Gå til innhold
Fiskersiden

Kan du hjelpe meg?


Henning24
 Share

Recommended Posts

Hei, nå står snart ikke verden til påske.. Sesongen 2017 for SØ fisking er "godt" igang og jeg er stanglaus som det så fint heter her på Sørlandet. Jeg må derfor gå til anskaffelse av nytt utstyr. Ser for meg en stang med 1/1 hel-aksjon om det forsatt er mulig å oppdrive. er ikke opptatt av merker annet enn at jeg vil ha mest mulig utstyr igjen for pengene. Har tenkt å legge ned 1500-2500,- for hele pakka klar til å fiskes med.

Til ferskvann bruker jeg dette per dags dato:

Berkley Twilight 8` 3-15g.

ABU Garcia Sorön Stx 10

Nanofield 0,163mm

 

Det er en 4-delt stang med dyp aksjon. Vurderer å kjøpe denne igjen i enten 9` 7-27g. eller 9,6` 8-32g. Tar gjerne imot tips og innvendinger fra dere her inne med tanke på å sette sammen et komplett sett.

 

Henning

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fisker med sluk. helaskjon har funket fint for meg sålangt til fiske på fjellet med sluk og spinnere. Vil derfor ha helaksjon med tanke på gleden av å kjøre fisk fremfor å kaste over til Danmark. Jeg er ingen ekspert, så tar gjerne imot flere tips fra dere, men dere må gjerne begrunne litt om hvorfor man anbefaler eller mener noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gjør tilslag med slukstang skal man kroke fisken med et kort rykk. Med helaksjon blir dette mer et drag og da kan fisken slippe sluken uten å bli kroket eller at kroken ikke blir satt. Helaksjonstenger egner seg best til duppfiske, men da litt lengre enn 10". Et mykt utkast skal forhindre at agnet ligger på bakken bak deg etter utkastet;) 

Fordelen med helaksjon er at ved kjøring av fisk, så får man litt jevnere press på krokfeste. Fisker som hopper eller gjør brå utras kan øke presset på krokfeste mer enn hva godt er. 

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri likt stenger med rask toppaksjon. Helaksjon er en drøm å kjøre fisk på men er udugelig til slukfiske når det er vind.

Progressiv aksjon er da et bedre valg. Man bruker toppdelen mest når man kaster og stangen bøyer seg ned til snellefestet når storfisken sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du bestilt deg den? Og hvor mye betalte du? :o
Sikler etter den snella, ser ut som den ultimate lettvekter haspelsnella!

Til stang kan jeg anbefale savage gear parabellum. Snøre powerpro eller Berkely nanofil. Har kjøpt meg nanobraid fra suffix, men ikke fått prøvd det enda.
Comboen min til SØ, gjedde og ørret er Savage gear parabellum 3-16g 9'2 fot, Shimano Stradic FK 3000HG og 0.15mm powerpro.
Utrolig artig å kjøre fisk med dette oppsettet. Kaster møre silda og sølvkroken spesial i 15g langt som fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henning24 skrev:

Endte opp med utstyret under her! mangler bare sene på spolen så er jeg klar for SØ sesongen 2017.

Stang: Berkley Twilight Travel 9` 7-27g

Snelle: Shimano Stradic CI4 2500FB

 

Snella bestilles enkelt via ebay.com Kenngu.

 

Hvor mye fant du snella for på ebay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en som gikk til 1279kr fra tyskland på ebay, er det den du har kjøpt?

http://www.ebay.com/itm/Shimano-Stradic-Ci4-1000FB-2500FB-C3000FB-4000FB-FB-HG-XG-Hagane-The-NEW-Modell-/282067736992?var=&hash=item41ac8c19a0:m:mK-VgtF2RcgWv7FWMbtGNOw

Hvis jeg har regnet riktig, så vil snella koste 1777kr totalt etter mva og frakt. Skal jeg anslå prisen for snella når den ligger i norske hyller så er det fort 2500-3000kr.

Holde oss oppdatert når du får den? :D Veldig nysgjerrig på hva faktisk total kostnaden blir, og om den er legit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte den fra Tyskland, men bestilte en fra USA. Kom totalt på 1750,- levert på døra 5-6 dager etter den ble bestilt! Fikk snella igår og stanga idag. Var innom J&F her i Arendal og fikk spola på nanofil og kjøpe med noe fluorocarbon til fortom. Så nå er alt ferdig rigga og jeg har bytta kroker på slukene. Kjennes utrolig bra ut både stang og snelle, så nå gleder jeg meg til å ut og fiske:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde utstyret idag og er strålende fornøyd selv om fisken uteble..

Jeg har jo en Twilight 8` 3-15g. som jeg fisker i ferskvann med og da bruker jeg mye sluker i 7-12g str. Det som var litt artig var at når jeg testa Twilight 9` 7-27 med 15-18g. sluker føltes den forbløffende lik ut å kaste med! Om noen skulle vurdere Twilight noen gang, så er ihvertfall jeg veldig fornøyd selv om mange kanskje vil påstå at den føles litt dvask som jeg tildels kan være litt enig i, men det kommer veldig an på hva man liker og så er den jo knallfin å kjøre fisk på da.

Snella ble jo den nyeste Stradic CI4 2500FB og jeg fikk fort tanker i hode om å bestille meg en til bare i 1000FB når jeg sto og fisket idag. Nydelig snelle som fungerer utmerket sammen med nanofil.

Så alt i alt er jeg strålende fornøyd og gleder meg til å få kroka 2017 sin første ørret;)

Endret av Henning24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.