Gå til innhold
Fiskersiden

Min første dag på isen i år


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen. Ikke noe å skryte av siden det ikke ble noe fisk i dag :(

Men det er gode forhold i Nøklevann. Isen er ca 15 cm tykk så dere vet det. 

Jeg ismeitet med sild å pimplet med en annen mini stang. Jeg har jo Depper Pro + med isfiske modus å flasheren var konstant i bevegelse. Men fisken beit bare ikke på. Startet kl 10:00 og ga meg kl 15. På vei hjem var jeg innom Torshov sport og fiske for å kjøpe meg en boks med maggot. Så nå er jeg klar for en ny dag på isen i morgen :)

Noen som har tips til treg Abbor på isen ? 

20161217_131034.jpg20161217_131222.jpg20161217_100505.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, erik skrev:

I Nøkle er det nok mort du primært ser på ekkoloddet. Liten Myscha med en halv maggot gjør nytten. For gjerne opp et hull der du ser fisk, så får du en jevn strøm inn til hullet. 

Ja du har sikkert rett men var 2 polakker som fikk noen Abbor der i dag. Selv liker jeg Nøklevann så jeg skal prøve meg en tur i morgen også ,)

Har et hemmelig super vann som jeg venter på at isen legger seg på. Der har flere av oss tatt Abbor på 1400g + så det blir gøy. Blir CR men tar nok med noen fisk hjem til kona. 

Har du noen formening om isfiske på Sognsvann ? Kanskje jeg tar turen dit i morgen. Deilig å parkere helt nede ved vannet å gå i 2 minutter til vannet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg i dag også men fangsten ble dårlig. Startet dagen med å fiske opp noen Mort som agn til mine 2 ismeite stenger. Morten var ikke så stor så egentlig perfekt til både Abbor,Ørret og Gjedde. Men ingenting beit på. 

Kommer til å legge Nøklevann på is i flere år fremover i tid jeg nå. Her er noen bilder av dagens tur. lol !! 

 

PHOTO_20161218_122019.jpgPHOTO_20161218_150504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, både Nøklevann og Lutvann er to vanskelige vann, jeg har fisket mye i Nøklevann uten noe særlig resultat. Det er ingen hemmelighet at det går grove ørret og c.røye i begge vanna, men det er vanskelig å komme i kontakt med de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er ute etter å dra så mange abbor som mulig er det leting som gjelder. Dersom man ikke kjenner vannet må man gjerne bore 30+ hull før man kan si at det er tregt. Dersom fisken virkelig er lite bitevillig er det fjærmygg mormyska eventuelt lokkemeite som gjelder. Jeg har heller ikke fått noe særlig på sognsvann. Det finnes definitivt dypere områder langs nord-østsiden. Prøv heller svartkulp ved siden av sognsvann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, shaggy skrev:

Dersom du er ute etter å dra så mange abbor som mulig er det leting som gjelder. Dersom man ikke kjenner vannet må man gjerne bore 30+ hull før man kan si at det er tregt. Dersom fisken virkelig er lite bitevillig er det fjærmygg mormyska eventuelt lokkemeite som gjelder. Jeg har heller ikke fått noe særlig på sognsvann. Det finnes definitivt dypere områder langs nord-østsiden. Prøv heller svartkulp ved siden av sognsvann. 

Takk for tips. Nei ingen intensjoner om å dra så mange som mulig. Men gøy om det biter på. Ta med noen mat fisk hjem så kona blir fornøyd ,)

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

ikke fortvil så mye om det blir en og annen bomtur nå. vi er inne i årets mørkeste uker, og det meste av liv i vann går på sparebluss. Om en måned eller vel det så begynner sola å stige for alvor, og da kvikner det til igjen. Nå kjenner jeg ikke så godt til abbor og gjedde og deres vaner under isen, men dette er det jeg har erfart med ørret og røye i alle fall, kanskje mest med ørret, den går nesten i dvale på denne tida. Jeg går ut fra at også andre arter har det noenlunde likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matfisk blir oftest bonus som man ikke kan regne med over alt. Vann som er mer aktuelle for abbor middag er bla. Lysern, Mjærvann og steinsfjorden. 

Kan bekrefte at det er normalt liten bevegelse på abborn om vinteren. Det er derfor det gjelder å borre borre og atter borre :-). Fisker ikke mer enn 1 minutt om det ikke er napp. En avslappende hobby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2016 at 23.52, shaggy skrev:

Matfisk blir oftest bonus som man ikke kan regne med over alt. Vann som er mer aktuelle for abbor middag er bla. Lysern, Mjærvann og steinsfjorden. 

Kan bekrefte at det er normalt liten bevegelse på abborn om vinteren. Det er derfor det gjelder å borre borre og atter borre :-). Fisker ikke mer enn 1 minutt om det ikke er napp. En avslappende hobby. 

Har flasher så det tar med 10 sekunder å se om det er liv i hullet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, shaggy skrev:

Ser det er ekkolodd. Hvor langt ut til sidene registrerer det fisk? Antar at det avhenger av dybden. Man kan jo lokke til seg fisk fra noen meter rundt hullet. Hadde Vært kult å prøvd etter storabbor, men til vanlig abborfiske blir det mye styr :-)

Se denne videoen. Jeg bruker en Depper Pro + ikke Lowrance som vist i denne videoen. 

Jeg bruker det enkleste ekolodet ever se video. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen min første juledag ble helt tragisk. Fisket i et vann jeg kjenner veldig godt. Men der det står/er mye Abbor på sommeren var det helt dødt i går. Fikk 2 små Mort bare. 

Fisket i 4 timer før jeg fikk noia. Isen var fra 12-15cm tykk. Men sprakk opp rundt meg hver gang jeg boret nye hull. Hele isen sang å lagde lyder jeg aldri har vert med på før. 

Det var sur vind også så jeg fant ut at jeg skulle gi meg mens leken var god. Jeg med fult utstyr er ca 100kg men lydene som sang og sprakk rundt meg var utrolig skremmende. Noen som har erfaring med 12cm + tykk is men som har vist seg å være utrygg ?

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Sognsvann i dag også det var helt tragisk. Så fisk på flasheren min å fikk kanskje 2 napp. Sikkert bare no små Mort. lol !! 

Jeg ble overasket over hvor grunt Sognsvann egentlig er. Var både 10-20 meter + fra land å målte 0.8m til 1,3m dybde de fleste stedene. 

Noen som har dårlig erfaring med Desember fiske ?

Har prøvd med lys kroker og små light sticks men ser ikke ut som det hjelper. Men denne karen gir ikke opp. Skal til Nøkelvann i morgen tidlig pilke opp noen Mort til agn. Så skal jeg bevege meg bort mot Sarabråten for å sette ut 2 beitestenger der. Mens jeg prøver meg med pimpel og maggot på Abboren :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at isen "synger" er helt ufarlig. Isen fryser å lager spenninger som blir påvirket av boringen.

Under vintersesongen samler åbboren seg i stimer. Da kan det bli mye boring før man treffer med valg av plass. Her gjelder det å velge plass utifra erfaring/teorier og man må avgjøre hvor lenge man skal sitte ved hullet. Gå tilbake til gamle hull er også en mulighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.