Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskekonkurranser


shaggy
 Share

Recommended Posts

Noen her som er interessert i isfiskekonkurranser?

Dersom man har litt konkurranseinstinkt og liker seg på isen kan det anbefales på det groveste. Det er konkurranser stort sett hver lørdag og søndag fra november til april. Det er veldig mye å lære av folk som har konkurrert i +25 år.  Hvordan de finner fisken, teknikk og utstyr. 

29/1 er det konkurranse på steinsfjorden. Det var litt tregt der i fjor, men mye tyder på at sjøen er tilbake til gamle høyder nå. Tipper vinneren må opp mot 20kg.

Det er stor forskjell på ambisjonsnivået fra dem som jogger hele høsten, til dem som tar det som en tur. Så det er bare å slenge seg med :-)

Her finner man oversikt over de fleste konkurransene: http://oslosportsfiskere.no/index.php?obj=isfiske&act=terminliste&men=10&sub=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk på steinsfjorden i sta. Sto opp kl 0630 å var i bilen kl 0700. Abboren var bitevillige frem til 1200. lol !!  Ble egentlig helt stille etter det men da det var mye fin Abbor der. Tok også en pen Gjedde der i dag på ismeite. 

Første gang jeg fisket der i dag. Å helt klart et vann jeg skal fiske mer i både vinter og sommer. Vannet er også brukt som en ferie eller sport fiske attraksjon. Noe som vist nok har bidratt til å ødelegge vannet ?? 

Synd folk tar opp alt dem får. Store fisker bør/skal settes ut. 

For å svare på spørsmålet ditt så ja jeg er  interessert i isfiskekonkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Bonavar skrev:

Jeg var faktisk på steinsfjorden i sta. Sto opp kl 0630 å var i bilen kl 0700. Abboren var bitevillige frem til 1200. lol !!  Ble egentlig helt stille etter det men da det var mye fin Abbor der. Tok også en pen Gjedde der i dag på ismeite. 

Første gang jeg fisket der i dag. Å helt klart et vann jeg skal fiske mer i både vinter og sommer. Vannet er også brukt som en ferie eller sport fiske attraksjon. Noe som vist nok har bidratt til å ødelegge vannet ?? 

Synd folk tar opp alt dem får. Store fisker bør/skal settes ut. 

For å svare på spørsmålet ditt så ja jeg er  interessert i isfiskekonkurranse.

Jeg har ikke peiling på gjeddefiske, men har hørt at bestanden kan ha blitt påvirket av for mye uttak. Tenker at mange vann har veldig godt av at man tar opp småabbor. Det blir ikke tatt så mye stor abbor på konkurranser, siden de fleste sitter veldig kort tid i hvert hull. Likvel diskuteres det om man skal ha en maksstørrelse slik at de største individene blir satt ut igjen.

Etter dårlig fangster i fjor var det snakk om at steinsfjorden var redusert, men det virker som det er bra fart i fisken igjen nå.

Om du har tenkt å være med på konkurransen er det ikke lov til å prøvefiske de siste 5 dagene før konkurransen. Det er jo ikke så mange som kan fiske midt i uka, men tenkte bare å nevne det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, shaggy skrev:

Jeg har ikke peiling på gjeddefiske, men har hørt at bestanden kan ha blitt påvirket av for mye uttak. Tenker at mange vann har veldig godt av at man tar opp småabbor. Det blir ikke tatt så mye stor abbor på konkurranser, siden de fleste sitter veldig kort tid i hvert hull. Likvel diskuteres det om man skal ha en maksstørrelse slik at de største individene blir satt ut igjen.

Etter dårlig fangster i fjor var det snakk om at steinsfjorden var redusert, men det virker som det er bra fart i fisken igjen nå.

Om du har tenkt å være med på konkurransen er det ikke lov til å prøvefiske de siste 5 dagene før konkurransen. Det er jo ikke så mange som kan fiske midt i uka, men tenkte bare å nevne det. 

Takk for tips :)

Om du aldri har prøvd å ismeite eller stor balansepilk til Abbor/Gjedde bør det prøves ut. Jeg mistet faktisk en fin Gjedde i sta på Gjersøen. Synd fisken svømmer rundt med en 9cm balansepilk i munnen. Vurderer fortom til mine store balansepilker fremover. Bare red det ødelegger for Abbor fangsten. 

Å ismeite etter Gjedde er jo bankers da. Finn et sted Abboren biter så setter du ut en stang eller to til Gjedda med Abbor eller Mort som agn. Jeg fisker midt i vannsøylen å har fått flere Gjedder på hver tur jeg har vert på i vinter. Ofte er det masse små Gjedder som biter på men gøy når dem nærmer seg 5kg. 

Jeg må kjøpe meg nye ismeite stenger til mitt Gjedde fiske. Dem jeg bruker nå er altfor stive synes jeg. Gøy når stanga står i 90 grader å det piper i bremsen :) tok en pen Gjedde i går som vist på bildet. 

6SfmjqG.jpg

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dumme spørsmål men hvordan er reglene ? Tenker nå på antall stenger,meite osv hva med start sted og påmelding ?

Hvor mange blir det til start til helgen tror du ? 

Gutta kommer til å le av meg som kommer der på Abbor konkurranse med 205 bor :) isen på Steinsfjorden er jo 30cm + om jeg ikke tar feil også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bonavar skrev:

Takk for tips :)

Om du aldri har prøvd å ismeite eller stor balansepilk til Abbor/Gjedde bør det prøves ut. Jeg mistet faktisk en fin Gjedde i sta på Gjersøen. Synd fisken svømmer rundt med en 9cm balansepilk i munnen. Vurderer fortom til mine store balansepilker fremover. Bare red det ødelegger for Abbor fangsten. 

Å ismeite etter Gjedde er jo bankers da. Finn et sted Abboren biter så setter du ut en stang eller to til Gjedda med Abbor eller Mort som agn. Jeg fisker midt i vannsøylen å har fått flere Gjedder på hver tur jeg har vert på i vinter. Ofte er det masse små Gjedder som biter på men gøy når dem nærmer seg 5kg. 

Jeg må kjøpe meg nye ismeite stenger til mitt Gjedde fiske. Dem jeg bruker nå er altfor stive synes jeg. Gøy når stanga står i 90 grader å det piper i bremsen :) tok en pen Gjedde i går som vist på bildet. 

6SfmjqG.jpg

 

Najs Gjedde!

Tror jeg må kjøre på med valium for å bli rolig nok til meitefiske :-). Har ambisjoner om å prøve balanse, men jeg klør etter å bore nytt hull dersom det går mer en et minutt uten napp. Du venter vel litt lengre enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, shaggy skrev:

Najs Gjedde!

Tror jeg må kjøre på med valium for å bli rolig nok til meitefiske :-). Har ambisjoner om å prøve balanse, men jeg klør etter å bore nytt hull dersom det går mer en et minutt uten napp. Du venter vel litt lengre enn det?

Ja jeg gjør det. Du driver jo med dette på et annet nivå tenker jeg meg. Skal ta bilde neste gang jeg er ute og meiter. Det ser ut som en bever løype rundt meg også :D

Fisking handler jo om tålmodighet også. Så når jeg har fått satt ut 2 ismeite stenger finner jeg fort roen i kroppen. Men løper stadig rundt som en is bever og lager nye hull. Gøy når den elektroniske napp varsleren piper. Da pumper blodet fort skal du se å det er nesten avhengighetsdannende :P

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bonavar skrev:

Beklager dumme spørsmål men hvordan er reglene ? Tenker nå på antall stenger,meite osv hva med start sted og påmelding ?

Hvor mange blir det til start til helgen tror du ? 

Gutta kommer til å le av meg som kommer der på Abbor konkurranse med 205 bor :) isen på Steinsfjorden er jo 30cm + om jeg ikke tar feil også.

 

Det er bare å spørre i vei. Det er i hovedsak to typer konkurranser på ferskvannsisen. Norges cup osv teller kun abbor. En stikke av gangen. Det gjør at pimpel, lokkemeite eller mormyska er redskapene som blir brukt.

 

Dersom du ikke har overarmene til Arnold stiller du med et lite handikap med 205 bor, men etter en halvtime er det flere 1000 hull som man kan fiske i. Detr kan faktisk være en god taktikk å gå i gamle hull enkelte ganger. Det er ikke lov til å bruke motorisert (drill)bor.

 

Mormyska konkurranser hvor all fisk bortsett fra gjedde teller. Fortsatt bare lov til å bruke en stikke av gangen. Det fiskes på et begrenset området.

 

Det blir vel rundt 150 på stensfjorden til helga. Populært vann med fint snitt på fisken. Det er også spennede at det er litt bingo. Han som vant NM i fjor så i alle fall rimelig overrasket ut. 

 

Her er NJFF sine regler for fiskekonkurranser: https://www.njff.no/fiske/Documents/Regelverk for fiskekonkurranser.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bonavar skrev:

150 til start det blir gøy :)

Vet du hvor start punkt er ? Jeg parkerte nedenfor Vik Skysstasjon. Var en liten rasteplass der ved marinaen. 

https://www.google.no/maps/place/Vik+skysstasjon+AS/@60.0810701,10.2870136,15.75z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xbfb381d2d3b6757a!8m2!3d60.0825023!4d10.288184

Det er utgang fra det de kaller vannførehjemmet, ved steinsåsen. De pleier å skilte.

påmelding fra 0800 - 0915

Gangtid fra 0930 - 1000

Fiske fra 1000 -1400 

https://www.google.no/maps/place/Strandveien+13,+3530+Røyse/@60.0936543,10.2954229,175m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46410677280bf89f:0xd4084472ea60d9f3!8m2!3d60.0934273!4d10.2953423

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordbytjernet, Jessheim. Lørdag 9. februar.
Fra kl 11.00 til 14.00. Utgang kl 10.50

Påmelding i Villmarksbutikken torsdag og fredag før, eller på tjernet på lørdag.

Klasser for barn, junior, dame, herre og veteran.

PS: Hvorfor delt klasse for kvinner og menn tro?

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.1.2017 at 7.26, Bonavar skrev:

Ja hvordan gikk det i går på Steinsfjorden ? Var Abboren bitevillig ??   :)

For min del gikk det bra. Fikk skrapet sammen over 7,6 kg. De fleste snakket om at de opplvede fisket som tregt. Feks dersom fjærmyggen datt av og det var kun pinkisen som hang igjen ville de ikke ta. Brukte nesten bare stor mormyska og fjærmygg.  Han som vant kom over fin fisk alene og dro 12 kg på noen minutter. Det er jo det som steinsfjorden er kjent for, og gir konkurransefiskere våte drømmer. :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, shaggy skrev:

For min del gikk det bra. Fikk skrapet sammen over 7,6 kg. De fleste snakket om at de opplvede fisket som tregt. Feks dersom fjærmyggen datt av og det var kun pinkisen som hang igjen ville de ikke ta. Brukte nesten bare stor mormyska og fjærmygg.  Han som vant kom over fin fisk alene og dro 12 kg på noen minutter. Det er jo det som steinsfjorden er kjent for, og gir konkurransefiskere våte drømmer. :-).

Ok takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, staalel5 skrev:

ble det tatt noen store abbor?

Teksten over sier jo det. 12kg på noen få minutter tilsier at fiskeren traff en stor stim med pen Abbor. Selv kjenner jeg Steinsfjorden ikke så godt men vet snitt størrelsen på Abboren der er stor. Ikke uvanlig å  få Abbor der på 500g og opp til nesten kiloen.  Denne er tatt i Steinsfjorden å er en helt vanlig Abbor der. Går jo såklart tusenbrødre der også å noe fin mat fisk. Men det er mye mellomstor Abbor der så det er sagt

 

9x9jQ2m.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bonavar skrev:

Teksten over sier jo det. 12kg på noen få minutter tilsier at fiskeren traff en stor stim med pen Abbor. Selv kjenner jeg Steinsfjorden ikke så godt men vet snitt størrelsen på Abboren der er stor. Ikke uvanlig å  få Abbor der på 500g og opp til nesten kiloen.  Denne er tatt i Steinsfjorden å er en helt vanlig Abbor der. Går jo såklart tusenbrødre der også å noe fin mat fisk. Men det er mye mellomstor Abbor der så det er sagt

 

9x9jQ2m.jpg

 

Ja. Det blir altid tatt en del fin abbor der. Kilosfisk er sef ikke så vanlig, når man løper fra hull til hull, men han som fikk 12 kg på kort tid fikk mange fine. Så vidt jeg vet var det bare han av de 150 som var med som traff storfisken slik så det er jo ikke lett å finne den. Det som også er fint med steinsfjorden er at snittet er høyt generelt. Får man 20 grammere må man flytte seg til der man får 50 - 150 grammere for å henge med.  Konkurransen på goksjø i helgen var noe annerledes da det var en gjeng som fikk mer enn 400 fisk med snitt under 20 gram. Det er skikkelig kultiveringstiltak :-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, staalel5 skrev:

men det er vel mindre mengder abbor godt over kiloen som blir tatt i tyrifjorden nå en før? mener jeg har hørt det.

Helt korrekt. Det garnfiskes hardt både ute i Tyri og inne i Stein. Målet er ikke nødvendigvis abbor, men gjerne brasme (som siden selges som åte til krepseteiner.). Men en kilosabbor går like fordømt i de garnene. Dette fullstendig idiotiske garnfisket med grovmaskede garn har ødelagt utrolig mye dessverre. I følge Fylkesmannen ønsker han ikke å stoppe det da det vil ødelegge "lokal kultur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Helt korrekt. Det garnfiskes hardt både ute i Tyri og inne i Stein. Målet er ikke nødvendigvis abbor, men gjerne brasme (som siden selges som åte til krepseteiner.). Men en kilosabbor går like fordømt i de garnene. Dette fullstendig idiotiske garnfisket med grovmaskede garn har ødelagt utrolig mye dessverre. I følge Fylkesmannen ønsker han ikke å stoppe det da det vil ødelegge "lokal kultur".

..og lommeboka til "2 personer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.