Gå til innhold
Fiskersiden

Årskavalkade 2016


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Da er året over, og tradisjonen tro må det oppsummeres litt. 2016 var året da verden mistet Ziggy, Hans Gruber, Prince, Muhammed Ali, R2-D2, Willy Wonka, Cruyff, Kong Cohen, Manuel, Maester Aemon, Zsa Zsa, Rick Parfitt, George Michael, Princess Leia og moren hennes. Det var med andre ord et skikkelig dretaår, i alle fall for store kulturpersonligheter med skrantende helse. Fiskemessig har det derimot gått veldig bra, i alle fall for min del. Her følger høydepunktene:
 
Januar:
 
Året begynte med en tur til Skogseidvatnet i Fusa sammen med Johnny. Røyene var ikke helt i dytten, men et knippe fisk ble det likevel. Dagens beste falt for agnet mitt, en feit og fin røye to kilo blank.
IMG_9523.JPG
Ikke lenge etter la sjøisen seg her hjemme, og det ble noen turer innover fjorden på jakt etter det som måtte være i bettet. Det var stort sett taggmakrell, men flere av disse var nokså store. Jeg noterte meg for ny pers flere ganger, men stoppet til slutt på godkjente 800 gram.
IMG_9756.JPG
Årets første nye art ble en kloskate, tatt under isfiske på Hjellbotn i Nord-Trøndelag. Fisken veide bare 380 gram, men var likevel kjærkommen og ikke minst veldig stilig å se på.
NM%2Bi%2Bsj%25C3%25B8isfiske%2B2016%2B%2
Det ble ellers tid til litt lysingfiske i januar, med god kvantitet og mye fin matfisk. De største uteble likevel. Dette skulle ta seg betraktelig opp senere på året.
 
Februar:
 
Lysingen fikk mye fokus i februar, og det ble landet noen virkelige godfisker fra skuten vår. Kristian toppet det hele med en fantastisk fisk på 11,8 kilo. Selv jobbet jeg fremdeles med størrelsen. Det ble mange eksemplarer, men ingen var i nærheten av årsmålet på 10+. Ikke ennå.
Storlysing%2B%25283%2529.JPG
Litt kystmeite ble det også tid til, både grunt og dypt, og på grunt vann ble det et par fine piggskater en tidlig februarsettermiddag. En liten runde med småkrok på dypet ble også lagt inn, med vassild som mest spennende fangst. Disse skulle bli både flere og ikke minst større etter hvert.
Kystmeite%2Better%2Bpiggskate%2B%25289%2
Mars:
 
Årets tredje måned ble sparket i gang med en ettermiddagsøkt på dypet, og det ble virkelig fullklaff. Fire blålanger, to store vassild og kolmule i løpet av bare et par timer kan en rett og slett ikke klage på.
Artsfiske%2B%25281%2529.JPG
Artsfiske%2B%25288%2529.JPG
Utenom en kystmeiteøkt under nordlyset, mest for nordlyset sin del, forble fokuset på dypets småarter gjennom det meste av måneden. Flere turer ble lagt inn, inkludert et par guideoppdrag for langveisfarende fiskere, og både stor vassild og stor kolmule dukket opp. Jeg perset flere ganger på førstnevnte, og stoppet til slutt på pene 1360 gram.
Fjordguiding%2B%25289%2529.JPG
I påsken, som falt seint i mars, gikk turen langt til havs med Judith, Stig og Berland. Her traff vi langebettet noe så til de grader, og etter tre timer med fisking måtte vi bare gi oss. Da hadde vi 27 langer i båten, der 20 var over ti kilo. Selv fikk jeg seks fisker, ingen under 14 kilo, og toppfisken fikk pene 21,1 kilo ut av vekten. Ny langepers med god margin.
IMG_0643.JPG
Litt lysingfiske fikk vi også til. Torbjørn og jeg fant en helt ny plass som leverte et fantastisk bra snitt på fiskene. Torbjørn passerte 9,5 kilo i mars, og vi hadde god tro på at den magiske tikilosgrensen skulle ryke nokså snart. Det gjorde den også, men ikke denne måneden.
Lysing%2B%25283%2529.JPG
Helt på tampen av årets første vårmåned, var jeg østpå en helg i forbindelse med Camp Villmark. Her ble det tid til en kveldsøkt i Glomma, og jeg noterte meg for årets andre nye art, en stam på 1275 gram.
Feederfiske%2Bi%2BGlomma%2B%25282%2529.J
April:
 
På den første lysingturen i april smalt drømmefisken på hos meg. Denne klokket inn til 11,2 kilo, fordelt på 116 centimeter. På samme tur ble det også en fisk på 9,1, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Jakten på Torbjørn sin 10+-fisk fortsatte, og det ble en del flere turer i løpet av april, men persen hans blir stående på gode 9,5.
Lysing%2B%25282%2529.JPG
Lysing%2B%25286%2529.JPG
Utover dette skjedde det lite på fiskefronten før jeg på ny var østafjells i slutten av måneden. Her ble det både pers på flire med en fin fisk på 480 gram, samt ny art i form av brasme. Toppfisken veide 1200 gram, min art nummer 89 på stang i Norge.
Elvemeite%2BNitelva%2Bog%2BGlomma%2B%252
Elvemeite%2BNitelva%2Bog%2BGlomma%2B%252
Mai:
 
Det tok ikke helt av på fiskefronten i mai måned. Den tradisjonsrike Bjordal-turen endte med en brukbar blålange på oppunder fem kilo, og en kjekk tur til Florø førte til full stamp med fin matfisk, men de virkelige godfiskene uteble, i alle fall i saltvann.
 
En dorgetur i Skogseidvatnet med Johnny gav derimot en etterlengtet pers på ørret, og for en fisk det var. Vekten stoppet på 3,8 nydelige kilo, en virkelig drømmefisk for min del. Johnny fikk også sin drømmefisk på samme tur, en nydelig ørret på helt oppunder fem kilo. Denne turen kommer jeg ikke til å glemme med det første.
Stor%25C3%25B8rretfiske%2BSkogseid%2B%25
Stor%25C3%25B8rretfiske%2BSkogseid%2B%25
Juni:
 
Det ble ikke så veldig mye fisking i juni, men noen økter fikk jeg tid til, og da ble det også noen perser. Først ut var en vederbuk på 1100 gram fra barndommens fiskevann. Den gullfargede fisken tok for øvrig på flue.
IMG_1469.JPG
En lysingtur med Torbjørn og Vilhelm ble det også tid til, og gjesten fra Trøndelag noterte seg for en 10+-fisk. Torbjørn ble stående på gode 9,5.
IMG_1503.JPG
To nye skateøkter fra land fikk vi også lagt inn, en på egenhånd og en sammen med Ronny og Ojan. Selv fikk jeg et par fisker på rundt fire kilo, men det var Ronny sin godfisk på 6,5 kilo som var høydepunktet på disse turene. For egen del ble det ellers ny pers på hvitting med en brukbar fisk på 1360 gram.
IMG_1569.JPG
Juli:
 
Det var feriemodus i juli, og det ble lite fisking. Noen turer fikk vi likevel lagt inn, og årets første havål, en femkilosfisk, havnet på land. Det ble også en økt etter lysingen sammen med John Olav og Sebastian. Her ble det fullklaff for min del, da en bælfeit fisk på 10,4 kilo tok den hele makrellen jeg serverte.
Feriefiske%2B%25285%2529.JPG
August:
 
Etter at ferien var over, ble det mer tid til fisking. Blant annet var Magnar og jeg ute i snekken hans på jakt etter spisskate tidlig i måneden. Også her klaffet ting for meg, og jeg perset med en fisk på 5,1 kilo, tatt på 430 meters dyp.
Agnfiske%2Bp%25C3%25A5%2Bbunnen%2B%25284
Senere i måneden var vi på ny ute i samme ærend, men denne gangen var det en annen godfisk som fant agnet mitt på dypet. Jeg trodde tikilosgrensen skulle ryke, men den nye blålangepersen klokket til 9,48 kilo.
Bl%25C3%25A5lange%2B2.JPG
August bød også på deltakelse i Langesundfestivalen. Dette er alltid moro, og vi gjorde det brukbart. Mine egne fisker gav greit med poeng, men i den store sammenheng var ingen av dem noe særlig å skrive hjem om.
 
Da gikk det litt bedre hjemme i fjorden. På dypet dukket det opp både specimen-kolmule (840 gram/51 centimeter) og specimen-vassild (1320 gram/51 centimeter). Årets andre havål ble også landet, en liten tass på 3,5 kilo.
Kolmule.JPG
Deep%2BMicro%2B2016%2B%252813%2529.JPG
 
September:
 
Tidlig i september løsnet havålfisket for alvor, og på månedens første tur landet Jak og jeg fire eksemplarer. Jeg fikk tre av disse, inkludert en råsterk og nydelig fisk på 16,1 kilo. Dette er soleklart ny pers, og en av mine beste fisker noen gang.
Hav%25C3%25A5lnatt%2B%25285%2529.JPG
September bød også en guidetur etter havål, samt en piggskateøkt fra land. Det ble skate på meg ved begge anledninger, men som tidligere i år lå fiskene på rundt firekilosmerket. Østlandsgjestene Marius og Hallvard traff for øvrig godt på havålen, og ingenting er bedre enn det.
IMG_2152.JPG
Månedens- og årets høydepunkt skjedde langt til havs, på min egen bursdag, sammen med min far. Under langefiske eksploderte nemlig sjøen rundt min far og meg, i det et titalls svære størjer gikk fullstendig tulling i en makrellstim. Et magisk syn og et minne for livet.
 
Oktober:
 
Havålfisket fortsatte i oktober, og under et tidlig nordlys landet jeg blant annet en råsterk fisk på 13,7 kilo, min nest største havål noen gang.
Hav%25C3%25A5l%2Bog%2Bnordlys%2B%25283%2
Det ble også en guideøkt på fjorden for Stian, uten den helt store uttellingen. Ny art i form av kolmule fikk han riktig nok, men det ble mye stang ut under vanskelige strømforhold. Revansje er planlagt på nyåret en gang.
 
Noen mindre havåler havnet også på land i løpet av måneden, alle tatt på kystmeite. Det var også kystmeite som var metoden da ytterligere to piggskater ble landet i slutten av oktober. Den ene av disse ble også årets største med sine 4,68 kilo.
Piggskater%2B2.JPG
Et par turer på sjøen ble det også, og to godfisker havnet i båten. Først perset jeg på kolmule med en svær fisk på 900 gram og 51 centimeter.
Redakt%25C3%25B8rloggen%2B%25286%2529.JP
 
Litt senere testet jeg en flate etter stor glassvar, men det var en annen art som reddet dagen. Opp fra dypet steg nemlig en knurr på hele 44 centimeter og 680 gram. Pers, specimen og god stemning.
Knurr.JPG
I slutten av måneden hadde jeg meg en kystmeiteøkt på grunt vann, på jakt etter flatfisk. Det ble noen fine sandflyndrer, men det var en hissig berggylte på pene 1700 gram som ble dagens fisk. Dette er mitt nest største eksemplar av arten noen gang, og det største jeg har bilde av.
Redakt%25C3%25B8rloggen%2B%25284%2529.JP
November:
 
Det ble en del kystmeite i både dagslys og mørke i løpet av november, og fangstene var det lite å si på. Først ut var en finfin rødspette på 1300 gram, den største spetten jeg noen gang har fått fra land.
IMG_2709.JPG
Senere i måneden ble det et par økter etter havmus, med targetfisken på land på begge forsøkene. Ingen av fiskene var spesielt store, men havmus er alltid kult, uansett.
IMG_2847.JPG
November bød også på ny pers på dvergulke, en stilig fisk på 68 gram. Dette er ikke noen kjempe til arten å være, men den vesle dragen er unektelig kul likevel.
IMG_2793.JPG
En tur på sjøen fikk vi også tid til i årets nest siste måned. Denne resulterte i mange kolmuler opp til 800 gram, samt noen fine vassild med en toppfisk på godt over kiloen.
 
Årets siste piggskate hadde seg også en tur på land i siste halvdel av måneden. Heller ikke denne var spesielt stor, men piggskater er, på lik linje med havmus, alltid moro.
IMG_2862.JPG
Desember:
 
Årets siste måned ble en positiv overraskelse. Erfaringsmessig skjer det lite på fiskefronten i desember, men i 2016 var det action. Først fant vi strømsild i egen fjord, og jeg toppet med en fisk på 105,15 og soleklar ny pers.
Redakt%25C3%25B8rloggen%2B%25285%2529.JP
Midt i måneden hadde jeg meg to kjappe turer på fjorden som begge resulterte i langer på 10+, nærmere bestent 11,24 og 12,44 kilo. Begge fiskene tok på relativt grunt vann, og bød på morsomme fighter.
Redakt%25C3%25B8rloggen%2B%252810%2529.J
IMG_2956.JPG
Storlange nummer tre på en uke var målet på årets siste fisketur, men i stedet dukket en av mine virkelige drømmefisker opp rett utenfor båthavnen. En glassvar på hele 56 centimeter oh 1560 gram tok agnet mitt. Ny pers, specimen og en strålende avslutning på året.
IMG_2982.JPG
I løpet av fiskeåret 2016 har jeg fått 45 forskjellige arter, og når vi skriver 31. desember 2016 har jeg notert ny pers på 16 arter. I tillegg har det blitt tre nye kryss i artslisten. Jeg har klart fem av årets ni mål: Lysing på 10+, specimen-blålange, pers på spisskate, lange på 20+ og pers på ørret. Skolest, småflekket rødhai, piggskate på 7+ og passere 90 arter blir videreført til 2017.
 
Jeg har fått fisket mye i 2016, selv om det ofte bare har blitt turer på noen timer. Effektiviteten og uttellingen har vært nokså bra, og det har blitt et bra knippe fisk jeg er skikkelig fornøyd med. Jeg har også fått være mye ute i naturen sammen med bra folk, så en stor takk for turen til alle jeg har fisket med i 2016. Godt nyttår, og tight lines i 2017!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.1.2017 at 9:12 PM, Ølgylt said:

Av og til, bare av og til, misunner man deg jobben din med de mulighetene du får.

Men samtidig er det deg vel unt og mange av oss setter pris på ferdighetene dine på stang og tastatur.

Håper du får et enda bedre år i år

Takk for det, Helge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.