Gå til innhold
Fiskersiden

KIS-Havål -Andre fangstrapport


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Havål hadde jo vert helt fint, men hadde det ikke vert litt bedre med en fisk du har mulihet til å få?

Ikke det at du ikke kan få havålen, men hvis du skal skrive om hele oppleget ditt, så hadde det vert greit med et bilde av en fisk også.

Nåja, blir kanskje mer interessant med en slik art uansett om jeg får den eller ikke? Og det blir helt sikkert litt bifangst jeg kan knipse[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Thor. Har tatt 4 kilos lange på grunt vann fra land med 2,5 lb, og til og med på den hadde jeg ikke noe å holde igjen med når den gikk mot bunn. Hadde det ikke vært for at det var forholdsvis fin bunn, hadde den gått seg fast nokså kjapt. Jeg måtte kjøre gi-slakk-og-pump-som-fan-opplegget på den. Får du på en havål i ulendt farvann med en slik stang, er det bare å glemme å få den opp. 4-8oz surfstang eller uptider er vel minimum på havål. Til nød kan vel 3,25 lbs warrioren brukes, men den har litt svak rygg til å pumpe på stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AVSTEMNINGEN STOPPET- HAVÅL ER SOLEKLAR VINNER

Værmeldingene tyder på gode forhold begynnelsen av neste uke, derfor stopper jeg avstemningen allerede nå. La oss derfor gå over til utstyrs-debatten[ :) ]

Stengene/snellene er nok "settla" allerede:

Fox Warrior 3.25lb 13fot

Shimano Beastmaster 425 BX

Sneller:

2*Shimano Aero BAitrunner 8000 med kraftig multi hovedsnøre og 15m topshot 0.55spiss

Spm jeg lurer på:

Kroker, type og strørrelse?

Tackle-type?

Agn?

Lokalitet:

Dybde?

Bunntype?

Mine tanker:

Ser for meg å fiske glidende tackler, kraftig mono-fortommer til kroken (0.90?). Store Owner sirkelkroker ca str 11/0 eller der omkring.

Til agn vil jeg fiske en stang med makrell, og en med lokalt agn tenkte jeg, dvs sypike eller småhvitting. Har hørt eller lest at det kan være effektivt til havål.

Lokaliteten jeg har sett meg ut er en kai med dybde ca 10meter rett utenfor, med dybde over 100m 2-300meter fra land. Med kast på 50m kan jeg tenke meg at fiskedybden er ca 30-40meter eller deromkring. Bunnen er variert, med endel hard steinbunn, men også endel myk bunn. Ligger dessverre endel "dritt" på bunn så dette kan bli dyrt...

Thor: Håper noen får lyst til å prøve det samme etter mitt forsøk, derfor bruker jeg mitt eget billigere utstyr denne gangen, er de færreste som har utstyr av den typen du har handlet inn i det siste[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom det første innlegget ditt en gang til ser jeg at det er vi (stemmekveget) som skal bestemme hvor du skal fiske også.. Og siden det er havål, i mitt "nærområde" det er snakk om vil jeg komme med 2 alternativer :

1. Rossabø : kai, med ett større vrak som ligger ca 20-30 meter utforbi kaien, på 20-35 meters dyp

2. Molo : eldre molo, hvor jeg har fått bekreftet rundt 30-40 havål fansgter i åleruser i rimelig umiddelbar nærhet av (radius rundt 1000m)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo gjort en del mer research en deg på fisket etter denne rakkeren : så jeg får vel gi deg noen tips jeg har fått fra bl.a CB.

Tackle : glidende paternoster med dupp, minst 0,9 mm, store kroker. Ryktene forteller at sirkel funka dårlig på havål i kanalen, så en stor og kraftig j-krok er vel kanskje løsninga.

Agn : Hel fersk makrell, ala den Ståle fikk lyren sin på. Men og spennede å teste bla hel sypike ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.