Gå til innhold
Fiskersiden

Østensjøvannet om vinteren !!


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei jeg hører flere og flere tar turen til Østensjøvannet for å fiske om vinteren. I vinter har jeg 5 tragiske turer på isen. Så i morgen må jeg bare prøve meg en liten tur på Østensjøvannet. 

Om man skal ismeite der må man da ha med seg fisk. Eller er det lov til å bruke fisken man får der til å agne med ? Der gjelder vel også regelen bare 1 stang per fisker tenker jeg. 

Om noen har erfaring med fiske i Østensjøvannet så feel free to chime in :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kjøre rett nordover en liten time opp på hadeland. Kryr av vann med abbor og endel har gjedde også. Meget god vannkvalitet overalt så fangst har prima kvalitet og ikke minst nå er det  mye bedre is enn rundt oslo også. Var redningsakjson på Lyseren i jula pga skøyteløper som datt gjennom isen 

 

ps : vannene på hadeland har ofte flott Ørret også, grei bifangst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, cannonbang skrev:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/altomfiske/article547731.ece

Rett over der de to tekstboksene med del på twitter og del på facebook er det en boks som det står les hele artikkelen på. Klikk på den, og se om du ikke finner ny inspirasjon. Det er under en time å kjøre dit fra oslo.

Takk for link men denne har jeg lest før ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, lars p skrev:

Eller kjøre rett nordover en liten time opp på hadeland. Kryr av vann med abbor og endel har gjedde også. Meget god vannkvalitet overalt så fangst har prima kvalitet og ikke minst nå er det  mye bedre is enn rundt oslo også. Var redningsakjson på Lyseren i jula pga skøyteløper som datt gjennom isen 

 

ps : vannene på hadeland har ofte flott Ørret også, grei bifangst...

Isen i de fleste Oslo vann er nå mellom 15-18 cm tykk. Jeg var på Gjersøen i går å der var det ikke is. Hvor varmt/kaldt det har vert i Enebakk vet jeg ikke noenting om. Men bildene som ble vist fra TV var under en eller i nærheten av en fjell hylle. Dykkeren stupte mot is flakene å kuste isen med overkroppen. Så det sier seg selv isen ikke var trygg der :)

Må jo gå an å bruke hue før man går utpå isen også. Selv er jeg utstyrt med flytedress og pigger å ikke minst godt humør :)  lol !!!   Ser alltid ned på isen når jeg går også. Men takk for råd !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Bonavar skrev:

Isen i de fleste Oslo vann er nå mellom 15-18 cm tykk. Jeg var på Gjersøen i går å der var det ikke is. Hvor varmt/kaldt det har vert i Enebakk vet jeg ikke noenting om. Men bildene som ble vist fra TV var under en eller i nærheten av en fjell hylle. Dykkeren stupte mot is flakene å kuste isen med overkroppen. Så det sier seg selv isen ikke var trygg der :)

Må jo gå an å bruke hue før man går utpå isen også. Selv er jeg utstyrt med flytedress og pigger å ikke minst godt humør :)  lol !!!   Ser alltid ned på isen når jeg går også. Men takk for råd !!

Mitt svar var bare en liten advarsel da det blei linket til gode vann i Enebakk og alle de har normalt litt tvilsom is tidlig. Samme som Gjersjøen som du merket i går. 

 

Til spørsmålet ditt i første post. Du har ALDRI lov til å bruke agnfisk fra ett annet vann når du meiter. Dette er pga smitte av sykdommer og spredning av planter som vasspest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østensjøvannet har jeg blandet erfaring med. Alt fra null napp til 27 i et hull. Det er ekstremt dårlig sikt i vannet så du må treffe fisken rett i hue. Der vannet er på det smaleste er plassenoe jeg har fått mest. Har også blitt jaget av politiet der to ganger. De er nemlig eksperter på is :-). Lysern hadde 15 cm for et par uker siden. Men stemmer i det som blir sagt om at det er en del strøm rundt odder og sund. Det er i alle fall fin is på de mindre vannene i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, shaggy skrev:

Østensjøvannet har jeg blandet erfaring med. Alt fra null napp til 27 i et hull. Det er ekstremt dårlig sikt i vannet så du må treffe fisken rett i hue. Der vannet er på det smaleste er plassenoe jeg har fått mest. Har også blitt jaget av politiet der to ganger. De er nemlig eksperter på is :-). Lysern hadde 15 cm for et par uker siden. Men stemmer i det som blir sagt om at det er en del strøm rundt odder og sund. Det er i alle fall fin is på de mindre vannene i marka.

Takk for tips men det er jo lovlig å isfiske der. Så hvorfor bryr politiet seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får telefoner fra gamle damer som synes det er skummelt at noen går på isen. Jeg var ganske sint da de bad meg om å gå av isen. Det var 15 cm helt kurant is. Det er overformynderi. Har hørt om at de holder på med det samme på bogstadvannet. Regner med at det var dette de drømte om å holde på med da de gikk på politiskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, shaggy skrev:

De får telefoner fra gamle damer som synes det er skummelt at noen går på isen. Jeg var ganske sint da de bad meg om å gå av isen. Det var 15 cm helt kurant is. Det er overformynderi. Har hørt om at de holder på med det samme på bogstadvannet. Regner med at det var dette de drømte om å holde på med da de gikk på politiskolen. 

He he !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på skøytetur på Steinbruvann i dag. Og noen hadde borret flere hull så vi kunne konstatere at det var over 20cm stålis. Flere andre skøytegåere. Likevel sto det to damer på land og ropte at isen ikke er trygg :)

Vi kunne gått bort til de og takket for omtanken, og så vist de hullene hvor de kunne se istykkelsen. Det kunne vi ha gjort, men vi dro heller over på andre siden der det ikke var noen som ropte :) 

(Man blir litt lei disse bedreviterne )

0a.jpg

Endret av Svein Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.