Gå til innhold
Fiskersiden

Ny specimen og ny art


Audun
 Share

Recommended Posts

Rått overflatefiske

Etter å ha spurt om lov fikk jeg faktisk et ja fra mannen med hovedansvaret, og etter mye smyging og typisk stalking langs bredden fikk jeg øye på fiskene - et uslåelig skue! I slike tilfeller lønner det seg alltid å løsfôre ekstremt lite, i hvertfall forsøke å holde seg så kald og rolig som mulig, så kun to store loffbiter ble kastet ut før frilinetakkelet fikk følge etter. Den største av totalt 10 fisker tok fullstendig regi, ingen tvil om hvem som var sjefen i gjengen. I det sommervarme vannet fightet fisken ekstremt hardt, merkelig nok, og i flere minutter trodde jeg at den skulle seire over meg flere ganger.

29062008160252r4M88jmM458R.jpg

En drøm går i oppfyllelse når koien på 5150 gram glir over i mesh`n - en fantastisk fisk.

Jeg kunne ha fått flere fisker, men valgte å la de være i fred etter at jeg landet den største. Ble noen fine motiver, satt og så på dem i et par timer før jeg pakket sammen og listet meg avgårde igjen.

040820082251XghBtV3VbCQz3tHlqo.jpg

Sky fisk...

040820082220suRyg2PCIyKjqIBkAQ.jpg

...som etterhvert tør å nærme seg...

040820082240mbeH4uj1j45Niiwcn9.jpg

...bare én til...

040820082230PoiyBnTcA7bLapuIXh.jpg

...helt inne ved beina mine, unike opplevelser.

Langdryg surfsatsing

For meg er hverken koikarper eller nye arter på artslista hverdagskost. I flere sesonger, må vel være inne i den tredje eller fjerde, har jeg siklet etter småflekket rødhai, en art jeg synes fortjener mye skryt for flott utseende og fascinerende adferd. Og det er jo ikke akkurat enkelt å la være å stadig prøve når mange faktisk får arten, enten det er som slumpfisk eller som resultat etter langvarig, målrettet satsing. Mine satsinger har vært lagt til strendene og pollene sør og nord for Drøbak i tillegg til diverse søk på vestsiden av Drøbaksundet. Sommerens andre nattpass ga meg endelig arten, jeg har vel sjelden jublet høyere. Et glidende bunntakkel med selvlysende attraktorperler fisket på 30 meter og et kombiagn av makrell og reke ga meg haien - en sjarmerende liten skapning jeg gjerne vil hilse på en annen gang.

29062008155105l5v84sB7GvqW.jpg

Endelig! Etter en beskjeden kamp bryter den overflaten, jeg har vanskelig for å tro det jeg ser i enden av takkelet. Etter en liten fotosession veies den vakre skapningen til 1060 gram før den får friheten tilbake.

Fortsatt god sommer, nye prosjekter venter og rapporter kommer :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sallan, den koien var flott! Gratla!

Ikke så verst haien heller,skulle gjerne møtt en slik.

Reproduserer koi i norsk natur?

Enig med Thor her, jeg så et par fisker i innsjøen som må ha blitt født der og ikke vært en del av gjengen som ble satt ut for mange år siden. Den minste kunne vel veie rundt 500 gram, så dette er vel et bevis på vellykket gyting.

grattis så mye med fete fisker. du tok tydeligvis haien på morran?er jo lyst på bildet. må få testa litt etter den haien jeg å snart. bor jo tydeligvis midt i småflekk-mekka:)

Den tok mot slutten av natta, jeg oppbevarte fisken i et keepnet for å ta bilder i dagslyset om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.