Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i Harestuvannet


iRobin
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er ny i gamet hva gjelder isfiske og har fortsatt sik på lista. Jeg har fått info om at det er muligheter etter siken i Harestuvannet, har surfet rundt på nett og ikke funnet no særlig info om evt plasser man bør prøve seg på da Harestuvannet er ganske stort. 

Det jeg lurer på er om det er noen plasser som annbefales når man skal prøve seg på sik? Metoder

Og om det er fiskekort i Harestuvannet

Alt av tips er knall!

 

- Robin

Endret av iRobin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iRobin skrev:

Hei!

Er ny i gamet hva gjelder isfiske og har fortsatt sik på lista. Jeg har fått info om at det er muligheter etter siken i Harestuvannet, har surfet rundt på nett og ikke funnet no særlig info om evt plasser man bør prøve seg på da Harestuvannet er ganske stort. 

Det jeg lurer på er om det er noen plasser som annbefales når man skal prøve seg på sik? Metoder

Og om det er fiskekort i Harestuvannet

Alt av tips er knall!

 

- Robin

Hei,

Jeg kan ikke gi deg tips til plasser å fiske sik, men google kan hjelpe deg med fiskekort. Søk "fiskekort Harestuvannet" (Harestuvatnet) og du får all info du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østsiden av vannet er vel Lunner Allmenning, vestsiden er OFA. Har du ett av kortene bryr trolig ingen seg hvilken side du er på i de fleste delevann. Men vær obs på forskjellige regler mtp antall stenger, minstemål/maxmål (gjedde f.ex) i delevann. Sikfisket er som regel ganske bra der, prøv "vika" på østsiden av vannet (tror det er en badeplass på sommeren). Myskha i hvitt, sort, blått er som regel fine farger. Bør ikke være veldig store, liten i kjeften! Får du tak i fjærmygglarver går de for å være best, men kan fint bruke kunstig (Gulp!/Powerbait) eller maggot. Kan fôre opp med frossen fjærmygglarver i fra akvarie/zoo-butikk for å lokke inn. Ikke bruk for mye av gangen så de spiser alt annet enn agnet ditt ;)

Sik er nok bedre (som mat) litt lenger utpå enn nå rett etter gytinga (skjedde nå i månedskiftet sånn ca). Men for å krysse av på lista er de nok greie å ta nå! Ellers er det gjedde, lake og litt andre standardarter i vannet du kan få også, så ta med litt div hvis siken ikke er bitevillig ;)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, iRobin skrev:

Takk for knall svar!! Åssen tror du isen er nå? Har kjøpt inn fjærmygglarver men må skaffe meg non små myskhaer i fargene du nevner. 

Tid på døgnet og dybde etter siken?

 

Mvh. Robin

Siken kan du godt fiske langt utover dagen og mot solnedgang. Trenger (heldigvis) ikke være noen morgenfugl! Gangbar is der oppe nå, 20+cm :) vika jeg nevnte for sik er like ved der du kan parkere, Monsrudvika. Vannet er max 10m dypt og topografien er heller "kjedelig", så du kan omtrent være hvor som helst. Men Monsrudvika er der OFA har arrangert sine forumturer tidligere, IIRC, og det pleier å bli noen sik der ;) litt lenger nord for Monsrudvika tok Fisherman to flotte bælfeite gjedder på hel 200g sild (kan jo bruke sik også evt ;) )  på den ene turen. +/-5kg begge to. Den ene hadde fått hele overkjeven bitt av, og var blind på ett øye. Likevel var den rene julegrisen, så de lider ingen nød i det vannet ^_^

Endret av RLN
Trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så en annen post av deg om siken. Katnosa har også sik i MENGDER så hvis du vil bruke en helg i marka til våren (kano får du leid på DNT hytta) skal jeg gi deg noen tips der da ;) du ser det koker i overflaten på kvelden av sikstimer (3-4hg sik). Store Daltjuven har størst sik av markavanna jeg kjenner. Tok en der i høst på ~850/900g. Går større sik enn det uti der også. Abboren der er det heller ikke noe å kimse av. Massevis av abbor på 6-8hg, trolig finnes det mange større enn som så - men de gikk ikke i prøvefiskegarna ;)

P.s: Før noen på forumet klikker i vinkel ang. abbor+garn så ble alle de store (som levde) gjenutsatt ^_^ det var vel 8 av 15borrer mellom 5 og 9hg som fikk friheten igjen sånn sett. Kreps i magen på de fleste av litt str sånn for øvrig! Bomber crawdad wobblere er nok ikke dumme i det vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, RLN skrev:

Åja, så en annen post av deg om siken. Katnosa har også sik i MENGDER så hvis du vil bruke en helg i marka til våren (kano får du leid på DNT hytta) skal jeg gi deg noen tips der da ;) du ser det koker i overflaten på kvelden av sikstimer (3-4hg sik). Store Daltjuven har størst sik av markavanna jeg kjenner. Tok en der i høst på ~850/900g. Går større sik enn det uti der også. Abboren der er det heller ikke noe å kimse av. Massevis av abbor på 6-8hg, trolig finnes det mange større enn som så - men de gikk ikke i prøvefiskegarna ;)

P.s: Før noen på forumet klikker i vinkel ang. abbor+garn så ble alle de store (som levde) gjenutsatt ^_^ det var vel 8 av 15borrer mellom 5 og 9hg som fikk friheten igjen sånn sett. Kreps i magen på de fleste av litt str sånn for øvrig! Bomber crawdad wobblere er nok ikke dumme i det vannet!

God info :) Ser ut som det går an å ta seg inn til st. Daltjuven fra Stryken. Hvor langt er det å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det ja! Inn fra Stryken kan du sykle (hvis ønskelig) eller gå på grusveien inn. Trolig enklere enn ski på vinteren da veien, forbi n.djupdalstjern og Manntjern, blir brøyta og det er en litt drøy stigning. Ville beregnet halvannen time med trasking, er vel en 7-8km å gå hvis du følger nevnte vei. Kortere veier finnes selvsagt også, men tidsmessig må du nok regne omtrent det samme. Alternativt ski når det er snø ;)

Vær obs på isen der! Det går tunnel inn med vann fra Gjerdingen! Og videre ut, mao er det stor gjennomstrømning med forholdsvis varmt vann. Det er en odde på østsiden med en øy, som du nok ser på kartet, nordafor den søndre tarmen. Nord-nordvest fra denne går det en rygg, en jævlig langgrunn rygg faktisk (pass på boret!), og langsmed denne ville jeg ha satset på store borrer for å si det slik... ;)

Her er to av de større som fikk friheten og som heller ikke var de to største (de satte jeg ut så fort garna kom opp)

For større fisk (sik og abbor) er det et ypperlig vann. Ørreten er i god kondisjon, røde i kjøttet og sjeldent kjønnsmodne før 30cm, men tilgode å se/få kilosfisk. Likevel fine fisk på 3 til 6-7hg. I den nordøstre tarmen er det en, merkelig nok, stor og flat "gressplen". Antar at den kom til ifm tunnelbyggingen. Finfin teltplass skulle du overnattet i samme slengen :)

Vær for øvrig obs på en stor grunne sør for den overnevnte øya. Jeg slo i bånn med årene, så det kan være lurt å passe på boret der og. I det hele tatt er det et vann jeg ville tatt med et ekstra skjær i tilfelle du prøver deg rundt den øya :P

Sleng gjerne ut en rapport her eller på OFA-sidene hvis du fisker der (eller send en pm hvis fangsten helst skal være hemmelig). Kjekt å se litt på hva folk får igjen for fiskeinnsatsen, og for meg når det gjelder om fangst gjenspeiler prøvegarnserier. De er tross alt et øyeblikksbilde og et såpass lite vann kan ikke ha for mange slike bilder heller :P

Skitt fiske :)

DSC_4098.JPG

DSC_4097.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Kamyn.

For fiske i saltvann (havet) trenger du ingen dokumenter så lenge vi snakker om sportsfiske (fiske med stang). For fiske i ferskvann (elv og innsjø) vil det variere. Skal du fiske laks, sjøørret eller sjørøye må du betale Fiskeravgift (http://fiskeravgift.miljodirektoratet.no/) og lokalt fiskekort. Skal du fiske steder uten laks, sjøørret og sjørøye, er det bare lokalt fiskekort.

Vær obs på at det ikke er tillat for utenlandske statsborgere å fiske med annet enn sportsfiskeredskap. Du kan med andre ord ikke bruke line, ruse eller garn uansett hvor du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.1.2017 at 10.13, Kamyn skrev:

 

Jeg vil gjerne komme fra polsk til å fange fisk til Norge. Trenger jeg noen spesielle dokumenter for å kunne dra på fisketur?

Heisann!

Erik har gitt et godt svar! :) Men tenkte jeg må legge til at det kun er tillatt å ta med seg 15kg fisk + en troféfisk per person ut av landet. Dette gjelder derimot ikke for ferskvannsfisk, laks, sjøørret og sjørøye. For utfyllende regler kan du se mer her:

http://www.fiskeridir.no/English

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.1.2017 at 19.13, LaHo skrev:

Vært utpå de siste dagene?

Hvordan er bettet?

Var utpå Harestuvannet med iRobin på lørdag. Jeg fikk ingenting (en mikroabbor teller ikke ;) ), men han fikk havet av sik på artslisten sin etter mange mange forsøk! 3 opp på isen og en som glapp i hølet. Så hele målet med turen ble nådd :-D Så ikke mange som pilket der på lørdag, noen som kom forbi hadde snakket med en kar i Monsrudvika som hadde fått èn sik. Ser ut som at vi traff på en stim - rett tid og rett sted osv osv. Siken tok på liten, lett, trekantet og flat BLYmyskha. Tok mens den dalte ned. Wolfram kan gå for fort ned, så bly kan være lurt hvis de ikke er så på hugget (gjelder forsåvidt flere andre arter også dét sånn sett). Synes det har vært bra bett på isen jamnt over siden den la seg i marka jeg da :) været på søndag hadde gjort det fristende å være utpå da òg! Men, for undertegnede hadde det vært 70timers arbeid fra mandag til fredag = sov bort søndagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.