Gå til innhold
Fiskersiden

Årets Titran tur knuste mine forventninger


mag
 Share

Recommended Posts

Da var årets tur til Titran unnagjort. Og turen innfridde alle mine forventninger til fiske. Jeg knuste gammel pers på lange, og fikk ny art i form av en piggskate, som også var over gjeldende norsk rekord. Jeg dro da hjem fra Titran med et stort smil.

Tirsdag 29. april dro Ski havfiskeklubb med Petter, Johan, Lasse, Sven Ole, Tor, Lars, Torbjørn og Martin. I tillegg hadde vi fått med oss 2 gjester fra Kongsvinger, Niklas og Tommy. Vi var 10 personer, hvor 4 også hadde besøkt plassen i fjor og 6 var første reis. Hovedmålet for turen var lange og piggskate. Siste nummer av Alt om Fiske, var med på reisen oppover. Og det ble spøkt med nye rekorder, på bakgrunn av artikkelen i bladet.

Med 10 fiskere hadde vi både Viggo og Fredric som guider. Været var strålende, og vinden var nesten fraværende. Jeg ble med Viggo og hans båt Titran ut første dagen. Vi dro rett ut for å finne agnfisk. Noe som skulle vise seg å ikke være så enkelt. Det ble brukt mer enn en time med leting for å finne agnfisk. Men etter hvert fikk vi noe, og når jeg hadde med medbrakt sild og makrell, startet vi fisket etter langa. Vi startet på ca 230m dyp. Et par langer på rundt 5kg kom opp. Så vi gjorde et par flytt i området for å se om vi fant noe større. I området var det også en større fiskebåt som brukte not etter sei'en. Den gjorde flere kast i området hvor vi fisket og drev, noe som også begrenset vårt fiske. Viggo mente at vi burde prøve grunnere, og vi flyttet oss til et område med dybde på ca 150m. Etter en kortere periode får jeg bunn napp. Snøret sto bomfast, men før jeg begynte rive og røske det løs, tenkte jeg skulle prøve med litt rå makt å sveive det inn, i tilfelle det ikke var bunn. Og bunn var det ikke. Så fort jeg hadde sveivet inn en halv meter, svarte "bunnen" med et par gode napp. Tilslag ble gjort, og fisken satt. Seletøyet ble satt på, samt lavgiret på snella ble koplet inn. Jeg skjønte fort at her hadde jeg en ny pers (gammel på ca 11kg). Fisken hadde mange saftige riv i stanga på vei opp. Når fisken endelig brøyt vannskorpa, så jeg hvor stor den fisken var. Persen min var knust, og jubelen min vekket vel halve Frøya banken. Veiinga på båten viste mellom 30 og 32 kg. Fisken ble bløgget, og skuldrene mine senket seg 10cm. Turen var vellykket, etter halve første dag. Nå gikk det vel en god halvtime før jeg fortsatte å fiske, ettersom jeg "svevde" en smule. Resten av dagen gikk stort sett til å sveive opp noen håer. De andre på båten fikk heller ikke noe annet spennende enn noen håer, men det var nye arter på flere av gutta. Bortsett fra akkurat før vi skal gi oss. Da får Sven Ole på noe tyngre på stanga si. Og opp kom det en lange på 9kg, noe som ble hans største på turen. Inne på land ble langa mi kontrollveid til 28kg. Og smilte fra øre til øre.

53223_s.jpg

Lange 28Kg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21347/53223.jpg

53226_s.jpg

Sven Ole med lange på 9kg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21347/53226.jpg

Dag 2 var været snudd. Vinden hadde tatt seg opp, og det blåste 10-12 m/s, men heldigvis fra land. Båtene ble byttet, slik at jeg i dag ble med Fredric ut. Også i dag ble fisket startet med å finne agn. Og i dag så vi 2 fiskebåter som kastet not. Etter 2 timer hadde vi ikke fått en sei, og vi spurte Viggo pent om vi kunne få litt av han. Han hadde tømt fryseren hjemme for makrell. Vi fikk litt av han, og det sammen med den makrellen jeg hadde med så startet vi lange fiske. Dette ble stillere dag på sjøen uten noe å skrive hjem om. Sjøen var ille, så Lasse syntes der var bedre å slappe av i kabinen. Fiske kassa mi samlet vel opp ca 2 liter vann, så alt oppe i den ble dynket med salt vann. Noe som også inkluderte min digital vekt. Hos Viggo hadde Lars så vidt forbedret sin pers med 300 gram på lange til 11kg.

På dag 3 var godværet tilbake, og havet lå flatt uten krusninger. Nå hadde vi fordelt oss slik at vi var 6 hos Fredric for å finne piggskater, mens 4 ble med Viggo på langefiske. Jeg prøvde meg på skate i 2007, og fikk opp 1 til overflata. Men Fredrik droppa å kleppe den, og løfta en i sena. Noe som da selvsagt resulterte i at sena røk og skata gikk. Så nå følte jeg at Fredric "skylte" meg en skate. Etter å ha kjørt en times tid var vi fremme på første skate plass. Uten vind droppet vi ankeret. En del prøvde glide bommer, mens andre brukte sene rett på pilken. Petter fikk en liten kolje, mens jeg like etterpå fikk en liten kveite på ca 1,5kg, som fikk svømme videre. Like etter hadde fatter (Torbjørn) fått napp av noe tyngre på stanga si. Fredric så raskt at dette var en skate, og han hadde rett. Fatter fikk sin første piggskate på ca 3kg. Mens jeg knipset bilder av fatter, begynte stanga mi og bevege seg. Og noe tungt var i andre enden. Jeg måtte jobbe for hver meter oppover. Den gjorde noen korte utras, men ellers var det bare tungt, veldig tungt. Etter hvert kom fisken opp, og vi så størrelsen. Og nok en gang var jeg i himmelen. Vi veide fisken, og vekta viste noe over 9kg. Skata ble lagt i en kum med vann, mens Fredric tok noen telefoner for å sjekke Norges rekorden. Etter litt fiske, kjørte vi til land for å få en nøyaktig måling på land. Der viste Samson vekta 9,32kg. Den 21 år gamle rekorden var slått med nesten 800gram. Fisken ble lagt i kummen igjen, mens vi kjørte ut til skateplassen, og slapp den ut. Skatefiske fortsatte, men det ble kun noen små torsker. Hos Viggo hadde Lars nok en gang fått den største langa, med et eksemplar på ca 10,5kg.

53227_s.jpg

Torbjørn med en skate

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21347/53227.jpg

53225_s.jpg

Skate på 9,32kg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21347/53225.jpg

53224_s.jpg

Fornøyd med en rekordfisk

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21347/53224.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

For min del, ble dette tidenes havfisketur med lange på 28kg, og piggskate på 9,32kg. Det var synd at det ikke kom opp flere skater og store langer, spesielt med tanke på de som var første reis. Men de kan få nye muligheter til neste år da Fredric er booket.

Stor takk til resten av gjengen i Ski Havfiskeklubb, samt meite og fluefiskeren fra Kongesvinger, for å ha gjort dette til en trivelig tur.

Stor takk til Viggo og Fredric for hyggelige timer på sjøen.

Flere bilder på Ski Havfiskeklubbs hjemmeside (galleri/privat turer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titran, !!!!!!!!! hvor er det :blush: jeg drar.......... NÅ

Gratulerer med N.Rek å pers, dette MÅ ha vært en kjempetur.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til alle sammen

Har vel aldri vært på en tur som har klaffet så bra.

Mange spennende arter utenfor Frøya, så får vel prøve på noen av de neste år.

Ser frem til den turen.

Jeg blir med

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.