Gå til innhold
Fiskersiden

Lite lysglimt av en svunnen tid - Vosso


Skjelde
 Share

Recommended Posts

I langehølen på Bolstad ble det i forrige uke observert et 3-4 storlaks av grovt kaliber på vei oppover elva.

Dette er vel rimelig sikkert villaks, pga størrelsen og årstiden.

Bra det fortsatt er liv i elva, at det er storlaks i elva er det jo ikke tvil om, de er bare så altfor få! Snittet på de få laks som fanges er som før.

Nå starter jo en stor såkalt "redningsaksjon" allerede i år, smoltanlegget som skal ligge i Evangervatnet (skal stå ferdig allerede i år) har kapasitet til opptil 500000 smolt. Alle disse skal bli slept i merder forbi faresonen hvor vossosmolten forsvinner, strekningen Bolstad til Fedje viser en ekstremt høy dødelighet av smolt.

De senere års forskning viser en god tilbakevandring på slept smolt i forhold til smolt sluppet i fjorden. Forskjellen er meget stor. Med de testresultater de har fått av laks fanget under stamfiske og notfiske i form av gjenfangster fra tidligere slep er de rimelig sikre på at Vosso vil få et årlig innsig på 500-1500 laks hvert år, allerede fra 2012. Problemet er bare om laksen forvinner like fort som den eventuellt kommer hvis prsjektet legges ned etter noen år. Det er i første omgang garantert for 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende info her skjelde, takker for informativt innlegg!

Vet det har vært diskuterte mange typer tiltak i Vosso, før man mistet den stammen man holdt gående i genbanken-noe man en peridoe var reelt redd for etter hva jeg forstod.

Håper virkelig Vosso kan komme tilbake med en stamme som tåler fiske igjen, for det er en utrolig flott elv, dal og laksestamme de har der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Var det under Speyclave samlingen nå på søndag at de ble observert eller var

det noen dykkere eller sånt som så disse? Hoppet de eller så man de bare svømte i elven?

I gamle dager tror jeg man startet fiske alt i mai i Vosso, har i hvertfall lest det engang.

Merkelig det der med dødeligheten i fjorden, spesielt at man ikke 100% med sikkerhet klarer å

finne ut nøyaktig hva det er. Er det en kombinasjon av div saker så er det nok ikke så lett

å si det sikkert nei.

Får håpe man får mer fisk i retur med årene og at dette gjør at stammen en dag kan bli

selvproduserene igjen. Er kritisk for stammen når det er så få ekte vossolaks igjen og

kanskje mere rømt oppdrett i elven enn ekte vossolaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Var det under Speyclave samlingen nå på søndag at de ble observert eller var

det noen dykkere eller sånt som så disse? Hoppet de eller så man de bare svømte i elven?

I gamle dager tror jeg man startet fiske alt i mai i Vosso, har i hvertfall lest det engang.

Merkelig det der med dødeligheten i fjorden, spesielt at man ikke 100% med sikkerhet klarer å

finne ut nøyaktig hva det er. Er det en kombinasjon av div saker så er det nok ikke så lett

å si det sikkert nei.

Får håpe man får mer fisk i retur med årene og at dette gjør at stammen en dag kan bli

selvproduserene igjen. Er kritisk for stammen når det er så få ekte vossolaks igjen og

kanskje mere rømt oppdrett i elven enn ekte vossolaks.

Dette var før søndag etter det jeg forstod. Jeg har kun snakket med han som har med opopsynet av nøter å gjøre så har ikke noe særlig mer info, bare at de var sikre på at det var nygått laks og ikke støringer.

Stemmer at man startet fisket i mai i gamle dager, men elva var alt for stor til å fiskes som regel. Min far har tatt laks helt oppe på Bulken 18.mai så de var tidlig ute og På Bolstad var det alltid bra fiske fra den 20.

At det er mer rømt oppdrett tror jeg nok også, men ikke i de øvre delene virker det som, vi får svært sjeldent oppdrettslaks på kroken, mer villaks (også svært sjeldent) under sjøørretfiske.

Hovedårsaken i fjorden kan ikke fraskrives til å være annet enn ekstremt høy tetthet av lus + dette blir forsterket av lang vandring.

Om ikke selvproduserende burde oppdrettsnæringen (det er de som betaler dette) fortsette å spytte inn skikkelige summer siden de er årsaken. Hvis storlaksen kommer tilbake burde mye av inntektene fra fiske også puttes inn her. Er vel rundt 5 millioner i året i drift for klekkeri+smoltanlegg+alt annet. De sier jo at Viss taper titallsmillioner siden laksen er borte, kommer dette tilbake burde dette pent la seg gjøre etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lest at det er blitt tatt vannprøver i fjorder for å måle konsentrasjonen av luselarver som

svever rundt. Er det pga man ikke har utstyr for å måle dette effektivt?

Hvis man kunne det så burde man vel kunne finne ut hvor stor konsentrasjonen kan være og

da finne hvor grensen går for forsvarlig oppdrettsvirksomhet i en gitt fjord?

Vet de sleper ut smolt eller har de stående i ruser også kontrollerer den for påslag av lus senere.

Men de er vist veldig små disse luselarvene så er vist ikke helt enkelt det heller.

Nei her må vi klare å komme frem til mer konkrete resultater. Såklart store variasjoner fra

år til år pga temperatur forskjeller, forskjeller i sjøstrømmene i fjorden, situasjonen i merdene etc.

Men man kunne hvertfall gått inn i en fjord og gjort målinger og sagt med veldig god sikkerhet at

her er det rett og slett ikke mulig for smolten å vandre ut uten at det meste kommer til å dø.

Er det Havforskningen som ikke fokuserer nok på dette? Mulig vil ikke næringen ha klare tall og metoder

for å måle slikt for da vil det komme faste grenser pr fjord etc?

Ikke vet jeg men føler det hele er litt "flytende" så lenge man ikke har metoder for å sikkert finne ut hva

som er ok, kritisk eller alt for høy konsentrasjon av svevelus (larver) i en fjord.

Kanskje det finnes prosjekter på dette? Ikke vet jeg, jeg følger ikke så mye med og er hvertfall ikke

inne i forskningen som forgår. Men kunne ikke disse forum som vi har på Internet drive litt

"nyhetsarbeid" og ta kontakt og intervjue noen av disse folkene som jobber med dette?

Fylkesmannen i aktuelle fylke har vel bra oversikt på arbeidet som forgår vil jeg tro.

Når det gjelder Vossolaksen så hvis det er sikkert at det er pga oppdrettsnæringen i fjorden og

fjordene utenfor så burde noen ha baller til å stå frem og fortelle oss at her må vi ta et valg, enten

fortsetter vi med oppdrett eller så lar vi villaksen få bedre forhold. I dag virker det som man ikke

har baller til å få ryddet opp, noe som kunne vært gjort på 2 uker, også la villaksen bygge seg opp

før man senere kunne la oppdrettsnæringen forsiktig etablere seg igjen under nå kontrollerte former.

Hvis i det hele tatt man kunne hatt noe oppdrettsvirksomhet i fjordene der.

Synes det er merkelig at man jobber som ***** med å få tilbake Vossolaksen hvis det virkelige

problemet kan fjernes på 2 uker??? Hallo?

Det er ikke akkurat vanskelig å få seg nytt arbeid i Norge i dag så folk må da kunne bytte

arbeid. Alternativt send de opp til Nordland eller Finnmark for der er det nå snakk om at 50

nye oppdrettskonsesjoner vil bli delt ut. Ja flytt de ut av Osterfjorden og få de oppe i landet :(

Ok, hadde jeg vært diktator i dette landet så hadde jeg løst problemet slik på 2 uker.

Men vi har politikere uten baller og da tar det 20 år, og 200 mill.++ og resultatet er egentlig

ikke noe resultat i det hele tatt.

Ok, jeg begynner å bli utålmodig :)

***** så bra naturen, dyrene og plantene hadde hatt det på denne planeten uten oss mennesker :)

( ***** = HELLLGEROA! )

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lest at det er blitt tatt vannprøver i fjorder for å måle konsentrasjonen av luselarver som

svever rundt. Er det pga man ikke har utstyr for å måle dette effektivt?

Hvis man kunne det så burde man vel kunne finne ut hvor stor konsentrasjonen kan være og

da finne hvor grensen går for forsvarlig oppdrettsvirksomhet i en gitt fjord?

Vet de sleper ut smolt eller har de stående i ruser også kontrollerer den for påslag av lus senere.

Men de er vist veldig små disse luselarvene så er vist ikke helt enkelt det heller.

Nei her må vi klare å komme frem til mer konkrete resultater. Såklart store variasjoner fra

år til år pga temperatur forskjeller, forskjeller i sjøstrømmene i fjorden, situasjonen i merdene etc.

Men man kunne hvertfall gått inn i en fjord og gjort målinger og sagt med veldig god sikkerhet at

her er det rett og slett ikke mulig for smolten å vandre ut uten at det meste kommer til å dø.

Er det Havforskningen som ikke fokuserer nok på dette? Mulig vil ikke næringen ha klare tall og metoder

for å måle slikt for da vil det komme faste grenser pr fjord etc?

Ikke vet jeg men føler det hele er litt "flytende" så lenge man ikke har metoder for å sikkert finne ut hva

som er ok, kritisk eller alt for høy konsentrasjon av svevelus (larver) i en fjord.

Kanskje det finnes prosjekter på dette? Ikke vet jeg, jeg følger ikke så mye med og er hvertfall ikke

inne i forskningen som forgår. Men kunne ikke disse forum som vi har på Internet drive litt

"nyhetsarbeid" og ta kontakt og intervjue noen av disse folkene som jobber med dette?

Fylkesmannen i aktuelle fylke har vel bra oversikt på arbeidet som forgår vil jeg tro.

Når det gjelder Vossolaksen så hvis det er sikkert at det er pga oppdrettsnæringen i fjorden og

fjordene utenfor så burde noen ha baller til å stå frem og fortelle oss at her må vi ta et valg, enten

fortsetter vi med oppdrett eller så lar vi villaksen få bedre forhold. I dag virker det som man ikke

har baller til å få ryddet opp, noe som kunne vært gjort på 2 uker, også la villaksen bygge seg opp

før man senere kunne la oppdrettsnæringen forsiktig etablere seg igjen under nå kontrollerte former.

Hvis i det hele tatt man kunne hatt noe oppdrettsvirksomhet i fjordene der.

Synes det er merkelig at man jobber som ***** med å få tilbake Vossolaksen hvis det virkelige

problemet kan fjernes på 2 uker??? Hallo?

Det er ikke akkurat vanskelig å få seg nytt arbeid i Norge i dag så folk må da kunne bytte

arbeid. Alternativt send de opp til Nordland eller Finnmark for der er det nå snakk om at 50

nye oppdrettskonsesjoner vil bli delt ut. Ja flytt de ut av Osterfjorden og få de oppe i landet :unsure:

Ok, hadde jeg vært diktator i dette landet så hadde jeg løst problemet slik på 2 uker.

Men vi har politikere uten baller og da tar det 20 år, og 200 mill.++ og resultatet er egentlig

ikke noe resultat i det hele tatt.

Ok, jeg begynner å bli utålmodig :unsure:

***** så bra naturen, dyrene og plantene hadde hatt det på denne planeten uten oss mennesker :lol:

( ***** = HELLLGEROA! )

Kunne ikke vært mer enig. Slik de nasjonale laksefjordene egentlig var planlagt, var at alle oppdrettsanleggene skulle fjerne, for godt. Men Helen Bjørnøy gjorde i siste liten en endring på dette.

Utrolig! Osterfjorden er jo nasjonal laksefjord, uten betydning. Til og med oppdretterne i fjorden uttalte seg jo i avisene at de hadde regnet med å legge ned!!!

Ang lustetthet måler de jo dette, er ikke sikker på hvordan. De har faste grenser, og mattilsynet skal fremover bøtlegge de anleggene i osterfjorden med for høy lustethhet i anleggene i perioden mai da smolten vandrer ut. Det gjennomføres også omfattende avlusningstiltak i denne perioden, men det fungerer dårlig. Hordaland er det fylket med høyest tetthet av anlegg så det ser mørkt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De teller voksne lus på fisken i merdene. Husker ikke grensen men tror den var før 2 voksne hulus

pr fisk. Mulig den nå er satt ned til 1.4 i snitt eller noe slikt.

Det tragikomiske er at denne grensen er uansett om man har 1 fisk eller 1.000.000 fisk i merden.

Hurra!

De burde heller fått kontroll på det som virkelig teller, konsentrasjonen av svevelus (larver) i fjorden.

Altså finne ut hvor grensen går for at smolten skal kunne klare å passere alle anlegg på vei ut til havet og

regulere oppdrettsaktiviteten etter det.

Men det er nå mye positivt også da. F.eks forsøket med å få til samtidig avlusning av alle annlegg

nå i vinter eller tidlig vår. Det hjelper nå sikker litt. Men tidligere har slikt arbeidt vært frivellig å

delta i, jeg vet ikke om dette er nå pålagt å delta i. Igjen artig sak.

Joda nok en artig sak at de la grensen like innenfor alle anlegg i Osterfjorden. Hvis ikke det var

et anlegg innenfor grensen da, men usikker her.

Me får sjå... er ikke noe annet å gjøre. Tragiske saker.

Vosso produserte 10-20 tonn villaks i gamle dager, med sjøfisket inkludert.

Mye kultur som forsvinner sammen med laksen.

En engelskmann skrev på slutten av 80-tallet:

- "The Bolstad Bridge pool is probably the most famous pool in Norway..."

( http://www.vestlending.com/fiske/Bolstad-F...-Fishing-03.jpg )

Tror ikke fiskeplassen er like kjent i dag.

Men skal bli spennende å se fremover om det kan bli noe utav de siste tiltak.

Ikke noe ville vært mer lekkert enn å sett villaksen hoppe i Vosso igjen.

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De teller voksne lus på fisken i merdene. Husker ikke grensen men tror den var før 2 voksne hulus

pr fisk. Mulig den nå er satt ned til 1.4 i snitt eller noe slikt.

Det tragikomiske er at denne grensen er uansett om man har 1 fisk eller 1.000.000 fisk i merden.

Hurra! "

Om olje selskapene hadde forusenset havet som oppdrettanleggene gjoer med fjordene, hadde de faatt million krav paa seg med en gang! Hvorfor skal ikke det samme skje med oppdrettanleggene?? Det kan jeg ikke begripe!! :)

"Men skal bli spennende å se fremover om det kan bli noe utav de siste tiltak.

Ikke noe ville vært mer lekkert enn å sett villaksen hoppe i Vosso igjen". Ja, ingenting hadde gledet meg saa mye i "laks verden" enn dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem som antakelig også har litt betydning er Nordhordalandbrua som går over den ene av 2 fjorder smolten går ut i.

Dette er en bru som flyter på store pontonger i fjorden og forsøk med radiomerket smolt viser at den stopper opp ved brua og begynner å svømme sikksakk att og fram langs brua, den tør altså ikke svømme igjennom.

Noen smolt går omsider igjennom, og de kan svømme der i flere dager. Andre venter så lenge at de blir spist eller dør av andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon har jeg. Har detaljerte grafikker på hvorden enkelte smolt bare svømmer frem og tilbake. Skal se om jeg kan få scannet disse.

Er jo flere forsøk på dette. Mange av smoltene ble borte ved broen og aldri sporet igjen.

De har dog slukket lysene om natten, kanskje dette har hjulpet.

Dette er en gammel artikkel, og det er forsket en del på dette etter denne. Her står det jo at forskerne er helt sikre på årsaken til sammenbruddet.:

Lusa drep Vossolaksen

Desperate elveeigarar langs Bolstadelva er innstilt på å slepa mærder med smolt forbi lusebefengte oppdrettsanlegg for å få villaksen attende i elva. Snart er det for seint.

ARNE HOFSETH, BT: - Det materialet som forskarane legg fram, syner at einaste sjansen til å få attende så mykje laks at det monnar, er å sleppa smolten heilt ute i havstraumen, seier Karl Magne Bolstad på Bolstadøyri til Bergens Tidende. Problemet er å kunne samla opp smolt i store mengder, helst 50.000, slik at dei kan slepast. Til no er det ikkje utvikla nokon oppsamlingsteknologi som funkar i Bolstadelva når ho går flaumtung. Smolteskruen som tidlegare er prøvt, fangar rundt 700 i døgeret og ei storruse går full av rekved før du veit ordet av det. Klekkeriet har ikkje stor nok kapasitet, og dessutan er natursmolt meir robust. - På bakgrunn av alle millionane som er brukt til forsking, er det på tide med praktiske tiltak som kan gje oss laksen attende. Elles har forskinga lite for seg, seier Bolstad til Bergens Tidende. Og forskarane er heilt einig med han i det. Berre dei siste fem åra er det forska for 25 millionar kroner. Femteparten er betalt av BKK, resten av det offentlege. Forskinga har gitt svar på mange spørsmål, men mange står att.

- Problemet er likevel at vi ikkje har funne fram til praktiske løysingar som kan redda den makalause laksestamma, og vi har ikkje tid til å løysa alle gåtene før det må gjerast noko, seier seniorrådgjevar Roy M. Langåker i Direktoratet for naturforvaltning. Materialet som har i går la fram på eit seminar på Fleischer's Hotell viser at det alt har skjedd genetiske endringar med villaksen i elva. Skal originallaksen frå Vosso leva vidare må ein bruka stamfisk som for fleire år sidan vart lagt inn i genbanken i Simadal. Der går det no laks av andre generasjon, og tida er i ferd med å renna ut. Forsøka dei siste åra har vist at smolten må slepast heilt ut til Fedje for at laksen skal overleva. Av smolten som er slept ein kilometer lengre inne, er det nesten berre dei som er vaksinert mot lus som overlever.

Lusa frikjend inst

Forsøk med radiomerka smolt viser at mange ikkje ein gong overlever vandringa ut Bolstadfjorden. Andre stryk med ved Nordhordlandsbrua. Her inne i den indre halvdelen av ti mil lange fjorvarndinga, er det ikkje lusa som drep. Forskarane har ein mistanke til endra ferskvasstilførsel i Bolstadfjorden i vandringstida, som fylgje av kraftproduksjonen på Evanger.

For Norhordlandsbrua er det lansert ein teori om at pongtongane som held brua flytande, kan ha ein ressonnanseffekt à la gitarkasse. Lyd, til dømes frå biltrafikken, kan få smolten til å stoppa opp, og bukka under. - Så langt er dette berre teori. Til no har vi ikkje forska på dette mysteriet, seier koordinatoren for prosjektet, Bjørn T. Barlup ved Universitetet i Bergen. Han ventar på reaksjon på eit brev han sende Vegstellet sist vinter. Forskarane er no sikre på at årsakene til samanbrotet for Vossolaksen ligg på den ti mil lange symjeturen frå Bolstadøyri til Fedje. Dei har også greidd å avgrensa tidsrommet til nokre få veker i mai. Men dei har ikkje peiling på korleis laksestamma kan reddast før det er for seint. Og det er ikkje lenge til.

Dette er hentet herfra (BT)

Endret av Skjelde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:Wells registrerte kvar einaste fisk med tal og vekt. Sjølvsagt var det ”smålaks” mellom dei tusen, drygt 500 laksar var berre mellom 10 og 15 kilo store. Men 68 av laksane var mellom 20 og 25 kilo store, og 12 av dei var over 25 kilo, den største var i engelske mål på 58 pund, det var i pund det gjekk.

Så det var all grunn til å møta fram på stasjonen denne maikvelden i 1946. Verda var kome på hengslene att, det var fred i landet og engelskmennene kom med nattoget, med ekstra stopp på Bolstad!

Elva renn like stor og vakker i dag som den gongen. Men på slutten av 1980-talet kom det økologiske samanbrotet. Fisken – storfisken – vart borte, elva vart freda, og kvar sommar er forskarane på plass på leiting etter Vossolaksen. Genane finst framleis, i genbanken i Eidfjord, og Vossolaksen er stamfar til mesteparten av oppdrettslaksen i dag. Så kanskje kjem ruggane tilbake, når dei greier å koma seg gjennom lakselusbeltet ut mot havet!

Det er til å bli dårlig av. Oppdretsnæringen er og blir vossolaksens bane. Med noen hundre meter mellom annleggene og all rømning. Få de ut av fjordsystemet nå.

Resten av sitatet finnes her:

http://www.bt.no/lokallokal/voss/vassvore/article567016.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med oppdrett så er jeg ikke den største motstanderen. Jeg er enig i at det ikke er bare bra, og jeg mener det må satses mye på diverse forbedringer. Men har innsett at vi ikke blir kvitt oppdrettsnæringen.

MEN... Når man ser hvordan det har gått med Vosso så kan jeg ikke fatte og begripe at det kan ligge anlegg tett i tett i hele fjordsystemet innover mot Vosso. Her vet myndighetene om at villaksen nesten er utryddet mye pga av anleggene, men det gjøres likevel ikke en drit for å bedre villaksens forhold. Skulle ikke lagt et anlegg i denne fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med oppdrett så er jeg ikke den største motstanderen. Jeg er enig i at det ikke er bare bra, og jeg mener det må satses mye på diverse forbedringer. Men har innsett at vi ikke blir kvitt oppdrettsnæringen.

MEN... Når man ser hvordan det har gått med Vosso så kan jeg ikke fatte og begripe at det kan ligge anlegg tett i tett i hele fjordsystemet innover mot Vosso. Her vet myndighetene om at villaksen nesten er utryddet mye pga av anleggene, men det gjøres likevel ikke en drit for å bedre villaksens forhold. Skulle ikke lagt et anlegg i denne fjorden.

Med alle de pengene de bruker på forskning kunne de sikkert betalt såpass at flere oppdrettere hadde pakket sakene med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården på Flaga ligger det flere fotoalbumer fra virkelig gamle dager frem til 90 åra med mye lakse material, mye stor laks. Skal prøve å få scannet en del av dette og legge ut neste gang jeg er på Voss, ca midten av juni når eksamen er over :)

Kanskje noen her som har interesse av å se slikt, er jo imponerende lakser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården på Flaga ligger det flere fotoalbumer fra virkelig gamle dager frem til 90 åra med mye lakse material, mye stor laks. Skal prøve å få scannet en del av dette og legge ut neste gang jeg er på Voss, ca midten av juni når eksamen er over :)

Kanskje noen her som har interesse av å se slikt, er jo imponerende lakser.

Ja saa klart og takk for det! eller kan Du ogsaa titte paa denne linken, hvis ikke Du har gjoert det allerede :lol:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...=27836&hl=vosso

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjelde, har sendt deg verdens lengste PM :D

Gamle bilder og video er absolutt interesant og veldig viktig å ta vare på slike saker.

Mere video ville jeg veldig gjerne sett og få lagt ut, redd for endel slik nå ligger og støver ned

og blir kastet med årene. Men muligens ble det ikke tatt opp så mye privat video på denne tiden.

Det er jo fra ca 1987 og bakover man snakker om og den gangen var vel privat video kanskje ikke

så vanlig? Vel jeg husker da at noen hadde utstyr på denne tiden, VHS og slikt kom vel på 80-tallet.

Og før det hadde vel endel folk slike "smalfilm" eller hva det kalles.

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.