Gå til innhold
Fiskersiden

En liten vrakekspedisjon


Tor Inge
 Share

Recommended Posts

Onsdags kveld kl 20 trappet jeg opp i gården til Øystein med bilen full av havfiskestæsj. Ettermiddagen hadde jeg brukt på lokalisering av et vrak. Gang etter gang dukket herligheten opp på ekkoloddet, det skrek etter å bli fisket på.

Øystein var ikke vanskelig å be, vi hadde ikke vært sammen på havet på flere måneder. Sove kunne han gjøre en anne gang, elevene er heller ikke så kravstore til opplæring på denne tiden av året. :)

Vi kom oss raskt ut i båten, sjøen var paddeflat å ferden kunne gjennomføres i 25 knop. Da vi endelig lå for anker, var det en flau vind som kjempet mot en svak strøm om hvem som skulle ha overtaket på oss. Vi ble derfor liggende å småpendle over vraket hele tiden, makrellduften ble behørlig spredd.

Timene gikk, den første brosmen kom ikke opp før over midnatt, fisket var igrunne ganske tregt. Brosmen var rudt 2-3 kilo og tvillingbroren kom opp timen etter, begge signert Øystein. Jeg hadde til nå kun kjent småtafsing og smårun, men uten resultat.

Ca kl 0215 hadde jeg et betydelig større run. Jeg lot fisken gå litt før jeg reiste meg opp i tilslagsstilling. Fisken ble sveivet på, siden jeg brukte sirkel, noe tungt strittet i mot. Desverre slapp den etter 10 sek. Vi ble oppglødet, ting var på gang. Jeg sveivet opp for agnsjekk, å ganske riktig var den hele makrellen borte :D . I det jeg agner om ser jeg Øystein har ting på gang. Han kjører vanlig prosedyre, siden han bruker vanlig J-krok, gir han et hardt tilslag. Stangen bøyer seg kraftig og fisken kjemper imot. Minutten går mens fisken pumpes opp, da den bryter overflate blir det stille noen sekunder. Den største havålen vi noen gang har sett lå og ruller seg ved båtripa. Øystein får ikke fram så mange forståelige ord, men jeg visste hva som måtte gjøres. Kleppen ble behørlig satt i skallen på den, et rulleshow vi ikke hadde sett maken til startet. Tilslutt klarte jeg å løften den ombord, jubelen ble utløst i den stille sommernatten. En liten stund ble det kanske uryddig bak i båten..., men ålen ga seg til slutt. Fiskens vitale mål og lengder er 13700g fordelt på 169cm.

1havaa.jpg

En stolt fisker poserer.

2havaa.jpg

3havaa.jpg

4havaa.jpg

5havaa.jpg

Vel hjemme kl 06 blir fisken klargjort for tilbereding, jeg gleder meg.

Da ting har roet seg dukker et lite makrellhode opp fra halsen på ålen. Øystein åpner opp gapet og trekker den ut, å jammen er det ikke agnet jeg mistet..... Sirkelkrok + havål = usant :D , men jeg har iallefall hatt på en havål i noen sekunder......

Gratulerer til Øystein med art nr 75 :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! For en rå fisk! Gratulerer med en av de tøffeste fiskene som fins Øystein!

Og havålfiske med sirkel..... Akkurat det har vel blitt nevnt før at ikke er verdens smarteste ide? :D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.