Gå til innhold
Fiskersiden

Luke 13, en mimreluke...


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Husker du når du ble «hektet»? Din første fisk?Ditt første fiskeutstyr?  Hvilke plasser og arter som la grunnlaget for din brennende fiskeinteresse?

Jeg husker mine.

Min første stang var en oransje «Snoppy-stang» som jeg ivrig tørrtrente med i hagen. Kastet og kastet med gummidupp. Min første fisk på denne stangen var en liten abbor tatt på en flytebrygge i Tyrifjorden, tror jeg var 4 år. Husker så godt som ikke noe annet fra den alderen, men den abboren husker jeg. Selektivt minne var tydeligvis tidlig på plass i midt hode!

Avanserte raskt til en gul Abumatic, lukket haspelsnelle, montert på en burgunder Abu-stang med «ståltråd-stangringer», denne fulgte meg i flere år.

sneller.JPG

Enkle saker i plast, men var topp for en liten gutt på midten av 80-tallet.

Etter det fikk jeg, til 9 – eller 10års dagen, min første åpne haspelsnelle, jeg var blitt voksen! Det var en DAM Quick 30 ett eller annet på en Abu Conolon 800 grafittstang. Den var gradert som 3-15 gr kastevekt, men var stiv som en stokk og med toppaksjon.  Med denne stangen var jeg klar for verden!

Jeg var heldig og vokste opp i gangavstand til Drammensfjorden. Nærmere bestemt området rundt Solumstrand renseanlegg og seilbåthavnen der. For en fiskeplass! Her hadde vi et vell av arter å fiske etter innen kort avstand fra hverandre. Tror jeg var en artsfisker i 10 års alderen uten å vite om det.

Solumstrand.jpg

En oversikt over mitt «fiskeunivers» i barndommen. Ned hit dro jeg sent og tidlig, etter skolen, i ferier og i helger. Med kompiser eller alene, fiske skulle jeg!

I 1990 -1991 hadde Drammen kommune et sjøørretprosjekt i forbindelse med at de gjorde et formidabelt løft for å rense fjorden. Åpne kloakkrør ble stengt et etter et og nye renseanlegg satt i drift.

«Vårt» kloakkrør gikk også en tørr skjebne i møte med det resultat at de tusenvis av hvitfisk som pleide å henge i et utømmelig mat(dritt)fat spredte seg utover.

På den positive side satte kommunen ut titusener av sjøørretsmolt rett i fjorden og en ny æra på Solumstrand ble innvilget: målrettet sjøørretfiske!

 Samtidig som små-sjøørretene nærmest tok over fjorden slukte jeg bøker som «Sjøørret, sjøørret!» og «Sjøørretfiske i saltvann» her var det heftige beskrivelser av store sjøørreter fra danske og sørsvenske kyster. 

Dette skulle jeg kopiere! …….i Drammensfjorden, ved et tørrlagt kloakkrør.

At jeg fikk lov å dra ned alene i mørket på vinterstid som 11-12 åring hadde vel i dag blitt regnet som omsorgssvikt, men så lenge jeg hadde på meg en «seilvest» var det fritt frem. Hadde ikke latt min egen datter gjøre det samme i dag gitt… Heldigvis gikk det bra, men hadde nok ikke hatt mye sjans om jeg hadde ramla utti vinterstid er jeg redd.

bøker.JPG

Mine «bibler» på starten av 90-tallet.

Var vi riktig heldige fikk vi en av foreldrene til å kjøre oss den lange veien om Drammen og Lier bort til Lahellholmen på motsatt side av fjorden, her var det svaberg, skog, og et par små skjær = Sjøørrethimmelen trodde nå vi.  Jeg kunne drømme i dages vis om de feite sjøørretene som svømte langs holmen.

Lahell.png

Vår drømme-sjøørretplass, Lahellholmen. Tvers over fjorden bodde jeg, fantaserte ofte om en gedigen bro som kunne bringe meg over fjorden uten hjelp av foreldre. Sannheten var vel ikke helt som drømmene, men fikk vi sjøørret der, så var vekta som regel noe høyere enn hjemme på Solumstrand.

 

Samtidig som fokuset på sjøørret økte begynte jeg å føre fiskedagbok, her ble hver eneste 300-grams sjøørret registrert.

Disse bøkene har jeg spart på og nedenfor kommer noen utdrag fra de:

dagbok.JPG

 

Til slutt noen bilder av fisk. Legg merke til stilen, rød Berkley Trilene cap og Sølvkroken pins for «rekordfisk» på vesten. Looking good!

fisker 1.JPG

fisker 2.JPG

Det var litt om min fiskebarndom, håper det kan bidra til litt hyggelig mimring hos flere, god jul!

*oi,oi, jeg begynner å bli gammel:lol:

Hilsen

Stian

 

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.