Gå til innhold
Fiskersiden

cannonbang
 Share

Recommended Posts

Hei, og godt nytt år

Da styresnekka på båten min røyk i høst, så ma jeg bytte. Jeg har etterhvert vurdert å bytte hele styringa til hydraulisk, og har sett på div alternativer.

Pga litt trang motorbrønn så må jeg ha typen med "vandrende sylinder", og heller ikke her kan jeg bruke alle typer uten å ta av motoren for å montere den. Noen av de jeg har funnet er uten tilbakeslagsventil, så jeg lurer på om denne egentlig er allverdens viktig, om motoren klarer å bevege rattet  og gå ut av kurs når jeg slipper det. Motoren er en 60hk suzuki.

noen med erfaring med dette?

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er "dårlig" med det rimelige Baystar kittene er noe vandring på bullhorn og slangene som følger med er plast og man "terminerer" dem selv. Går fint å få koblingene tett men de er en feilkilde, så kan man bytte ut til skikkelige slanger senere med presset kobling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er disse to jeg har sett på

http://www.boatparts.no/rekvisita/styring/hydraulisk-styring/mavi-mare-hydraulisk-styring-inntil-90hk-3-ar-garanti.html

https://www.maritim.no/multiflex-hydraulisk-styring-outboard-inntil-115hk#.WGk4t7y350w

Det er denne typen jeg må ha, Den første er uten ventiler, men ser ellers grei ut.

Evt å få laga nye slanger er ikke noe problem, jeg har rabatt på tess gjennom jobben

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.maritim.no/baystar-compact-hydr-utenb-hc4645#.WGl8iHTsTqA

 

På denne Baystarn står det mål i allefall slik du kan sjekke plass i brønn.

Men jeg tror uansett det viktigste er å velge en med tilbakeslagsventiler.

Det finnes nok reservedeler/pakninger til di fleste systemer som leveres over disk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Har sjekka baystar, og kan ikke bruke de, ikke mulig å få inn bøylene uten å ta av motoren.

Er bare 18 cm klaring mellom skott i motorbrønn og styrerøret. De jeg linka har løse "horn" som skrues på, med disse kan jeg borre et lite hull i skottet på ene siden, og stikke stanga inn i røret på den måten. cet jeg egentlig lurte mes på var om ei styring uten tilbakeslagsventiler var noenlunde retningsstabil i lav fart, som ved dorging  Har lest at disse ventilene har en liten startmotstand, og en ørliten dødgang. båten er noenlunde retningsstabil i utgangspunktet. Det er derfor jeg prøver å skaffe mest mulig kunnskap på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.