tross er jeg nøgd med døgnet og luken, og håper alle som har tittet innom både her og på snapchat har vært fornøyd med det de leser og hører :) Da gjennstår det bare å takke for meg og ønsker alle en god jul! Vil legge ut alt fra snapchat fortløpende på youtube

Endret av Relaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.