Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i stormfloa?


RLN
 Share

Recommended Posts

God jul godtfolk!

Tenkte meg ut en tur i fjorden og trekke en juletorsk i Askerområdet nå som det blir stormflo. Ser for meg at det kan bli et flott etegilde for fiskene i fjorden nå, med Flo på 130cm over normalt. Men er det best å fiske i dag eller heller utsette det til stormen har gitt seg? Tenker at kanskje begge deler er like bra, men noen som har erfaring med dette? Og kanskje spesielt i Oslofjorden (tips til gode torskeplasser med tidevannet som kommer nå er heller ikke å forakte!). Ålreite plasser for torsk sånn ellers for meg har vært Torvøya (på isen) i sør, og oppover via Elnestangen, Børsholmen, Holmenskjæret og mange fler små viker, bukter osv osv. Børsholmen og Elles er vel stedene jeg tenkte meg i dag. Førstnevnte pga stor sandbanker/skjellbanker som nå blir dekket i nok vann (endelig) til at man ikke setter seg fast hele tida... Sistnevnte da strømmen der er kjent for å være gøyal med tidevannet og gir ofte fisk - selv om det var køfiske der for noen år siden. Heldigvis mindre slikt nå generelt og trolig 2.juledag spesielt ;)

Annen spennende flatfisk ++ som kan nåes bedre nå enn ellers ville selvsagt også være av interesse. Svigers har akkurat vært på besøk, og kommer tilbake igjen om et par dager, og skulle gjerne vist vestlendingene at det finnes utmerket fisk i denne fjorden også ;)

Endret av RLN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.yr.no/kart/#lat=59.72298&lon=10.57172&zoom=8&laga=salt&proj=3575

Hei, og god jul

Hvis du ser på dette kartet fra yr som viser saltholdighet, så er det nok verdt et forsøk. All vinden fra sør og sørvest den siste tiden har gitt mye vannutskifting, og bras vannkvalitet i den indre delen av fjorden, og den annonserte storfloa vil i allefall ikke gjøre det verre. friskt havvann helt opp til overflata over hele fjøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltholdighetskart visste jeg ikke at de hadde.

Stått en time på Børsholmen uten et napp... Bør kanskje ut en plass med litt mer dyp, her er det bare grums som følger med opp på hvert kast :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se om jeg får tatt en ny tur i morgen, men bursdag til fruen vorder ikke gått for dyrking av mine hobbyer :rolleyes:

Fralandsvind hadde nok vært bedre i dag, alternativt være et sted hvor det blir dypt nærmere land. Jaja. Fint å lufte seg litt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rage skrev:

Luft er ofte det viktigste på denne tiden :)

Isfiske er gjerne det beste på denne tiden ;) 20cm blank stålis de fleste steder i marka, nydelige forhold! Eller så kan man fiske sære små arter i fjæra :rolleyes::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, manglet bilder fra meg?

Jepp, det ble ingenting. Men, skal sies, så var jeg bare ute i en drøy time hvor jeg bare fikk tang, drivved og annen dritt på kroken på hvert kast. Pålandsvind var ikke tingen i så måte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.1.2017 at 19.10, espen jacobsen skrev:

blir det tatt noe sø i askerområdet om dagen? vært dårlig for meg hvrtfall.. fisket på både torsk og sø,men de var ikke intressert i flua mi gitt..

Ikke på meg - og ikke hørt om noen andre heller :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.