Gå til innhold
Fiskersiden

Feriens første Congerforsøk


Gone_Fishing
 Share

Recommended Posts

Jan var tilbake fra ferie, og lysten på et havålforsøk på den "nye" plassen vår, der vi tok to havål i januar, og ettersom det var fløende sjø på kveld/tidlig natt, var eg sjølsagt klar for en tur i dag eg og.

Begynte ettermiddagen med en tur med fluestanga, ikke altfor langt fra der vi hadde tenkt oss, for å fiske noen makrell til agn.

Jan ringte på vei fra jobb, litt usikker på om han hadde lyst å fiske, var ikke særlig lysten dersom det ble både mye nedbør og sterk vind, men når han fikk høre at eg alt var igang med å fiska agn (hadde fått en pir så langt) kunne eg høre hvordan fiskelysten kom snikende tilbake B)

Eg nevnte at plassen eg fiska etter makrell måtte være en bra plass til å prøve etter Havabbor, men han hadde ikke heilt trua på det, da han hadde fiska en del der, og aldri sett noen tegn til de.

Vi avtalte å møtes seinare, og eg fisket videre etter agn, fikk noen knøttsmå lyr, og en liten pir til, da en liten blank fisk tok fluen min, ser at det er en liten havabbor, og seier høgt til meg sjøl, at denne skal eg ikke miste, fisken drar ned, og går nesten innunder en bergknaus, men eg får pressa den ut, skal til å løfta den opp, da den gjør et lite dykk til, kjenner at den tar i bunn, og dermed løsner flua :P

Fisker videre, og på ene kastet kjenner eg at det smånapper flere ganger, tror det er makrell, og "løfter" snøret innover med stanga, ser flere fisker som tar flua og skjærer ut til siden, i samme retningen som eg drar, er jo bortimot umulig å kroke de når de tar på denne måten, tror fortsatt at det er makrell, men når flua er rett nedenfor meg får nok fisken øye på meg, og eg ser 3-4 fine havabbor som raser vekk fra meg.

Fisker en stund til, og får en pir til, før det er på tide å hente Jan, har med en del frossen makrell og, så det skal holde med agn.

Vi kommer fram til plassen, bærer utstyr i mengder, før vi får rigga opp, og kasta ut de første agna, allerede da eg skal stramme opp etter første kastet, sitter eg fast første gangen, og det ender med slit, men etter ei stund har vi agn som fisker begge to, og kan sette oss til rette i stolene, med kaffekoppen.

Ikke lenge etter er det noen kraftige napp på ene stanga til Jan, trua på at det er havål er vel kanskje det som gjør at tilslaget er litt for kjapt.

Eg har stengene mine litt langt til venstre for der vi sitter, og med Jan sine stenger mellom meg og poden min, bestemmer meg etter hvert for å flytte poden til høyre siden min når eg skal bytte agn, egner opp to nye tackler, og går bort til poden for å dra opp agna, høyrer knarren på ene snella, synes eg ser bevegelse i den høyre stanga, og løfter denne fra poden for å være klar.

Etter ei stund uten at noe skjer gjør eg et tilslag, uten at det er noe der, drar inn og kontrollerer agnet som er like fint, da eg hører knarren gå jevnt på den andre snella, det er ikke nappvarsleren til venstre som er gåen, eg har glemt å legge snøret på høyre stanga i varsleren. :D

Eg drar litt snøre av snella, slik at ikke fisken skal kjenne det når eg løfter stanga, får stang opp av poden, strammer, kjenner at fisken fortsatt er der, den drar jevnt, så eg gir et kraftig tilslag, og det svarer kraftig i andre enden, er sikker fra første stund at det er en havål, og til å begynne med kjennes den enorm ut, men da eg får den opp fra bunn, har eg god kontroll, og det er tydelig at den er noe mindre enn eg først trodde, sannsynligvis har den hatt tak med sporden mellom noen steiner, eller rundt ei skråmerot.

Jan kommer til med håven, og når eg bare får gitt ham hodelykta, så går håvinga greit, eg tar over håven, og bærer fisken bort til den nye presenningen som eg var på Europris og kjøpte før på dagen.

Slik som denne fisken spreller, åler, og slår, er det et lite sirkus å få løst kroken, og veid den, men det går til slutt. :D

32715_s.jpg

7,34 kilo

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13352/32715.jpg

Etter mye sprell, klarer vi også å få tatt noen bilder, men da vi prøver på et "release" bilde, "slår" congeren slik i hendene mine, at det blir et stup rett i vannet, men Jan klarer faktisk å knipse dette bildet idet den tar vannet :D

32716_s.jpg

Catch & Release

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13352/32716.jpg

Vi fisker videre enda en stund, eg sliter to tackler til, begge har småfisk som er borti agna, men ingenting borti som gir inntrykk av å være havål etter full flo.

Vi pakker til slutt sammen i den vanlige "pakke-skuren", og eg må si meg godt fornøyd med enda en flott fisketur sammen med Jan, håper at havålpersen hans gjør et hopp neste gang vi forsøker, vi har jo en god uke fremfor oss med fløende sjø på natta, så mulighetene burde være til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.