Gå til innhold
Fiskersiden

Det koker i Dynovika


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

...ikke av fisk (jo, det også), men selve vannet koker. Var der en tur i natt og det var svært ubehagelig å stå over der spillvannet kommer ut pga den sterke varmen fra vannet (sto bare der noen sekunder før jeg "rømte"). Aner ikke hvor varmt vannet var, men det var i hvert fall veldig varmt. Jeg skvatt hver gang jeg løsnet en fisk fra kroken over hvor varme de var. Skjønner ikke at de orker å holde på der under slike forhold. Nå skal det nevnes at det ikke var noe aktivitet inne i lensa (mot normalt) - ikke rart - de fiskene som svæmte ut dit måtte jo bli kokt.

Finnes det noen grenser på hva og hvor varmt vann de kan slippe ut? Er jo mulig de brøt noen regler da de sikkert ikke regnet med at det kom til å være noen der midt på natta midt i uka.

Det skummet også mer enn vanlig. Kort sagt var det ikke så trivelig å være der i natt som ellers.

Men det er jo sykt mye fisk der da :unsure:

Norges vakreste fiskeplass?

130620071419459SrsETJlLbXo.jpg?61

13062007141945TTdjbHqpwm27.jpg?36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...ikke av fisk (jo, det også), men selve vannet koker. Var der en tur i natt og det var svært ubehagelig å stå over der spillvannet kommer ut pga den sterke varmen fra vannet (sto bare der noen sekunder før jeg "rømte"). Aner ikke hvor varmt vannet var, men det var i hvert fall veldig varmt. Jeg skvatt hver gang jeg løsnet en fisk fra kroken over hvor varme de var. Skjønner ikke at de orker å holde på der under slike forhold. Nå skal det nevnes at det ikke var noe aktivitet inne i lensa (mot normalt) - ikke rart - de fiskene som svæmte ut dit måtte jo bli kokt.

Finnes det noen grenser på hva og hvor varmt vann de kan slippe ut? Er jo mulig de brøt noen regler da de sikkert ikke regnet med at det kom til å være noen der midt på natta midt i uka.

Det skummet også mer enn vanlig. Kort sagt var det ikke så trivelig å være der i natt som ellers.

Men det er jo sykt mye fisk der da :unsure:

Norges vakreste fiskeplass?

130620071419459SrsETJlLbXo.jpg?61

13062007141945TTdjbHqpwm27.jpg?36

rangerer du denne før drammenselva och rælingenbrua eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mail til fylkesmannen men link hit,samt en temperaturmåler vil sikkert lage litt hodebry for utslipperen :lol:

Lukten? Hvordan var den?

Det var en svak kloakk/råtten fisk eim av klærene mine etter turen dit.

Interesang plass,men for en lukt det er der :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rangerer den i hvert fall før Steinsfjorden. :P

Ja på samme måte som jeg rangerer Hitler OG Stalin før deg.

EDIT: Men du er FØR Remy da

Har selv opplevd noe av det samme der seint på kvelden, kom ut ekstra skummete og varmt vann, gikk ca 1 minutt så begynte fisken å flyte med buken opp. Dog ingen store fisk.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyno er virkelig en nydelig plass ja..

Hmmm. Hadde tenkt meg en tur i natt. Tror du de slutter med utslippet innen den tid?

Hva slags fisk fikk du forresten?

Tipper de bare gjør slikt på tider på døgnet hvor de regner med at det ikke er folk, men vurderer du nattfiske kan det jo tenkes du får oppleve det samme. Beit likevel bra utenfor lensa (litt lenger ut enn ellers). Fikk det meste, men de store brasmestimene var borte, og aspen jeg fikk var liten (største på 6-7 hekto som likevel gav litt morsom fight på fluestanga). Mesteparten av tiden var også lauene som var inne svært små. Gjørsen var skikkelig på hugget forøvrig, fikk 8 stk før jeg rett og slett droppet bunnmeite med agnfisk, de to største på 1,77 og 1,78.

13062007141945gJmR2p5r5t37.jpg?67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Dynea sitt utslipp?

De er så store at de har utslippstillatelse fra SFT, på nettsidene der kan utslippstillatesen finnes.

http://www.sft.no/bmi/

Kan ikke se noe eksplisitt om temperaturkrav på dem, men jeg er ikke sikker på at det er riktig bedrift

fra utslippstillatelsen:

"...1 UTSLIPP TIL VANN

1.1 Separering og utledning av avløpsvannet

Avløpsvannet skal separeres og utledes på følgende måte:

- Kjølevann:

Alt kjølevann som ikke er tilført noen form for forurensinger skal gå i eget ledningsnett med utslipp direkte til resipient.

- Overflate- / drensvann:

Overflate- / drensvann fra nytt lagerområde for produkter (tidligere Lillestrøm Dampsag og Høvleri) kan, forutsatt at det ikke er tilført noen form for forurensninger, ledes direkte til resipient. Alt overflate- / drensvann forøvrig skal ledes til renseanlegg.

- Øvrige avløpsvann:

Prosessavløpsvann, rengjøringsvann, sanitæravløpsvann og annet forurenset avløpsvann skal renses i bedriftens eksisterende biologiske renseanlegg.

1.2 Utslippsbegrensninger

1.2.1 Avløpsvann fra det biologiske renseanlegget

Følgende utslippsgrenser gjelder for dette utslippet:

UTSLIPPSKOMPONENT

Kg/d

Kg/uke

KOF (dikr.)

Fenol/fenolforbindelser

Total - fosfor

425

0,5

1,9

2625

10,5

Utslippsbegrensningene er gitt som maksimalverdier pr. døgn og uke.

pH skal ligge i området 6 - 9

Jfr. pkt. 5.2 og 7.1

Dersom senere undersøkelser påviser innhold av komponenter i avløpsvannet som tidligere ikke har vært kjente, vil SFT om nødvendig fastsette utslippsbegrensninger også for disse. Jfr. pkt. 1.5.

1.2.2 Kjølevannsutslippet

Det skal etableres et opplegg for rutinemessig kontroll av inn- og utgående kjølevann,

Jfr. pkt. 1.5.

Alle begroingshindrende midler som ønskes benyttet i kjølesystemer m.v. skal være testet mhp. nedbrytbarhet, toksisitet og mutagenisitet. Resultatene av testingen skal forelegges SFT. Bare midler med testresultater godkjent av SFT tillates benyttet, og bare institusjoner godkjent av SFT kan benyttes til uttesting av midler.

1.3 Forurensningsbegrensende tiltak, rensing, m.v.

1.3.1 Bedriftsinterne tiltak

Bedriften skal i størst mulig grad søke å redusere tilførslene av forurensende stoffer til renseanlegget.

Bedriften skal holde en samlet oversikt over alle ekstraordinære tilførsler til renseanlegget.

I fatvaskeriet skal fatene tømmes best mulig før de behandles, slik at restene om mulig kan tilbakeføres i prosessen, eventuelt leveres som spesialavfall.

Fat som inneholder rester av miljøgifter tillates ikke behandlet i fatvaskeriet.

1.3.2 Sikringstiltak

Tanker for fyringsolje og andre ildsfarlige væsker skal være sikret i henhold til forskrifter fra Statens sprengstoffinspeksjon (nå DBE) av 7. desember 1982.

Tilsvarende gjelder for flytende og oppløste kjemikalier som omfattes av forskrifter om merking, omsetning m.v. av kjemiske produkter av 1. juni 1990.

Andre kjemikalier skal lagres på en slik måte at det ikke er fare for forurensning og slik at aktsomhetsplikten i henhold til lov om arbeidervern og arbeidsmiljø av 4. februar 1977 og lov om produktkontroll av 11. juni 1976 er oppfylt.

(Jfr. også punkt 7.3.)

1.3.3 Rensing

Alt avløpsvann fra bedriftsområdet med unntak av rent kjølevann og overflate-/drensvann fra nytt lagerområde for produkter (tidligere Lillestrøm Dampsag og Høvleri), som ikke er tilført forurensninger, skal renses i det eksisterende biologiske renseanlegget.

Forurenset avløpsvann tillates ikke under noen omstendighet, heller ikke ved driftsproblemer, ved renseanlegget, å ledes urenset til resipient.

Ved stans eller betydelige funksjonsfeil i renseanlegget skal tilførslene av forurenset vann til anlegget straks stanses eller eventuelt reduseres slik at det ikke oppstår fare for ekstraordinære miljøbelastninger eller skader i resipienten. SFT skal straks varsles i slike tilfeller.

1.3.4 Sanitæravløpsvann

Sanitæravløpsvann skal renses i det biologiske renseanlegget sammen med øvrige avløpsvann.

1.4 Utslippsledninger

Avløpsvannet fra renseanlegget skal inntil videre føres ut i resipienten i eksisterende utslippsledning.

Dersom det på grunn av sedimenter fra utslippsledningen skulle vise seg nødvendig med mudring, må dette bekostes av bedriften. SFT skal underrettes om planlagt mudring, og det skal i så fall sendes analyser av mudderet og redegjøres for disponeringen av muddermassene.

1.5 Videre undersøkelser og utredninger

Følgende undersøkelser/utredninger skal gjennomføres:

- Det skal gjennomføres en kartlegging av eventuelle miljøfarlige stoffer (toksiske/tungt nedbrytbare/bioakkumulerbare stoffer, tungmetaller) i avløpsvannet. Kartleggingen kan gjennomføres vha. målinger/analyser kombinert med beregninger ut fra anvendte råstoffer, prosessforløp osv. Det skal samtidig gjennomføres økotokstesting av avløpsvannet...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, bra str på gjørsen og flirene?

Så det ellers "normalt" ut der nå?

Det var 4 ganger så mye skum som på bildene dine,sterk vind og regn.Skummet blåste overalt så jeg så mer ut som en snømann etterhvert. :) Derfor bare 45 min. med fisking.

Ingen fisk av noe speiell størrelse.

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 4 ganger så mye skum som på bildene dine,sterk vind og regn.Skummet blåste overalt så jeg så mer ut som en snømann etterhvert. :D Derfor bare 45 min. med fisking.

Ingen fisk av noe speiell størrelse.

Hei

Har fisket mye i Dynovika i det siste. Og skommet må man nesten bare leve med, men legger merke til store forandringer på morgen, kveld og natt. Virker som om det kan være helt fritt for skum i perioder, men så kommer det masse seint på kvelden og de første nattetimene. Tidlig om morgenen avtar dette, og i perioder helt fritt for skum. Dette tyder jo egentlig på att det kan være ett slags rensemiddel eller lign. Ellers burde det vært like mye skum hele tiden. Fordi strømmen er jo den samme. Tenkte i hvert fall att dette ikke kunne være sunt for de store sjeldene fiskene våres, som tiltrekkes av alle små fiskene som igjen tiltrekkes av de varme vannet.

Men uansett, dynovika er absolutt ikke norges fineste fiske sted. Men det er en KJEMPE fin plass for sportsfiskere. For min egen del har jeg slått flere rekorder, og ikke minst kunne skrevet opp noen nye arter på listen min.

Mine erfaringer:

Det er utrolig grunt, dybden ligger som regel på 1,3m de fleste stedene jeg fisker. (Dette har jeg sjekket med trådløst ekkolodd) Så tunge sluker og søkker, vil i hvert fall ikke jeg anbefale. Hvis du må bruke noe tungt for å komme ut til der du tror fisken står, legg heller på en tynnere line. Gjør fisket bare morsomere uansett.. Kjør fisken forsiktig, så lander du stor fisk med utrolig tynn line. Det er dette du har bremsen på snella til, snakket med noen fiskere som aldri bruker bremsen. Og som regel snakker de også om stor fisken de mista. MEN OVER TIL FISKENE I VIKA

ASP:

Aspen kan være litt lei å få i bite humør, men selv om det alltid er mulig å få en asp på plassen. Er det store forskjeller på når fisken virkelig biter og når den eventult jager litt etter sluken. Beste tiden ved normalt pent vær er på kvelden mellom 22.30 og 23.45. Men den absolutt beste tiden er ved dårlig vær.

Eks: Hvis der er sol og fint hver og det plutselig kommer en liten reinskur og litt vind. Hvis denne skuren -varer i 15 min, vil det beste fiske være 5 til 20 min etter denne. Kan være ganske bra i uværet også, men rett etter skuren før det lysner er absolutt best.. 3 fisk på 5-6 kast er ikke uvanlig. Mye smått, men kilos fisk er da heller ikke uvanlig. Bruk ikke alt for stor spinner og sveiv ganske fort. Sveiver du for sakte kroker du brasmer i stedet for å fiske asp. Aspen tar ting som beveger seg raskt og høyt i vannet. Flue er også veldig bra.

Gjørs:

Gjørsen er tallrik i Dynovika, får du først en. Er det garantert ikke den eneste du tar opp å kikker på i løpet av fiske turen. De fleste bruker søkke og en død laue. Men jeg selv foretrekker å dele laua i 2 og sette den 50-60cm under en dupp. Bruker enkeltkrok og gir raskt tilslag for en lettere gjenutsettelse. Tang er absolut er fordel å ha i fiskeveska når du skal fiske gjørs eller gjedde. Ved utsetting av gjørsen, vil du ofte se att den ligger å flyter opp ned i vannet en god stund, men fortvil ikke. Den er bare så utslitt, og etter noen min hvilepause snur den seg og svømmer avgårde. eks: Fikk en på 3kg her om dagen, brukte 20 min på å vokne.

Abbor:

Abbor finnes det noe av, de største får jeg ved å agne med små lauer, eller med biter.

Beste stedet, til høyre for strømmen.

Gjedde:

Fisk ett stykke unna strømmen, gå gjerne ut mot nitelva eller mot leira i vikene som stikker inn. Mye fin størelse på gjeddene, men her er det virkelig stor forskjell på om gjedda tar eller ikke.

Noen ganger tar gjedda veldig ofte, særlig veldig tidlig på året, mens noen dager ser du bare gjeddene cruiser rundt og ikke bryr seg en døyt om sluken eller agnet ditt.

Brasme:

Hvis du liker å meite, gjerne med ett lite søkke og mark er det muligheter for stor brasme. Virker som brasmene ligger mye lengere ut hvis gjørsen herjer. Men som regel kan du få veldig mye fin brasme i svingen og rett utenfor svingen av det flytende skum og leca stein oppsamleren. Da trenger du heller ikke kaste langt, og brasmer på 300g-1,6kg er det store mengder av. Fisk på over 3kg finnes det også. En mann kroket en fisk på 3-3,5kg for en stund siden. Så de store eksemplarene er der.

Mais er også bra, men jeg får mere napp på mark.

Flire:

Fisker du på samme måte som brasmen, og de er egentlig overalt. Er ikke sjeldent med store og fine flirer helt inntil røret på venstre side av strømmen. (tas lett på dupp og mark) 30-60cm dypt burde du fiske akkurat der.

Men fisker du med mark i Dynovika, får du mest flire, bramse, laue, hork, abbor, små asp (tar når du sveiver inn) hender det biter på en mort eller vederbuk. Men dette er sjeldnere.

Men mye fin fisk å velge mellom.

Blitt mye fine fiske bilder i samlingen fra Dynovika, et sted med store muligheter.

Skitt fiske

Mvh fiskegale:

Øystein Bertelsen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørs:

Ved utsetting av gjørsen, vil du ofte se att den ligger å flyter opp ned i vannet en god stund, men fortvil ikke. Den er bare så utslitt, og etter noen min hvilepause snur den seg og svømmer avgårde. eks: Fikk en på 3kg her om dagen, brukte 20 min på å vokne.

Skitt fiske

Mvh fiskegale:

Øystein Bertelsen

:)

Jeg svingte innom der en tur på dagen igår og fikk ikke så mye som en agnfisk engang.

Jeg snakket forresten endel med den gravemaskinkjøreren som driver der nå og han sa at det var en som hadde fått 10-12 gjørs der på morran.Største på noe over 2 kg.Alle lå pent i en plastpose på land.

Fiskeren hadde vært av norsk opprinnelse. Var det du som hadde vært der? :D:lol:

Edit:Glemte visst å få med et av poengene her og det var at denne fiskeren og hadde fisket med laue og dupp.

Ellers takk for fin oppsumering av fiske i Dynovika :)

Og selvfølgelig,velkommen til forumet:)

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa gravemaskinføreren til oss også, men denne gangen 12-13. Virker som alle gravemaskin/lastebilsjåførene og kommunearbeiderne som man treffer på i Dyno er svært interessert i fiske. De spør og graver noe voldsomt i alle fall.

En flott fiskeplass, og idag måtte Arve og jeg rope til hverandre der vi sto to meter i fra hverandre, for å overdøve anleggstrafikken. Stram lukt, glohett vann og masse slaktet babygjørs :) men vi fikk da artene vi ville ha :o

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.