Fiskersidens Forum: Jadda, jadda... Ny art på Per Magnar og Perca - Fiskersidens Forum

Jump to content

2
Side 1 av 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Jadda, jadda... Ny art på Per Magnar og Perca Agnfiske i Oslofjorden 09.02.2008

#1 Bruker er avlogget   Perca 

• Seniorbruker
  • PipPipPipPipPip
  • Gruppe: Medlemmer
  • Poster: 1.563
  • Ble medlem: 20-desember 04

Postet 09 februar 2008 - 20:19

:D

I dag morges så stevnet Per Magnar og jeg ut fra Søly på Jeløya. Vi hadde blitt enige om å agnfiske på dypt vann. Ok, ikke akkurat så veldig dypt, men her i Oslofjorden så regner jeg dyp på over 100 meter for dypt.

Vi hadde pratet litt om å forsøke oss på smørflyndre og kanskje noe annet som lever på dypt vann i Oslofjorden. Med nyervervet GPS så var det ikke vanskelig å finne en plass som var dyp nok for oss. Dreggen ble lempet på sjøen og det tok litt tid før den nådde bunnen. Og like etter så forsvant søkker og kroker agnet med makrell etter. Og så satt vi der... Ikke en dritt skjedde! Da en halvtime hadde gått så sveivet vi opp for å sjekke agnet og da skjønte vi med en gang hva som hadde skjedd. Vi hadde havnet på sølebunn og der var det slimål! Mange slimål..! Agnet hadde nesten ikke før nådd bunnen før de ekle slimålene hadde spist det opp. Om noen andre fiskearter skulle rekke å svelge agnet før slimålene hadde rensket krokene for agn og forlatt åstedet så måtte de være kjappe! Men så kjappe var de ikke...

Etter at jeg hadde tenkt meg grundig om så fant jeg ut at jeg ikke hadde slimål på artslista mi og det hadde ikke Per Magnar heller og dermed så begynte et målrettet slimålfiske! :blush: Men disse små jævlene av noe motbydelige kryp klarte gang på gang og renske krokene for agn uten og sette seg fast på kroken. Det eneste som skjedde var at fortommen kom opp som en gordisk knute godt innpakka i slim. Som du skjønner så ble det en del fortomsbytting i dag... Men til slutt så klarte Per Magnar å få en til å sitte på kroken helt opp. Han smilte og var veldig fornøyd med en ny art helt til han skulle ta den av kroken. :D Da var det min tur til å glise rått. Fingerne til Per Magnar ble fulle av slim og jo mer han forsøkte å vaske det bort jo mer slim ble det!

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18307/45265.jpg
Til slutt så fikk han slimålen løs fra kroken og så måtte han motvillig posere med den nye arten. Jeg tror dette er noe av det mest ekle han noen gang har fått på kroken.

Jeg hadde jo ikke klart å få slimål så vi forsøkte en god stund til før vi gav opp. Det var ikke så reint lite irriterende at jeg ikke klarte å få en slimål til å sette seg fast på kroken, men enkelte ganger så vil det seg ikke.

Så flyttet vi oss inn på grunnere vann. Ca 50 meter var det under kjølen der vi dregget opp på nytt. Jeg hadde ikke fisket mange minutter før det napper. Jeg gjør mothugg og kjenner at fisken sitter. Det som kom opp var ikke mye spennende... En microtorsk hadde svelget agnet. Jeg fikk den løs og slapp den ut igjen og den svømte fornøyd ned på dypet igjen med beskjed om å komme tilbake om noen år. Og så beit det hos Per Magnar! Dette var noe som var større enn den torsken jeg fikk. Og snart så kom denne opp til overflaten.

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18307/45266.jpg
En lange! Ingen monsterlange, men den veide ihvertfall over kiloen.

Og så fant jeg ut at jeg skulle sjekke agnet mitt. Jeg sveiver opp og der... Jo der sitter det forsyne meg en slimål! Denne er betydelig større en Per Magnar sin og det er jo veeeldig viktig! :D

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18307/45267.jpg
Og jeg var jublene glad... :unsure: Vel, jeg var jo fornøyd med å ha fått en ny art. Nå aner ikke jeg hva som regnes som stort for slimål, men denne veide ihvertfall 30 gram og lengden var ikke akkurat lett å finne ut av. Etter mange forsøk da jeg kom hjem så fant jeg ut at den måtte være rundt 30 cm lang. Slimålen til Per Magnar veide 18 gram og var like nøyaktig målt som min til ca 25 cm.

Etter dette så flyttet vi oss igjen og denne gange enda grunnere. Og der smalt Per Magnar til med en gang med en torsk på snaue kiloen og like etter enda en lange. Denne var noe mindre enn den forrige.

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18307/45270.jpg

Og like etter dette så fikk han en sandflyndre.

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18307/45268.jpg
Denne veier vel snaue 1/2 kiloen vil jeg gjette på.

Jeg hadde et par napp som jeg ikke klarte å få fisken til å sitte på, men da jeg sveivet opp snøret da vi skulle gi oss så syntes jeg at det var litt tyngre enn vanlig. Og der satt det jammenimeg en sandflyndre på kroken. Den hadde svelget agn og krok så grundig at jeg kunne ikke se noe av kroken i halsen på flyndra.

Vi hadde blitt enige om å dorge tilbake til Søly og like etter at vi hadde passert sundet mellom Gullholmen og Jeløya så er det en fisk som biter på vobleren til Per Magnar. Han får den inn til båten og det er en torsk.

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18307/45269.jpg
Denne fikk æren av å bli med hjem til Per Magnar som middag.

Da vi hadde igjen noen få hundre meter til Søly så er det noe som høgger skikkelig til på vobleren min, men den går med en gang. Mest sannsynlig så var det en sjøørret.

Egentlig så har denne dagen vært en dårlig fiskedag, men vi kan jo ikke være helt misfornøyd med en ny art hver oss. Og vi er helt enige om at nå har vi fått slimål og trenger den ikke flere ganger! :)

#2 Bruker er avlogget   Iversen 

• Seniorbruker
  • PipPipPipPipPip
  • Poster: 1.767
  • Ble medlem: 18-april 05
  • Interests:Meitefiske, karpefiske

Postet 09 februar 2008 - 20:26

Grattis med ny art på begge. Synd det ikke ble smørflyndre!

#3 Bruker er avlogget   alek 

• Ivrig bruker
  • PipPipPip
  • Poster: 545
  • Ble medlem: 03-juli 07

Postet 09 februar 2008 - 20:35

Ser ganske morsomt ut.
Grattis med ekkel ny art!!

Har endelig fått meg en havfiskesnelle og stang, så hvis noen vil ha meg med ut en dag så takker jeg ja..

aleksander

#4 Bruker er avlogget   Vansjø Havfiskeklubb 

• Ivrig bruker
  • PipPipPip
  • Poster: 708
  • Ble medlem: 25-november 07

Postet 09 februar 2008 - 20:52

Gratulerer med ny art! Håper jeg slipper å få den arten på lista mi.
Vi får ta en tur ut igjen snat å fiske litt sei, det var kjempegøy.

#5 Bruker er pålogget   Mats M 

• Seniorbruker
  • PipPipPipPipPip
  • Poster: 1.569
  • Ble medlem: 21-mai 07
  • Interests:Fiske, ski, friluftsliv.

Postet 09 februar 2008 - 21:07

De så jaggu ekle ut de slimålene der.

#6 Bruker er avlogget   permagnar 

• Superbruker
  • PipPipPipPipPipPip
  • Poster: 2.824
  • Ble medlem: 05-juni 05

Postet 09 februar 2008 - 21:11

Mange takk for en hyggelig dag på fjorden, Perca (og Fritjof!)

Slimål er ikke akkurat delikat å hanskes med, nei. Men det er uansett en svært fascinerende skapning, med følehorn og imponerende stå-på vilje :D

Rundmunn eller ikke, jeg kaller det en fisk og ser på det som en ny art :P

Ellers var det jo så som så med bettet, et par tannpirker-langer og noen torsk. Sandflyndren min veide 460g på vekten min her hjemme. Perca veide den vel til 470g i båten. Kjøkkenvekten har jeg "kalibrert" mot kontrollveide blylodd, så da sier vi 460 som gjeldende (forøvrig ny pers).

Synd at det siste hugget på Perca's wobbler ikke satt som den skulle, det var skikkelig godlyd i knarren.. Neste gang!

#7 Bruker er avlogget   Perca 

• Seniorbruker
  • PipPipPipPipPip
  • Poster: 1.563
  • Ble medlem: 20-desember 04

Postet 09 februar 2008 - 21:28

Takk til deg også Per Magnar!

Ellers så kan jeg fortelle til de som har vært så heldige og ikke fått slimål at de er enda eklere i virkeligheten enn på bilde! Da jeg hadde løsnet slimålen min og holdt den fast så gnagde den på fingern min!

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18317/45310.jpg
Her ser du "tennene", ja jeg vet ikke om det kan kalles tenner, men disse gnagde ihvertfall på fingeren min og det var forsiktig fortalt motbydelig!

Ja, nå er jeg klar for litt seifiske snart. Hvis ikke sjøørretfisket tar overhånd... :blush:

Postet bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.n...18321/45321.jpg
Her er et bilde for å dokumentere lengden på slimålene. Æsj... Det var en drittjobb!

#8 Bruker er pålogget   menig fiskebolle 

• Aktivt medlem
  • PipPipPipPip
  • Poster: 1.365
  • Ble medlem: 25-oktober 05
  • Interests:Alt av fiske. Spesielt kystmeite(surf) og jerkfiske etter gjedde. Driver også med fluebinding når dette passer.

Postet 09 februar 2008 - 21:28

Så ut som en bra tur det, gratulerer med ny art til begge:)

#9 Bruker er avlogget   alek 

• Ivrig bruker
  • PipPipPip
  • Poster: 545
  • Ble medlem: 03-juli 07

Postet 09 februar 2008 - 21:32

Kan man spise slimål?
Røyke den?
Frister ikke, men bare lurer.

#10 Bruker er avlogget   Chironomus 

• Superbruker
  • PipPipPipPipPipPip
  • Poster: 3.694
  • Ble medlem: 02-april 06
  • Interests:Elfebenstårnsvitenskapsmann

Postet 09 februar 2008 - 22:10

Grattis med nye "artar" ;) . Å skylle bort slimet med vatn er nok ikkje det luraste nei...

Lykke til vidare i smørflyndresatsinga!

PS: Produksjon av lommebøker og belter av slimålskinn er i ferd med å bli storindustri på andre sida av Atlanteren. Våre er for små :lol: .

#11 Bruker er avlogget   permagnar 

• Superbruker
  • PipPipPipPipPipPip
  • Poster: 2.824
  • Ble medlem: 05-juni 05

Postet 09 februar 2008 - 22:13

Se postChironomus, av 09.02.2008, 22:10, skrev:

Grattis med nye "artar" ;)

Stay away from artslisten min! *ganne*

#12 Bruker er avlogget   Chironomus 

• Superbruker
  • PipPipPipPipPipPip
  • Poster: 3.694
  • Ble medlem: 02-april 06
  • Interests:Elfebenstårnsvitenskapsmann

Postet 09 februar 2008 - 22:19

:lol:

(den står framleis på mi liste òg...)

#13 Bruker er avlogget   Richard Kolbeinsen 

• Aktivt medlem
  • PipPipPipPip
  • Poster: 1.368
  • Ble medlem: 18-mai 04
  • Interests:Fiske !!!!
    Hus og Hage
    Jakt

Postet 09 februar 2008 - 22:24

grattis med ny art og fin tur.

#14 Bruker er avlogget   svenna 

• Superbruker
  • PipPipPipPipPipPip
  • Poster: 4.918
  • Ble medlem: 25-august 04
  • Interests:Jakt og fiske.

Postet 09 februar 2008 - 22:38

Slimål er noe dritt ... :(
Så ut som en fin tur da. :)

#15 Bruker er avlogget   Laksefiskern 

• Ambassadeuren
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Poster: 5.250
  • Ble medlem: 16-mai 04

Postet 09 februar 2008 - 23:04

Grattis - blir deilig med slimålsuppe! :lol:

#16 Bruker er avlogget   tryta 

• Superbruker
  • PipPipPipPipPipPip
  • Poster: 4.478
  • Ble medlem: 20-november 05
  • Interests:Fiske.

Postet 09 februar 2008 - 23:38

Gratulerer med ny art begge to.
Krysser fingrene for at dere slipper å møte slimålen ved senere anledninger.

#17 Bruker er avlogget   Hunter 

• Gamlefar & Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Gruppe: Moderatorer
  • Poster: 8.704
  • Ble medlem: 16-mai 04
  • Interests:Jakt, fisk og friluftsliv

Postet 10 februar 2008 - 08:03

Gratulerer med ny ekkel og slimete art begge 2.

Del denne tråden:

Side 1 av 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Postet bilde

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users

XXL Adventure 90*50 Campelen Annonse Lopez Design Anglerboard - utvekslingsknapp Gotland Rods & Reels 90*50 Bårdsen 90x50 Out Fishing 90*50 Avkroken 90*50 Fluefiskebutikken Fiskewebshop