Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Så var det min tur til å komme med ett bidrag til julekalenderen her på fs. Har ikke laget noen fancy luke,men går for en god gammeldags årsrapport;)(Vet det er litt tidlig, men rekker ikke å publisere i morgen)

Året 2016 har vært ett år hvor jeg tidvis har fått føle på det å ha flyten, hvor ting går glatt og livet er en lek. Til de litt mer kjipe blanketurene, hvor man angrer på at man valgte bort senga for å heller stå ute en kald vinternatt i jakten på en liten fisk. Men disse turene går kjapt i glemmeboken,og nye turer blir planlagt allerede i bilen på vei hjem. Til tross for blanketurene så må dette være det beste fiskeåret mitt til nå :)

Begynnelsen på året startet i grunn topp, i og med at det ble en god del sjøisfiske. sjøisfiske må være noe av det kuleste jeg kan holde på med innen sportsfiske. Det er ofte mye fisk, og lettere å satse etter litt særere arter. Jeg laget en liten rapport helt i starten av februar hvor jeg oppsummerte hvordan fisket hadde vært siden den forrige årsrapporten.https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/71881-litt-fiske-fra-de-siste-vintermånedene/.Jeg var i grunn godt fornøyd med hvordan året hadde startet. Men lite visste jeg om at fisket virkelig skulle ta seg opp.

I februar var vi en hel gjeng som stadig var ute på isen på jakt etter småflekka rødhai,og hvilket fiske vi hadde disse ukene.. Det var tjukt med småflekka, vanligvis er man plaget med hvitting og annet piss, men nå var det småflekkaen som var den nye agntyven..

Haier i alle størrelser kom opp,men denne gangen var det jeg som trakk det lengste strået/haien og kunne lande en lang tynn rødhai som trakk vekta ned til 1730g. Dette må ha vært den råeste fiskeopplevelsen så langt. Det var det som skulle til for at man fikk bli "rikskjendis" i ca.10min hvor bla. Dagbladet ringte å spurte om det var jeg som hadde fått "rødflekket småhai". Mer om den kvelden kan du lese på hooked https://www.hooked.no/artikler/anders-17-knuste-norgesrekordensmåflekka.jpg

Det var heller ikke helt feil at det også dukket opp en kolmule samme kveld, som ble ny art 94. Man har jo lest alle de gamle innleggene her på Fs om alle de digre kolmulene som ble tatt her i fjorden. Selv har jeg aldri sett snurten til de, så det var kult å få sett at de faktisk eksisterer:)

Et par uker etter det eventyriske fisket på isen, gikk turen til Bergen sammen med MMO. Planen var å få med seg både havmus,blålange og vassild. Det gikk sånn halveis.. Vi brukte et par netter på å blanke etter havmus, så det var helt innafor at Endre hadde tatt på seg oppdraget med å guide oss etter vassild,kolmule og blålange. Da ble det plutselig litt mer dreis på sakene. I løpet av en dag med fiske ble det  en haug med vassild og kolmuler, i hvertfall for de to andre i båten. Jeg derimot brukte noen timer og bomtilslag, før den første endelig satt. Denne var da hjertelig velkommen for å si den sånn.Da som vassilden var i boks ble det ny pers på kolmule, før vi rundet det hele av med litt lysingfiske. Dette fisket er helt rått og er noe som må gjentas. Takk for strålende guiding,Endre!Telefon 047.jpg                                   Kassa ved dagens slutt

Hjemme igjen fra Bergen ble det forholdsvis rolig på fiskefronten, men noen turer med både kikkfiske måtte til. Jeg har egentlig brukt særdeles lite tid på kikkfiske i år, siden det i større og større grad frister å fiske etter større fisk på dypere vann. Noen turer til Nevlughavn kan man allikevel ikke unngå.Det har ikke vært det beste fiske men ny pers på 5ttb fikk jeg. Langt i fra noen gigant men disse er kule uansett size. IMG_7741.JPG                                                       Femtrådet tangbrosme 87g.

I år så har jeg endelig fått kommet meg ut på litt dypere vann. Det er jo som kjent, noen utrolig bra havfiskeplasser ute i Langesundsfjorden,med mye stor fisk og skater. Men selv så har jeg ikke fått utforsket noe særlig i disse områdene, da jeg ikke har hatt egnet båt. Det har endret seg i år og tilgangen på båt, har vært lettere.Vi har nemlig leid BJFF sin båt Denne fungerer godt til havfiske og er billig i drift, så det har blitt noen turer med den i år.  Det har blitt noen gode timer  på jakt etter blåkjeften, uten de helt store resultatene.

Men i April måned, da jeg var jeg en tur ute sammen med Preben og Daniel, dukket plutselig opp en fining av en blåkjeft .Denne ble soleklar ny pers med sine 1520g.IMG_7859.JPGJeg har  til og med også tatt meg tid til å prøve etter en fisk som det er flere år siden jeg har prøvd meg på, nemlig sjøøretten. Det er rett og slett sånn at det er alt for gøy å fiske de andre artene, til at jeg gidder å stå å denge etter sjøaura.. Men når man allikevel blir tvingt med på familietur, til ett sted som det er tatt noen fine ørreter,lot jeg det få ett forsøk. Har jo fått med meg oppstyret rundt hvor bra disse ima wobblerene skal være,så måtte jo få prøvd dem selv. Det var ikke mange kastene som skulle til før den satt, og etter en artig fight på lett utstyr kunne jeg lande en fin sjøørret på 1970g.IMG_7743.JPGNoen vadeturer ble det også på våren uten at det harblitt de største fagstene. Turene har som regel gått til vestfold hvor jeg har sett en del bra fisk i år. På den ene turen så jeg flere tunger som må ha vært over kiloen, noe som ikke er helt daglidags her i fjorden. Piggvar og slettvar er jo ikke ett helt uvanlig syn men er ofte ganske vrange .Jeg stod lenge og fisket på en 4kilos,uten at den brydde seg noe særlig om silen jeg tilbød den og svømte til slutt ut på dypere vann. Litt skuffa gikk jeg videre og traff plutselig på en fin trøstefisk som heiv seg over agnet mitt.

Telefon 136.jpeg

                                                  Piggvar 2,5kg

Et av målene mine som jeg satte for i år var å fiske en god del mer karpe og suter enn det jeg har gjort tidligere. Det ble det kort sagt ikke noe av.. Men et par turer ble det,blant annet til et nytt vann som vi ikke har testet før. Vi ankom plassen å rigget oss opp med ett par stenger hver. Det var mye liv i dammen så troen var absolutt til stede.Karpene var derimot sære og ville ikke ha noe av det vi serverte denne dagen. Turen var likevel ikke helt forgjeves siden jeg kunne notere meg for ny suterpers :) IMG_8020.JPG

                                                       Suter 2210g

 Ellers så må man jo prøve seg på litt stalking i dammene rundt her. Jeg har som som  regel gått til den dammen som ligger litt til siden for de største dammene, siden det ofte er større sjanse for å få fisk. Ved å pakke kun det mest nødvendige så tar det ikke mer enn 10min å gå hjemmefra, så noen morgener ble tilbrakt der. Taktikken er enkel,finne fisken for så å fiske på den med flytebrød. Dette kan være svært effektivt men problemet er som regel at fisken kjører seg fast siden det er store trær og rør som ligger i vannet. Har med andre ord mistet en god del fisk der.  En morgen var det dog en som ikke klarte å lure seg unna, og måtte bli med hele veien opp. En fin lien speilkarpe på 2660g.IMG_8820.JPG Preben og jeg har også vært en tur bort i østfold, hvor vi fikk krysset av litt diverse ferskvannsarter. Det ble blant annet mikro asp og stam som nye arter. Men det beste var nok turen til ett illeluktende sted etter sik,det var en spennende plass og jeg fikk raskt krysset av sik som nr.98. Kult fiske som skal gjentas. Ellers var det også fisk som tok så brutalt og nesten dro med seg hele stanga ut i vannet. Den slapp dessverre med en gang jeg satte tilslaget..IMG_8560.JPG Turen gikk nå mot vestlandet igjen for å delta på et av årets store høydepunkt. Nemlig artsfisketreff i Rosendal,hvor artsfiskere fra landet rundt kommer for å fiske det de ønsker. Det var første året jeg har fått være med,og er definitvit ikke den siste. Fiske døgnet rundt i dype vestlandsfjorder er jo ikke helt hverdags for oss her i øst. Targetartene for turen var blålange og skolest, men vi skulle også sette av tid til piggskate og glassvar.

Siden været ikke var det helt beste når vi ankom treffet, ble de første timene tilbrakt lengre inn i fjorden på jakt etter glassvar. Det var veeeldig mye drift og en god del små langer ,men etterhvert fikk jeg et fint lite gjensyn med en glassvar, stillige fisker disse her.IMG_8877.JPG

Det begynte etterhvert å mørkne, så vi satte kursen mot land for å mekke noe mat og få litt varme i kroppen. Dagen etter bar det ut igjen. Planen var klar, vi skulle ha blålange. Preben fikk raskt en liten blålange så trua var på topp. Men timene gikk fylt med hauger av svarthå, uten ett eneste tegn til blålange. Vi bestemte oss derfor  for å gå litt grunnere igjen, så de andre gutta kunne krysse av glassvar og at vi kanskje kunne få oss en piggskate. Fisket var ikke helt det store men det ble glassvar som ny art på Preben. Så vi sa at det var nok til å kalle det en dag. Inne igjen gikk tiden til  å prate med de andre som var kommet.Utover natten ble det klart at folk skulle ut for å fiske skolest i tidevannskiftet , det var bare å hive seg i båten og dundre ut på fjorden igjen. Ute på fjorden kommer etterhvert mathias kjørende og legger seg bare ett steinkast unna der jeg lå. Det tar ikke lange tiden før han har fisk og roper at det er nok bare ei lita brosme. Men nope, opp kommer en skolest, sinnsykt rå fisk og grattis med den. Kjører bort for å gratulere å få en kikk på den. Jeg slenger ut snøret igjen og etter ei lita stund kommer også Raphael og Seb kjørende. Vi blir liggende nokså tett og etterhvert kjenner jeg ett dunk i stanga. Tilslaget sitter som det skal, og etter noen hundre meter sveiving og mye kødd med tvinnede snører kan jeg juble over blålange som art 99.Stas!IMG_9018.JPG

Etter blålangen var på land ble det mer satsing etter skolest i ett håp om å få den som art nr.100. Men det ble med blålanga for denne gang. Takker for en topp helg!

I år har det skjedd en stor endring på båtfronten, Askeladden 16 foter fra 70 tallet med en 25hk motor har blitt oppgradert til en Merry Fisher 580 med 90HK. Det er ikke en av de største båtene ,men den er bra nok til å komme seg ett stykke ut på sjøen på de litt finere dagene. Det har gjort at jeg har fått utvidet fiskemulighetene en del og kan få testet plasser jeg ikke nådde før. Har enda ikke klart å bestemme navn på båten, så om noen har noe forslag er det bare å si ifra!15281939_1661645217194425_1257203895_n.jpg

En av de første turene gikk allikevel til en av de vanlig plassene,sammen med Preben skulle jeg jakte stor rødknurr. Jeg brukte mye tid på dette i fjor sammen med de andre juniorene, men klarte aldri målet om en 800g rødknurr. Dette endret seg denne turen, det blåste mye mer enn vanlig så drifta var det ikke noe og si på. Agnet opp med makrellstrimer og fisket over et område vi har fisket mange ganger før. Plutselig napper det i stanga til Preben og opp kommer en flott rødknurr på 690g. Jeg satte stanga i stangholderen for å gratulere og ta bilder. Men jeg rekker ikke å finne frem kameraet engang,før jeg ser det napper hardt i min stang også. Fisken fighter godt og opp kommer fisken jeg har ventet på, rødknurr på 950g.Endelig!fiske 2016 539.JPGSå var helga med langesund fiskefestival her igjen. Den helga man går hele året og venter på, var endelig her.I år stilte jeg på lag med Preben og Kim Erland. Det var med stor spenning vi satte kursen innover i fjorden i det startskuddet gikk. Skulle det klaffe? Mest nei.. Alt av arter var vriene og de artene som vi så som lette valgte å være noen sære jævler.Noe var feil. Vi hadde virkelig ikke flyten.. Men jaggu skulle jeg få meg en solid overraskelse som skulle redde hele helga for min del. På en plass vi skulle ha sypke dukket det nemlig opp en skjeggtorsk.En art jeg ikke engang har tørt å håpe og få med det første, lå plutselig på dørken. Veldig velkommen jubileumsfisk #100. Sypike fikk vi ikke her..fiske 2016 669.JPGVik og jeg tok senere denne måneden en tur til Jomfruland. Det er jo ikke noe uvanlig i og for seg, siden vi tilbringer ganske mange timer der om sommeren. Forskjellen denne gangen var at vi på bare noen få timer hadde et ganske så bra fiske med flere slettvar,piggvarer,rødknurr og bra fjesinger. Det var heller ikke noe uting at været denne dagen var upåklagelig.fiske 2016 823.JPG                     Vik sender en av sine slettvarer tilbake

Etter festivalen, tok det ikke lange tiden før nyheten om ansjos i Oslofjorden kom. Folk var ute å fylte bæreposer med ansjos og dro havabbor i fleng sammen med Tyrone. Dette kunne man ikke gå glipp av. Vik og jeg satte oss på bussen inn mot Oslo hvor vi skulle møte Thomas Rødskjær. Ut I fjorden bar det,vi fant raskt noen stimer å fiske på men å få dem til å bite var verre. Når vi hadde fisket en stund, ser jeg plutselig at det henger på en liten blank fisk. JADA! opp i båten med den. Gleden blir kortvarig da den plutselig greier å sprelle av hekla og ut i vannet igjen..fullstendig fiasko..

Etter bomturen var det umulig å la det ligge, så det var ikke mange dagene etter vi dro inn sammen med Preben. Nå hadde vi også booket oss tur med ansjoskongen selv, Tyrone. Denne gangen gikk ting enklere og Vik drar raskt opp ett par ansjos. Ikke lenge etterpå får jeg også ett par og den ene er stor. Tyrone slår raskt fast at det er ny N.rek. Vi fisker en stund til men dessverre ble det ikke noe ansjos på preben. Så han var inne å henta den et par dager senere.fiske 2016 974.JPG

Norgesrekorden stod frem til dagen etterpå. Da mannen som virkelig fortjener den tok den tilbake. Takk for super guiding Tyrone!

Etter ansjossuksessen gikk det roligere for seg på fiskefronten,men noen turer har det blitt. Var en stund hekta på gyltefiske,håpet var å få seg en på 2+, men det er lettere sagt enn gjort. Det har blitt mange halvannenkiloser men den skikkelig feite puddingen har unngått meg. Så jakten på den fortsetter helt klart neste år. Denne sesongen endte jeg med et toppeksemplar på 1860g.fiske 2016 1073.JPG

                                                                     Bergylte 1600g

Ellers så ble det jo også ett par turer på dypet etter større fisk,uten at jeg har knekt den koden helt enda. Så det er noe jeg ser frem til å få testet mer av til neste år. Noe fisk har det jo dog kommet opp , blant annet noen mindre brosmer, svarthå og blåkjeft.FotorCreated.jpg

Da vil jeg avslutte med å si tusen takk til alle dere som har kommet med tips og triks gjennom året som har gått. Har lagt med en liten film som inneholder en del bilder og noe film i nokså random rekkefølge,som ikke har blitt med i rapporten. https://youtu.be/E4WE6hAv68M God jul og godt nyttår fiskere!

Endret av andkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.