Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline/PowerPro oversettingstabell?


thoger
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vi rettenkende måler som kjent snøre i mm, og kikker på boksen for å se snørets bruddstyrke i kg.

Så har jeg latt meg fortelle at våre venner i lbs-verdenen måler knutebruddstyrke på snøret, og derfor kan man ikke oversette lbs (knutebruddstyrke) til kg (snørebruddstyrke) ved rett og slett å gange med 0.45359237.

For å spørre på en annen måte, hva er mm diameteren på 30lbs Fireline?

Konvertering gir 13,59kg = 0,20mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så veldig stor kunnskap på dette område men hvis man nå bruker knutebruddstyrke er det rekna ut ifra en speciell knute? Det er jo som kjent litt forskjell i styrke på ein kjerringknute og ein biminitwist.

Var også in og på Shimanos hjemmeside og såg på I.G.F.A klasset snøre og der fant jeg 30lb med bruddstyrke på 13.6 kg. Og tar jeg 30 ganger 0,45359237 så blir det 13,6077711 =13,6.

Så hvor kommer knutebruddstyrken ifra ? Er det i fra I.G.F.A som utarbider reglerna for klassing av snøre eller er det noen andre?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resultatet fra en tidligere undersøkelse jeg foretok angående Power Pro:

Ved utregning av diametrene ut fra tabellen på PP sine sider, stemmer det hvis vi tar bort 0,10 mm. Denne ser derfor ut til å selges kun på det europeiske markedet. En annen ting er at LB kontra kg ikke stemmer i de lavere diametrene, men nærmer seg jo tykkere diameteren blir og stemmer helt i de tykkeste diametrene. Det ser derfor ut som om enten har produsenten gardert seg vedrørende bruddstyrke i det amerikanske markedet, eller så er det rett og slett knutestyrke som angis i LB i USA. Dette stemmer jo også med at stor diameter gir lite svekket knutestyrke kontra bruddstyrke, mens lav diameter gir lav knutestyrke kontra bruddstyrke.

Jeg får derfor denne tabellen:

0,10 mm 5 kg

0,13 mm 0,005" 8 lb 8 kg

0,15 mm 0,006" 10 lb 9 kg

0,19 mm 0,008" 15 lb 13 kg

0,23 mm 0,009" 20 lb 15 kg

0,28 mm 0,011" 30 lb 20 kg

0,32 mm 0,012" 40 lb 25 kg

0,36 mm 0,014" 50 lb 30 kg

0,41 mm 0,016" 65 lb 40 kg

0,43 mm 0,017" 80 lb 48 kg

0,46 mm 0,018" 100lb 55 kg

0,56 mm 0,022" 150lb 75 kg

0,76 mm 0,030" 200lb 95 kg

0,89 mm 0,035" 250lb 125 kg

Konkluderer med at PP som selges på det norske markedet er korrekt merket, men at sena som selges på det amerikanske markedet har høyere bruddstyrke enn oppgitt. Knutestyrken kan derimot være korrekt.

Jeg antar uten å si det for sikkert at saken er den samme med Fireline.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Svar kom mens jeg skrev

Takk skal du ha Havengel. Driver og ser på havfiskesneller og får da problemer med at snørekapasiteten som regel står oppført i lb. Ser etter snelle i 4/0 klassen som tar minst 600 m 0,32mm multi. Det ble 40lb etter tabellen. Hadde trodd 40lb var tykkere enn 032mm, men man lærer heldivis så lenge man lever :)

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sneller så kan du som regel utgå fra att dem rekner med monofilament sene hvis dem ikke skriver noe annet dvs. 40lb er ca o,60 mono.

En ting till og tenke på er att så lenge ett snøre ikke er I.G.F.A godkjent så treng uppgiftan ikke å vare exakte.

Og så er det vel så att lb. ikke har med snøretykkelsen å gjøre kun med bruddstyrken så rent teoretiskt så kan du vel bruke 1mm snøre på tex en 30 lb snelle og stang hvis I.G.F.A har godkjent snøret og det har en bruddstyrke på 13.6kg. (Hvis du skall registrere ein fisk i 30lb. klassen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.