Gå til innhold
Fiskersiden

KIS sin fiskeferie 06


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

3 uker ferie ;) Og jeg begynte med 1 døgn i en av Etne elvas beste soner-den berømte og vanskelige å få tak i--- sone 3!!

Men hva hjelper det når det er nærmere 20grader i elva, 1.6kbm (nei, det er ikke feiltasting -enkommaseks-kbm!!!) vannføring og vannet er krystallklart. Kort sagt var det lovet regn i flere dager, det kom aldri regn, vi så fisk men de så også oss, de ville ikke bite end of story det var 15timer med fiske uten resultat :)

For de som kjenner sone 3-slik skal terskelen IKKE se ut..., eller, egentlig skal man IKKE SE terskelen i det hele tatt...

9140_s.jpg

Joda-det regnet bittelitt.... en annen plass!

9142_s.jpg

Joda, fine natten var det men når det ikke er sø på elva hjelper ikke det...

9143_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da e tørt her vest fortiden. Ja de snakker om at det skal komme regn men ikke f....

Hvis man følger med innpå www.dnmi.no så bytter de jo på varselet hele tiden, de virker like

forvirra som .... eh.. sorry kom bare på grove sammenligninger.

Mitt fisketips fortiden, sats på utosene i elver, sjøørretten og kanskje laksen kan være å få tak på der.

Eller reis på fjellet og fisk ørrett, nydelig i fjellet fortiden med denne varmen.

Og det skulle vel være bra med innsekter så tørrfluer skulle duge.

Hadde et hobbyprosjekt for en stund siden med å kjøpe meg stjernekikkert å skulle se

på noen stjerner etc. Men da var det drittvær i evigheter og ikke mulig å få sett noe

annet enn naboene hehe

Det været, det været...

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja Karl Inge. Det er ikke enkelt med den vannføringa der nei.

Var samme sted på mandagskvelden. Eneste aktivitet var noe SØ i svingen.

Men bite ville de ikke. Hverken vått eller tørt.

På fjorden er det heller ikke noe bett for tiden. 22-23 grader. Kun makrell ;)

Gleder meg til høsten jeg nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Det var da synd det ikke skulle være noe vann i bekken. Fine bilder var det iallefall.

Iflg radaren har det meste ramlet ned over egersund og sørover....12 mm på Sola i går er ikke så steingale. Har satt litt fart i bjerkreimsbekken..... 2-3 m3 opp er allikevel nok til at det kan skje noe mer.

Går makkfiske på sildajazzen under Kis fiskesommer? Venter spent på bilder av noen svidder........

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt mye å gjøre idag men en liten tur etter gylta fant jeg ut passet inn. Bestemte meg på forhånd for at 1t fiske var passe. Og fisket var bra :D Litt kjipern at det kom en kjapp sommerskur og gjorde meg gjennombløt akkurat idet jeg kom men med 20+ i været var det ikke så farlig.

På en time fikk jeg 18 berggylt, største veide 1380gram-de fleste var nok 500-700gram. De fleste tok på paternoster&reke, men den største og et par mindre tok på frilinemeitet reke-jeg så når den tok :D

Har ikke noe fint bilde av den største, men her er et par andre bilder:

Legg merke til dråpen :D

9165_s.jpg

Fine farger og tegninger på denne :D

9166_s.jpg

Nærbilde:

9167_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bildet der henger nok på veggen om ikke altfor lenge ja :)

Evt bytte mellom disse to en gang iblant siden de er ganske like :D

"Jeg skulle hatt noe tapet"

-Javel, noe spesielt mønster De er på jakt etter?

"Jeg ville gjerne hatt Stumos Berggylte"

-Såklart, vår mest populære mønster, følg meg...

:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fisker jeg aldri gylter, bortsett fra når jeg er på hytten og kjeder meg, men har lagt merke til at alle bruker reke til agn. Et hett tips er sjøsnegler...UFATTELIG populært på gyltene og sitter som sveiset på kroken (fest kroken gjennom det harde "skallet" foran på sneglen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag freste jeg og Arild H innover mot Etne ca kl 08, riktignok i hver sin bil-vi lever da tross alt i Norge :-)

Vi begynte med en times pliktfiske i sone 15-vi hadde tros alt dugnadsdøgn nå. Dårlig betaling for å risikere helsa i sone 1B må jeg si, så lite vann i elva at det er på grensen til det komiske...

9249_s.jpg

9250_s.jpg

Etterpå lokket jeg Arild med meg til sone 25-26 (ikke vanskelig det da... Arild se på laksen? Fine blanke laksen? Så kom Arild :( )

Vi så 3 mellomalks og en svidde i sone 25, den største var kanskje på grensen til storlaks (7kg)... også i sone 26 så vi fisk, bla 2 pene mellomlaks.

Etterpå kjørte vi ned til fjorden, og der var det liv. Og varmt! Ca 25grader tenker jeg midt på dagen og ikke et vindpust... vi så MYE fin blankfisk, bla flere lakser som "ploget" flere hundre meter i området Fjøsna-Julaskår.... men bite? NEi det fikk vi ICKE se.... men det ble et par makreller og leppefisk på meg, Arild stakkar gørblanka :-) Men han hadde noen friske utras på surf`n....

Ca kl 14 måtte vi kapitulere og kjørte til ålfjorden, hvor det som ventet var en frisk behagelig bris :-D

Her var det mer liv, og jeg dro leppefisk og sypiker. Arils slet lenge men berget dagen med en ok lyr på ca 2kg til slutt :-)

Fin dag, varmt, solbrent og vepsestikk tatt i betraktning!

Min fangst:

2 makrell på flue

3 blåstål

1 rødnebb

2 sypike

1 grønngylt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tid til så mye fisking idag, men jeg og Thor fikk da guida SMS til en ny art, mens jeg skriver dette jager han nr 2- piggvar. Fikk 2 fjesing på flue selv, men ikke større enn den jeg har fra før.

SMS er litt skeptisk til fjesing...

9306_s.jpg

Stilstudie....

9308_s.jpg

Kluss på snøret...

9307_s.jpg

Også kluss på snøret...

9309_s.jpg

EDIT:

Og der var piggvaren på plass får jeg på MMS B) Da fyrer jeg opp ovnen slik at pizzaen er klar når mannen har fått dusja seg litt, dette må feires med pizza og kald pils :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem etter en 12t havfisketur :D Flott vær, ganske overskyet fra ca kl 12 og utover, mend et tror jeg egentlig bare var bra.... var ute på Nedstrandsfjorden med Skipper Skeie og lettmatros Thor E

Turen begynte bra, vi brukte vel knappe 10min på å fylle agnkassen med fersk pir og småsei!

Vel fremme lå det en blåse omtrent der vi skulle fiske.... så litt spinkelt ut tauet til å være line/garn, kanskje en havfisker som ikke gidder dregge opp hver gang han er ute?

Anyway la vi oss til et stykke fra, og ganske kjappt drar Skipper Skeie denne lekre saken på 15.6kg...

BILDE KOMMER

Så begynner tullet-jeg sitter fast. Ikke i bunn, men kanskje i garn/line fra blåsa? Jobber på for å berge mest mulig snøre inn på snella... vinkelen blir flatere og flatere og vi forstår etterhvert at jeg sitter i selve blåsetauet-hvordan nå det har gått til... med fornyet optimisme sveiver jeg inn mens Skipper Skeie manøvrerer båten mot blåsa. Voila-der er blåsa, fisken jeg mumla om at jeg troddde jeg hadde på før det satt "fast" , og fisk og tackel ble redda iland :) NY ART Blålange 3.6kg

9344_s.jpg

Jeg fikk også 2 langer til

Usikker på om dette er den på 4.6 eller den på 6.3....

9345_s.jpg

Skipper skeie dro en brosme på 6.1kg, en lange på ca 6 og en lange på 11.1

Thor? Tja, han foretreakk visst å si at han blanka men fakta er at han "berga" seg med en lange på 2.5-3kg like før vi ga oss...

En flott tur :D

Totalt:

Skipper Skeie: Lange 15.6-11.1-ca 6 og brosme 6.1

KIS: Lange 6.3-4.6 og Blålange 3.6

Thor:Lange ca 2.5-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.