Gå til innhold
Fiskersiden

Luke 12, hva skal fremtiden bringe?


Eivind Stensrud
 Share

Recommended Posts

Hva skal fremtiden bringe? Det var et spørsmål jeg stilte meg selv, i bunn og grunn stiller jeg meg selv det samme spørsmålet den dag i dag, men valget mitt angrer jeg ikke et sekund på. Jeg endte opp på Sund folkehøgskole på Inderøy i Nord-Trøndelag. En skole som er plassert midt i smørøyet mtp fiske. Skarnsundet med godt sjøfiske og Straumen er bare et par lange steinkast unna, mens plasser som Osen, Sylane og Lierne er bare en liten lang kjøretur unna. Med en kunnskapsrik og engasjert lærer i form av Eskil Røkke er alt lagt opp til god stemning og mange fine turer.

  -flash_frame597_x_332_332-croped.jpg

 

En av de første og beste opplevelsene mine er vår første turuke, hvor vi tilbrakte tre-fire dager i Sylane, et paradis over tregrensa i Sverige. Blant ikke mye annet enn mose, reinsdyr, enorme mengder med møll og bibio og krystallklart vann skulle vi fiske og kose oss, men før vi kunne det måtte vi padle en strekning på en stor halv mil. Når man går på Sportsfiskelinja er det klart at man ikke kunne padle uten å dorge, så jeg smekket på en liten ørretwobbler, men ingen røye ville ha seg en liten matbit i form av tre. Etter å ha padlet til resten av klassen som hadde samlet seg midt i vannet hvor flere hadde fått fine røyer, og Andreas (Flekkefjord) hadde mistet en svær ørret på rundt to kg, som hadde smakt på en liten kobber og rød spinner. Det gikk vel ikke lenger enn to minutter og en liten trall før den første røya endte sine dager i kanoen, en 300 grams røye med knallrødt kjøtt. Dagen etterpå oppdaget vi røye begynte å gyte i bekkeutløpet, noe som vi klarte å få fantastiske bilder av, en helt fantastisk opplevelse.

 DSC_0190.JPG

 

 

Vi hadde også en svensketurnee hvor vi tilbrakte en uke hvor vi fisket rundt omkring i midt-Sverige. Vi begynte i Løvsjøstrømmen hvor vi hadde litt tregt fiske, men vi endte med å true opp en del ok harr, opptil rundt halvkiloen, men også en del smått. Det var også noen av som oppdaget mulighetene til å fiske gjedde i vannet og elva, noe som resulterte i noen små gjedder, og som alltid er det den store som kommer unna, denne gangen var det Nils som klarte å lure en gjedde som ble anslått til 8kg, men som tilslutt klarte å ryke snøret hans. Vi fikk også besøk av Chris Nygren som var snill til å invitere noen av oss til en annen del av Løvsjøstrømmen hvor vi hadde bedre fiske, men jeg slet fortsatt med litt kresen harr, men når jeg byttet til en liten F-Fly som Chris ga til meg, fikk jeg fisk på første kast. På sandbanken mitt ute i elva som vi vadet ut til vaket det rundt hele oss, harr opptil i alle fall kiloen vaket om alltid rett utenfor kastehold. Etter å ha landet noen par harr, var det på tide å sette snuta tilbake til resten av klassen.  

 

Skoleårets høydepunkt er uten tvil turen vi hadde til læreren vår sitt feriehus, der fisket vi litt diverse, alt fra lysing, stor torsk og litt ymse artsfiske. Første ordentlige fiskedag ble det litt artsfiske ispedd agnfiske og torskefiske. Jeg fikk ånden over meg med å tulle rundt med altfor lett utstyr mtp hvor og hva vi fisket etter, men opp kom det lusuer, hyse, sei, makrell med mer, toppen for min del var en fin torsk på 6,8kg tatt på en 4-12 grams stang utstyrt med sildetackle med #10 treblekroker. Det tok tid å få den opp, men der ble jeg selverklært "tullefisker".14569697_10153836198040986_1795999017_n.jpg

Dag to dro vi mot Bessaker for å fiske lysing, der opplevde vi sterk vind og mer dorging enn havfiske, men opp fikk jeg truet opp en fin fin lysing på 6,5kg, mens læreren min dro det lengste strået med en lysing på 8,7kg. Morsomt å presse persen sin opp nesten 5,5kg fra en liten tass tatt i Indre Oslofjord. Vi erfarte den dagen at det var nødvendig med selvlysende slanger.

14593361_10153839184630986_2035407052_n.jpg

  Dag tre skulle bli utaskjærs, men fiske var elendig der. Etter å ha sluppet av de i båten min som skulle lage middag til resten av klassen, kjørte jeg 500 meter for å fiske på noen fine sei. Frem flekket jeg igjen 4-12 grams stanga, denne gangen rigget med en SG Sandeel i Tequila Sunrise. Det tok vel 15 min før de på land hørte et jubelrop fra meg, en sei på 6,0kg hadde innhalert jiggen min på drøye 50 meter. 20 minutter senere kunne jeg sette båten inn mot brygga for å stolt vise fram min til da råeste fiskeopplevelse. Jeg ga meg ikke med det, to timer senere hadde jeg landet enda tre sei til, to ganger 7,0kg og en topp på 7,5kg. 2500 snella mi med 0,13 braid klarte seg overraskende bra.  IMG_20161209_183043.jpg

 

Havmus fiske her oppe i Trøndelag har vært helt fantastisk bra, vi har begynt å skjønne litt hva som skal til for å lure havmus. Vi har flere turer hvor vi iløpet av to timer, hvor vi har fisket med to stenger og fått 4-5 havmus. Det er i Skarnsundet ting skjer, vi kjører enkle paternoster tackler med en reke surret fast på en 2/0 krok og sterk selvlysende slange. På de 5-6 havmusene jeg har fått har jeg en topp på 1750 og en bunn på 800, en fin spredning mao. IMG_20161106_123445.jpg

 

Vi hadde også praksisuke i to uker, da var jeg heldig å fikk napp i Drøbak Akvarium, hvor Klaus var hyggelig til å lære meg om hvordan et akvarium går rundt.  

 

Dette har vært mitt første halvår på folkehøgskole, et halvår jeg mest sannsynlig kommer til å se tilbake på resten av livet mitt. Vil anbefale alle som har muligheten til å ta et år på folkehøgskole å gjøre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine tilbakemeldinger, det har vært litt lite aktivitet fra min side etter jeg ankom Trøndelag, men fint å kunne bidra litt! Vi har forresten lagd vår egen kalender med navn, "Men in waders", hvor tolv lekre ungdom viser litt hud. Et lite tips om en siste liten julegave. Følg oss gjerne på Facebook, https://www.facebook.com/Sportsfiskeognewzealand/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.