Gå til innhold
Fiskersiden

Gjersjøen 23.01.17


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Var en snartur på Gjersjøen i sta å der var isen knappe 7cm ca over hele vannet. Isen virket sterk og solid men noe skeptisk. Så til dere som er glade i isfiske men ikke på tynn is. Da burde dere vente noen uker til med å besøke Gjersjøen. 

Fisket i knappe 5 timer å fikk både Abbor og Gjedde. Tok en pen Abbor på min favoritt gummi/jig/balansepilk som vist på bildet. Mistet faktisk denne i dag til en noe større Gjedde. Burde kanskje bruke fortom på så store ''balansepilker'' ?

Tok noen bilder av dagens tur,,. 

7XWeexW.jpg

a17Vxn8.jpg

K45sUPT.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Flott abbor!

Synes Abboren er en spesiell fisk i seg selv. Men når den blir noe større en 500g begynner det å bli gøy. Så klart er det enda mer gøy når vi ser på kilos Abbor og oppover :)

Erik hva mener du om fortom ved bruk av store balansepilker ? Tror kanskje jeg har spurt om noe lignende før. Jeg fisker jo etter Abbor å ikke Gjedde ved bruk av store balansepilker. Men hvem vet hva som biter på til en hver tid kan jeg jo ikke vite. 

Det kjipeste er jo at en Gjedde svømme rundt med en sluk i munnen. Jeg så Gjedda oppe ved hullet 2 ganger så dro den ut sena mi igjen. Da så jeg jo at hele balansepilken var godt inne i munnen på Gjedda. Jeg ventet jo nesten bare på at det skulle skje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert gått tilbake til monofilament på isfiskesnellene for jigg/ balanse. Og så bruker jeg en fortom på halvannen meter eller så med fluorkarbon. (Jeg har lang fortom fordi jeg vil ha knuten inne på spolen i den kritiske fasen der abboren er rett under hullet.) Den tåler litt mer gjeddetenner enn den vanlige monofilamenten, men noe tapt utstyr blir det. Stålfortom og abbor har jeg ikke gode erfaringer med.

Nå finnes det etterhvert et ganske bra utvalg av ganske tynne fortommer, ikke bare de klassiske tykke og tunge gjeddefortommene. Jeg har ikke prøvd å bruke noen av disse variantene rettet etter abbor, men bruker det i Vansjø under vertikalfiske etter gjørs. (Drennan 7-strand tror jeg den heter) og det ser ut til å fungere bra, kan ikke si at gjørsen viker mer tilbake for den fortommen enn vanlig FC. Jeg prøver i utgangspunktet å ikke slippe jiggen på ekko jeg mistenker er gjedde, men det er lettere sagt enn gjort så det blir noen gjedder også ved slikt fiske. :) Til sommeren skal jeg prøve den fortommen med dropshot og vanlig jiggfiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske abbor med balanse dropper du fortom. Jeg kjører på stikkene mine 0,30 tvers igjennom når jeg fisker abbor med balanse. Hvis jeg bruker stang + snelle til balansefiske bruker jeg 0,13 braid med en meter 0,35 FC fortom. 

Forøvrig kult at du prøver Gjersøen. Det er en vanskelig sjø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, erik skrev:

Jeg har etterhvert gått tilbake til monofilament på isfiskesnellene for jigg/ balanse. Og så bruker jeg en fortom på halvannen meter eller så med fluorkarbon. (Jeg har lang fortom fordi jeg vil ha knuten inne på spolen i den kritiske fasen der abboren er rett under hullet.) Den tåler litt mer gjeddetenner enn den vanlige monofilamenten, men noe tapt utstyr blir det. Stålfortom og abbor har jeg ikke gode erfaringer med.

Nå finnes det etterhvert et ganske bra utvalg av ganske tynne fortommer, ikke bare de klassiske tykke og tunge gjeddefortommene. Jeg har ikke prøvd å bruke noen av disse variantene rettet etter abbor, men bruker det i Vansjø under vertikalfiske etter gjørs. (Drennan 7-strand tror jeg den heter) og det ser ut til å fungere bra, kan ikke si at gjørsen viker mer tilbake for den fortommen enn vanlig FC. Jeg prøver i utgangspunktet å ikke slippe jiggen på ekko jeg mistenker er gjedde, men det er lettere sagt enn gjort så det blir noen gjedder også ved slikt fiske. :) Til sommeren skal jeg prøve den fortommen med dropshot og vanlig jiggfiske også.

Tapt utstyr bryr jeg meg ikke om. Det som er synd er at det er en fisk i andre enden av snøret med ny piercing i munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rage skrev:

Skal du fiske abbor med balanse dropper du fortom. Jeg kjører på stikkene mine 0,30 tvers igjennom når jeg fisker abbor med balanse. Hvis jeg bruker stang + snelle til balansefiske bruker jeg 0,13 braid med en meter 0,35 FC fortom. 

Forøvrig kult at du prøver Gjersøen. Det er en vanskelig sjø..

Som du ser på bildet brukte jeg braid i går uten FC fortom. Lest og hørt mye rart om det men ville prøve det ut. Braid er ikke til å anbefale jo mindre det er + grader ute. I går var det plus 1 til minus 1. Jeg sleit faktisk med det i går. Braid holder jo mer på vann en all annen sene. Så det hang seg opp i alle mine trinser og på spolen min. Utrolig kjipe greier men følelsen/kontakt med balansepilken og alt annet jeg brukte var mye bedre '' no stretch''   :) digg. 

Hvorfor liker du/dere ikke Gjersjøen ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, erik skrev:

Både Andreas og jeg liker Gjersjøen. Vanskelig betyr bare at den kan være utfordrende. ;)

Om det bare var å slippe ned en pimpel å få fisk. Blir ting nesten kjedelig i lengden også. Gøy med noen utfordringer :P men om det blir dag inn og dag ut uten fisk. Blir jo det også krevende og kjedelig. 

Det ble 3 Abbor i går og 2 Gjedder. Ene Gjedda landa jeg jo ikke men det ble en liten fight ,) den andre tok jeg på meite. Mens de 2 andre Abborene beit på blink med myska og maggot. 

Siden isen fremdeles er noe tynn der vil jeg vente noen uker før jeg kommer tilbake. Men Gjersjøen er helt klart et vann som skal fiskes i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en crimp så jeg får en løkke på wiren. Om jeg så knyter i løkka, eller bruker snapp varierer litt. Ved vertikalfiske foretrekker jeg å knyte, siden snapp gir utslag på ekkoloddet.

Jeg har med andre ord gått bort i fra det jeg gjør her med en splittring:

http://teamcolibri.blogspot.no/2014/09/hvordan-lage-fortommer-for-vertikalfiske.html

Jeg har den i tre tykkelser, det er den tynneste jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt primære fokusområde er jo specimenfiske, og Gjersøen er en av de mest spennende sjøene i Akershus mtp akkurat det :)

Jeg bruker mye braid når jeg fisker på isen, men det går mye i Sufix Gore 832, samt diverse Tufline og Powerpro. Førstnevnte har et coating lag og suger dermed tilnærmet 0 vann. De andre holder på litt vann, men ikke noe krise. Har fisket med braid ned til -20, det er ikke optimalt men til aktivt fiske så går det greit. (Type heklefiske på sjøisen etc.) 

Til statisk meite bruker jeg kun mono.

Jeg knyter ofte wire med en 3+2 enkel tunaknot. Med litt trening så går det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott abbor, fin kondisjon. Gjersjøen er notorisk vanskelig, men mulighetene for å gjøre det helt store er absolutt tilstede. Hvis man orker å jobbe hardt nok for det, og klarer å fiske seg gjennom alle timer og dager uten aktivitet. Interessant at isen er såpass tynn der sammenliknet med de fleste andre vann i distriktet hvor isen er 25cm+. Men Gjersjøen er dyp og kystnær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, PRH skrev:

Flott abbor, Bonavar.

Enig med Rage her, Gjersjøen er en vanskelig sjø.

Btw, hva slags "balanse-pilk" er det du bruker? Har aldri sett den før.   :)

Beklager vet ikke navn det eneste jeg vet er at stor Abboren står i kø :P tatt stor Abbor flere ganger i Langen på den + Steinsfjorden og i Gjersjøen. Gøy når det biter på samme ''sluk'' gang på gang. Kan jo også være noe helt tilfeldig. Det får vi se nå som jeg må bytte :(

Bildet under viser noen av mine unormale balansepilker. Er vel egentlig ment som vanlig kaste sluker. 

XM3DCKJ.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott abbor Bonavar!

Hei, kan jeg spøre deg hvor på Gjersjøen fisker du?

Jeg har vært ved slalombakken på Ingierkollen den 24 januar, prøvde flere steder med resultat 0 fisk:-)

Da prøvde jeg ved øya (Geitungen) og igjen 0.

Fisket med myska og maggot.

Hilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GustavMahler skrev:

Flott abbor Bonavar!

Hei, kan jeg spøre deg hvor på Gjersjøen fisker du?

Jeg har vært ved slalombakken på Ingierkollen den 24 januar, prøvde flere steder med resultat 0 fisk:-)

Da prøvde jeg ved øya (Geitungen) og igjen 0.

Fisket med myska og maggot.

Hilsen!

Så du ingen store hull rundt øya 205 ? det er meg. 

Super grunt rundt øya så det er sagt. Må 30-40meter + ut fra øya for å nå 10 meters dyp. Selv liker jeg å fiske på dypere vann. Man må bare prøve seg frem. Lufttrykk har også mye å si ved Abbor fiske. Tror også det burde ligge stabilt over noen dager for at fisken skal trives. Ikke fra høyt til lavt dag til dag. Noe kompiser var å fisket i Steinsfjorden i går. De fikk 2 pene Abbor men sa selv det var dårlig der i går. Sikkert pg av ustabilt lufttrykk tror jeg da. 

Om fisken ikke biter på myska burde du prøve pimpel og balansepilk. Hender man klarer å provosere fisken til å bite. Jo større ''sluk'' jo større fisk mener jeg. Vet dette ikke alltid stemmer men ofte. 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Bonavar skrev:

Så du ingen store hull rundt øya 205 ? det er meg. 

Super grunt rundt øya så det er sagt. Må 30-40meter + ut fra øya for å nå 10 meters dyp. Selv liker jeg å fiske på dypere vann. Man må bare prøve seg frem. Lufttrykk har også mye å si ved Abbor fiske. Tror også det burde ligge stabilt over noen dager for at fisken skal trives. Ikke fra høyt til lavt dag til dag. Noe kompiser var å fisket i Steinsfjorden i går. De fikk 2 pene Abbor men sa selv det var dårlig der i går. Sikkert pg av ustabilt lufttrykk tror jeg da. 

Om fisken ikke biter på myska burde du prøve pimpel og balansepilk. Hender man klarer å provosere fisken til å bite. Jo større ''sluk'' jo større fisk mener jeg. Vet dette ikke alltid stemmer men ofte. 

Hei og takk for svar!

Ja, jeg så mange store hull men fisket ikke lenge pga isen ser litt tynn ut, særlig ved øya. Vet ikke hvorfor. I tillegg så hørte jeg noe ulyd som kommer fra isen, alt for skummelt for meg:-) Kansje det er ikke så farlig... Er det slik at hele område rundt øya er ok eller noe side er bedre enn andre?

Jeg har aldri prøvd balansepilk, må kjøpe få stk. Vanligvis (spesielt om sommeren) fisker jeg abbor med lett og fast fiskestang med 3cm Manns jigg (gjerne i rød farge) på ca 2,5gr hode. Når det gjelder isen så jeg har ganske lite erfaring.

Igår var jeg på Store Tryvann, det gikk bedre, fikk en fin ørret og 22 abbor på myska med 2 maggot.

Hilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GustavMahler skrev:

Hei og takk for svar!

Ja, jeg så mange store hull men fisket ikke lenge pga isen ser litt tynn ut, særlig ved øya. Vet ikke hvorfor. I tillegg så hørte jeg noe ulyd som kommer fra isen, alt for skummelt for meg:-) Kansje det er ikke så farlig... Er det slik at hele område rundt øya er ok eller noe side er bedre enn andre?

Jeg har aldri prøvd balansepilk, må kjøpe få stk. Vanligvis (spesielt om sommeren) fisker jeg abbor med lett og fast fiskestang med 3cm Manns jigg (gjerne i rød farge) på ca 2,5gr hode. Når det gjelder isen så jeg har ganske lite erfaring.

Igår var jeg på Store Tryvann, det gikk bedre, fikk en fin ørret og 22 abbor på myska med 2 maggot.

Hilsen!

Så gøy og høre :) Hvordan var størrelsen på Ørreten ?

Ofte er det vær,vind,lufttrykk som ødelegger for gode fiskeforhold. Noen vann er også vanskeligere å fiske i som kanskje Gjersjøen. 

Jeg handlet noen billige balansepilker på biltema for 1 uker eller 2 siden. Utrolig fine synes jeg da til en pris av 50kr for 3 stk. Balansepilk er kjempe gøy å fiske med.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Sluk/Pilker/Balansepilk-Vanern-2000033512/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GustavMahler skrev:

Tusen takk, og takk for alle tipsene,

Tror du at det går det samme med 2 delt flytedress?

Hørte at 2 delt er mer komfortabel:-)

mvh

Ja det er mange som bruker to delt. 

https://www.skittfiske.no/avdelinger/supertilbud/havfiske/flyte-/varmedresser/imax/imax-coastfloat-flytedress-2-delt-hvit-sort-155184-p0000136201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.