Gå til innhold
Fiskersiden

Amputert Øyerntur...


cb
 Share

Recommended Posts

...men heldigvis ikke amputert finger.

Alt begynte så bra med gjørs på nærmere 4 og oppunder 3. På den siste fisken skulle jeg ta noen illustrasjonsbilder for AoF. Gjørsen gjorde brått et sprell, og der satt treblekroken klokkereint i venstre langfinger. Prøvde å kjøre den gjennom, men den hadde gått for dypt inn. Dermed var det bare å gi seg og heller komme seg på legevakta på Lillestrøm. Kompis Roy hang med som fotograf. Ble ganske mye blod på legen etterhvert da kroken skulle røskes ut, og noen bør sponse de folka med avbitere! Nå begynner bedøvelsen å slippe, så da er ei flaske konjakk samt vissheten om at Roy jobber for meg i morra god å ha.

I grunn rart det ikke skjer oftere i grunn. Gjedda er egentlig greiere, da man gjerne får et forvarsel om når den skal gå bananas. På gjørsen får man ikke det, noe jeg fikk merke, og fortsatt merker i stadig stigende grad. Skal bli ei vond natt, men skitt au. Goes with the job I guess... :)

Får se om jeg hiver ut noen blodige bilder etterhvert, men foreløpig tror jeg at det frister mer med Braastad gitt!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter! Har høy smerteterskel - og ditto lav konjakkterskel. Så lenge jeg slipper betennelse og dritt tåler jeg at det dunker friskt en dag eller to. Desinfeksjonen foregår innvortes! :)

stå på :) måtte trekke litt på smilebåndet av sms'en dog.. God bedring, om ikke jobb på deg i morgen kan du henge med som speider på multetur :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med den :)

Men hvor viktig er dette her med stivkrampesprøyte egentlig?? Har tråkka på rusten spiker og fått endel kroker her og der, sist for 1mnd siden da tubekroken satt trygt planta i låret og måtte tres igjennom. Men noe sprøyte har jeg aldri tatt...

Ta en tur på polet først som sist for å fylle på med innvortes desinfeksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småguffent det der. Har opplevd det samme, men da satt en den ene kroken av wobbleren i min finger og den andre i kjeften på ei 9 kg gjedde... Jeg var noe mere heldig enn deg, var bare å klippe kroken og tre den videre gjennom fingeren og ut og ble ingen legevakttur på meg... Dette er vell noe vi må regne med en gang i blant. Avbiter er ett must

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor kritisk det er med stivkrampevaksinen, men det er en typisk "better safe than sorry"-vaksine. Skal visst fornyes hvert 5-10 år. Natta forløp ganske greit, selv om det til tider dundra mer enn bare greit i fingeren. Men såpass får man tåle. Gir seg vel ganske kjapt vil jeg tro. Mest bitter over at det ryker noen potensielle fiskedager her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor kritisk det er med stivkrampevaksinen, men det er en typisk "better safe than sorry"-vaksine. Skal visst fornyes hvert 5-10 år. Natta forløp ganske greit, selv om det til tider dundra mer enn bare greit i fingeren. Men såpass får man tåle. Gir seg vel ganske kjapt vil jeg tro. Mest bitter over at det ryker noen potensielle fiskedager her...

oh shit, hørtes ikke godt ut dette Cato. Men selv om fingeren er rimelig plastret og det dunker friskt, så tøyer man vel grensene rimelig langt for å komme seg ut å fiske, inkludert smerteterskelen? Som du selv er inne på er jo en Braastad eller annen tilsvarende medisin god smertedøyving. Ja, selv om sannsynligheten for å få stivkrampe er rimelig liten er det jo ingen grunn til å ta noen sjanser. Som min fastlege sa da jeg måtte oppgradere min vaksine etter å ha blitt skamklort av en rebelsk katt (forresten katta til Rolf); "dersom du begynner å jodle etter ei snau uke er det for sent...!" :)

Husker jeg hadde en liknende episode i "gamledager" med ei 2-3 kilosgjedde tatt på lensene ved Fetsund. Vanskelig plass å lande fisk på, og når fisken var på vei uti igjen, tok jeg tak i wobbleren som stakk ut av kjeften med det resultatet at wobblerkroken begravde seg godt i håndflata mens gjedda hogg tak i fingertuppene! Gjedda ble løftet opp hengende etter kleptopølsene. Jeg fikk åpnet gapet på gjedda og løsnet fingrene, deretter fikk jeg avlivet gjedda, og løsnet wobbleren fra gjeddekjeften, før jeg til slutt klarte å løsne krokene som satt i håndflata. Det ble mye blod og griseri, men det gikk jo bra, selv om smertene var rimelig grusomme. Og den gangen hadde jeg heller ikke brunt brennevin å ty til. At det blør friskt er jo en fordel for da pleier mye av eventuelle uhumskheter å bli med ut igjen. Og fiskeslim i sår har jeg utelukkende positive erfaringer med. For fiskeslim er som kjent bakteriedrepende! :) Den gangen tok ikke jeg stivkrampesprøyte på nytt, men det var heller ikke så mange år siden forrige dose, skjønt jeg burde kanskje ha tatt en tur til legen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holdte på å kjørte av veien da grutle prøvde og ha en tlf samtale med guggen som skulle fortelle hva som skjedde.makan til latteranfall! :) men god bedring cato! :)

Akkurat den husker jeg. Skjedde mens jeg kjørte innover. Holdt på å revne sjøl da jeg så Ola satt og grein av latter. Fyren tørka tårer så det rant. :D

Tror ellers ikke han fikk sagt noe fornuftig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den husker jeg. Skjedde mens jeg kjørte innover. Holdt på å revne sjøl da jeg så Ola satt og grein av latter. Fyren tørka tårer så det rant. :)

Tror ellers ikke han fikk sagt noe fornuftig i det hele tatt.

tror ingen av de fikk ut noe fornuftig..det eneste grutle fikk ut var "er det sant?!" og så 5 minutter krampelatter mellom de 2 hehe!

Vel vel,det gikk nå bra iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..gir man seg om trebler'n sitter i fingeren - NOT!

To ganger har jeg fortsatt fisketuren selv om treblerkroken sitter i fingeren. Bare å få drept beistet som forårsaket ulykken så fort som mulig, splittringen av kroken, så kan kroken sitte der i fingeren alene. Selvpierca! :)

Den første gangen dro jeg, etter endt fisketur (ca. 9 timer etter ulykken) innom Drammen sykehus og fikk ut kroken (de hadde merkelig nok tang), den siste gangen satt 2 av tre kroker i hånda. Denne tok jeg ut selv ved først å klippe over den ene av krokene med tanga og så dra begge to ut igjen. Ikke noe farlig; bare å være bestemt, lukke øynene å "la det stå til". B)

Edit/tillegg: egentlig var dette litt overraskende pinglete av deg Cato. :lol:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..gir man seg om trebler'n sitter i fingeren - NOT!

To ganger har jeg fortsatt fisketuren selv om treblerkroken sitter i fingeren. Bare å få drept beistet som forårsaket ulykken så fort som mulig, splittringen av kroken, så kan kroken sitte der i fingeren alene. Selvpierca! :)

Den første gangen dro jeg, etter endt fisketur (ca. 9 timer etter ulykken) innom Drammen sykehus og fikk ut kroken (de hadde merkelig nok tang), den siste gangen satt 2 av tre kroker i hånda. Denne tok jeg ut selv ved først å klippe over den ene av krokene med tanga og så dra begge to ut igjen. Ikke noe farlig; bare å være bestemt, lukke øynene å "la det stå til". B)

Edit/tillegg: egentlig var dette litt overraskende pinglete av deg Cato. :lol:

Nja, å håndtere anker og tau med en treblekrok i fingeren er du hjertelig velkommen til å prøve any given day. Jeg stiller med båt, dregg, tau og treble! :lol:

vurderte det ihvertfall dit hen at det neppe var spesielt smart. Å håndlande sprelsk fisk med en krok i fingeren er vel heller ikke å anbefale. Dessuten forsvinner neppe fisken fra Øyern med det første, så det går flere tog. Men jeg har fortsatt å fiske etter krok i hånda flere ganger, det skal sies. Kommer litt an på hvor mye i veien den er i grunn. Tar uansett igjen tapt fisketid i fullt monn når fingeren er klar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg en artikkel "Se death-/heavymetalbandmedlem Cato.... ,selvpierca - på videre gjørsjakt". Hadde sikkert blitt en tøff artikkel som kunne underbygget et tøfft image. :D

Sist jeg hadde "kroken i finger'n" var for ikke mer en ca. 2 uker siden - med en sprelsk 10 kiloslaks på de to andre krokene av treblen. Men å si at det var en deilig følelese er å overdrive og ville kanskje gitt meg betegnelsen sado-machokist. :) -Der blev ingen "Catch&release".

Uansett en (eller to) velfortjente cognac'r - "aldri så vondt at det ikke er godt for noe" (fra en som ikke liker cognac). :lol:

*God bedring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi noen bilder klare her:

Ola poserer med den ene gjørsen:

60359_s.jpg

Men plutselig skjedde jo dette:

60366_s.jpg

På dette tidspunktet trodde vi det skulle være en smal sak å få ut kroken, men den satt som F, noe senere også legen fikk merke...

Roy kjørte meg til legevakta, og da måtte det selvsagt poseres:

60361_s.jpg

Stor stemning hos legen:

60362_s.jpg

Bedøvelsen settes:

60363_s.jpg

Det måtte overraskende mye makt til for å få ut kroken, noe som resulterte i ganske mye blodsprut på legen:

60364_s.jpg

Ble nesten skuffet når jeg så hvor liten kroken egentlig var, men dæven som den satt:

60365_s.jpg

Konklusjon: Da er det bare å vente til neste gang det samme skjer! :)

Forøvrig har jeg to tips til hvordan man kan bedøve seg selv når det samme skjer andre. Om vinteren legger man bare på is til hånda er følelsesløs. Sommerstid kan man binde ei snor rundt armen til armen sovner. Men om ikke kroken vil ut hjelper det jo lite om man ikke kjenner noe da.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg to tips til hvordan man kan bedøve seg selv når det samme skjer andre. Om vinteren legger man bare på is til hånda er følelsesløs. Sommerstid kan man binde ei snor rundt armen til armen sovner. Men om ikke kroken vil ut hjelper det jo lite om man ikke kjenner noe da.

Det bør komme en forklaring på åffer det ble legevakt og cognac behandling framfor oven beskrivelse.

:)

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.