Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerfiske på østlandet 2010 - oppdatert


SMS
 Share

Recommended Posts

Da var sommerferien over, og jeg er godt fornøyd med sommeren fiske. Ingen spesielt store eller sjeldne fisk, men mye morsomt fiske.

Asp

Asp er en fisk jeg er fascinert av, som jeg har hatt ekstremt dårlig uttelling med, og også opplevd mitt bitreste tap av fisk pga utilgivelig håvkløning. Aspen er så fundamentalt forskjellig fra våre andre karpefisk, og fiske etter asp innebærer fart og spenning sammenliknet med avslappende (som oftest...) meite. Det ble derfor to turer i strålende morgensol i naturskjønne Dynovika. Når man sitter i en gummibåt er faktisk Nitelva ren idyll med fugler, våtmark og masse fisk overalt. Den store fordelen med å være ute i båt er også at man kan fiske inni og rundt lensa om det ikke er noen på land, eller man kan fiske lenger ut i vika om det er folk på land eller jaginga foregår lenger ut, eller raskt prøve andre steder. Noen vil kanskje innvende at om man har båt kan man jo trolle på Øyeren og ha mye større sjanse for en specimenasp. Øyeren er imidlertid stor, det er langt mellom aspene, og når man verken har utstyr til eller erfaring med trolling så er det tryggere å holde seg oppe i Nitelva hvor det er mer action og flere, men mindre, fisk.

Starta med flue, bruker intermediate og drar deceivere i lauefarger og -størrelser så raskt inn at man ser plogen på vannet når aspen kommer bakfra. Fryktelig spennende, men også med lav krokingsprosent sammenliknet med når aspen kommer nedenfra og man ikke får noe forvarsel før det smeller - nesten bokstavelig talt. Mulig jeg ikke har nok is i magen når jeg ser aspen komme som en ubåt etter? Forøvrig veldig fornøyd med nyinnkjøpet Cortland Camo, uendelig mye bedre enn mitt gamle, krøllete SI Stillwater.

Ble totalt 9 asp i båten på to turer, samtlige mellom 750 og 1500 g - alle over gamle persen min på mildt sagt beskjedne 300 g. Ny pers, 1500 g på laueimitasjon:

a_100708_asp_1500_flue.JPG

Det var imidlertid ikke fluefiske som var den morsomste metoden fant jeg ut da jeg ved en tilfeldighet så en gammel kjenning i utstyrboksen, en liten, gammel traver som ikke har vært våt på over et tiår:

b_zara_pooch.JPG

Den bærer imidlertid preg av ublide møter med ørti smågjedder i skogsvann. Har tidligere forsøkt poppere i Dyno, ingen suksess. Etter å ha fisket over en plass med spredt jaging uten napp med flue prøvde jeg et kast med spinnstang og Zara Pooch, rakk ikke engang å begynne å "gå tur med bikkja" (fritt oversatt) før det sa plask - bom! Nytt plask - nesten, aspen er borti nå og drar den lille walkeren under - for så å angripe den igjen under vann før jeg rekker å sveive. Den sitter på tredje forsøket på under 2 sekunder, 1420 g:

c_100710_asp_1420_1.JPG

d_100710_asp_1420_2.JPG

Jeg gjør et kast til, ny asp, nå 1110 g:

e_100710_asp_1110_zara_pooch_1.JPG

f_100710_asp_1110_2.JPG

For forsøkets skyld drar jeg frem fluestanga igjen, etter noen kast kommer det en ubåtplog bak - bråstopp, but no cigar...

Etter dette var det slutt på aspjaginga denne morgenen, og jeg sitter igjen med spørsmålet om spinnfiske noen ganger er helt overlegent fluefiske - evt at jeg er en mindre dårlig spinnfisker enn fluefisker. En ting er sikkert; jeg skal binde noen slider-fluer til neste besøk i Dynovika!

Gjedde

Etter mitt livs fisk på flue for to år siden hadde jeg håpet å endelig krysse 10 kg på gjedde. Slik gikk det ikke. Derimot SÅ jeg gjedde på 10+ følge etter både wobbler under tungt spinnfiske, og etter flue. De så ikke sultne ut, ikke nysgjerrige, de gled majestetisk rolig og selvsikre bak agnene opp mot båten bare for å be meg drite og dra.

Ble en uvanlig feit gjedde til Drammenselva å være på flue, ca 4.5 kg. Glemte tripoden, derfor ingen posering.

g_100708_gjedde_4450_flue.JPG

En perverst overdresset deceiver bundet på havfiskekrok med nedklemt mothake i størrelse 6/0 ble for fristende for dette slipset av en gjedde på ca 5.5 kg.

h_100708_gjedde_5500_flue_1.JPG

i_100708_gjedde_5500_flue_2.JPG

Det lyktes ikke helt med gjedde i år, jeg prøvde for hardt på å gjenskape gammel suksess heller enn å tenke nytt når ting ikke fungerte. Dette er kanskje en feil vi ofte gjør, når vi tror vi har funnet ut hvordan ting skal gjøres. Lyktes imidlertid med å finne gjeddene i dypkantene nede på 8-9 meter når vannstanden var lav og jeg ikke så antydning til fisk på grunna. Gjeddene i Drammenselva digger ål, feite, fine, sprellende godbiter. Dette er kanskje ikke den perfekte åleimitasjon, men min nye favorittjigg greide å lure to 4-5 kilosgjedder opp fra dypet, gøy på lett haspelutstyr. Ingen bilder dessverre. Hører også med til historien at jeg kroka et "tog" på denne.

Steindød om den sveives jevnt inn, veldig lokkende gange, som en syk ål svømmende på siden, om man sveiver den inn i korte rykk. "Toget" forsvant utover elva og etter å ha dratt bare 10 meter av haspelsnella mi glapp krokfestet. Troen på at det burde fiskes mer med åleimitasjoner etter rovfisk i vann og elver hvor det fremdeles finnes ål ble derimot styrket. Neste år må det uansett tenkes nytt, både mtp metoder og plasser - og kanskje på tide å innse at Drammenselva ikke akkurat er østlandets beste gjeddevann...

Suter

Tusen takk til Thor Eivind for hjelp her! Var flink gutt og gjorde akkurat som han sa, og dobla nesten den gamle persen min med denne fisken før jeg i det hele tatt hadde begynt å fore:

j_SMS_2100_52_2.JPG

Så antydning til bobler mellom krusningene på overflata, kasta duppen 4-5 meter forbi, sveiva den tilbake såvidt forbi boblene så agnet skulle havne midt i boblene (overblya dupp), tok ikke mange sekundene før løftenappet kom. Siden gikk det slag i slag, knapt nok tid til å etterfore mellom napp, kjøring, måling, veiing og fotografering.

Fikk mange suter, over 20 uten at jeg talte nøyaktig, men ingen riktig store. Toppfisken ble denne garnskadde suteren på 2340 g og 51 cm:

k_SMS_suter_2340_51_1.JPG

l_SMS_suter_2340_51_3.JPG

m_SMS_stuer_2340_51_4.JPG

Noen flere olivenbrune ferskvannsgrevlinger:

n_enda_en_suter.JPG

o_2290_52_2.JPG

r_2270_51_1.JPG

s_2270_51_2.JPG

t_2270_51_3.JPG

Veldig morsomt fiske, men nesten i overkant hektisk. Mange sutere i vannet, sultne sutere! Neste gang blir det heller tur til vann med større, men færre sutere. Da får jeg kanskje tid til å slenge ut et par boltriger også... Joda, kunne ha slengt ut et par før jeg tok noen timer pause midt på natta, men hadde blitt lite søvn frykter jeg. :thumbsup:

Havabbor

Det tok 13 turer fordelt på fire somre før jeg fikk min første, uten at det akkurat ble noen ketchupeffekt av den grunn... Blanka to morgenturer i mye vind i begynnelsen av juli. Etter tur til det ville vestlandet var jeg igjen motivert for å prøve havabbor. Jeg har alltid trodd at havabborfisket er best om morgenen, i hvert fall midt på sommeren, og har faktisk derfor aldri forsøkt å fiske på kvelden. Har tenkt som så at når jeg har slitt så mye med å få havabbor på morgenen når det skulle være best så er det liten vits i å kaste bort søvn og tid på å prøve kvelden også. Dette viste seg å være veldig feil. En kveld mot slutten av juli var planen å fiske til det ble mørkt, så ta pause, og så fortsette fra lysning og utover. I vindværet valgte jeg kasting med en X-rap, og får raskt et tungt napp. Men når utraset uteblir og fisken bare ruller 30-40 meter fra meg aner jeg at det er noe feil; en fin sjøørret som bifangst. Håven er stor, så det syns ikke at fisken var ca 1500 g:

u_100727_sjoorret_1500.JPG

Prøver så å dorge litt i vindværet for å slippe å kjøre opp hele tiden, og for å lete etter havabboren over større områder. Får så min minste HA noen gang:

v_100727_mini-HA.JPG

Er det én her kan det være flere tenker jeg, kjører opp litt mot vinden og slipper dreggen for å kunne kaste med vinden inn mot land. Og joda, perser marginalt en halvtime senere med denne på nøyaktig 1200:

w_100727_HA_1200.JPG

Etter obligatorisk plunder med å få treblekrok ut av håvnett går det ikke mange kastene før det smeller på en noe større HA:

x_100727_HA_2025_1.JPG

Økende trøbbel med autofokus på kompaktkameraet mitt:

y_100727_HA_2025_2.JPG

2025 g, og endelig HA på 2+! Trodde nesten jeg aldri skulle få holde en slik. Ingen stor HA, dyktige HA-fiskere drar slike på hver tur, men en aldri så liten milepæl for min del. Fortsetter å kaste med x-rap, men mistenker at HA bruker synet primært når den jakter, og at den derfor ikke er veldig aktiv i de aller mørkeste timene. Etter en altfor kort natt i bilen bærer det ut igjen. Vinden har stilnet og pisken er gjort klar. Jeg ser imidlertid ingen typisk HA-jaging denne morgenen, bare mer forsiktig plasking som all erfaring tilsier er makrell (mulig jeg tar feil her også, en HA-ekspert har hintet om at HA ofte fins i utkanten av makrellstimene). Jeg kaster rundt og over makrelljagingen, og får, ja, makrell. Litt artig med en liten torpedo på 700 g på flue, glemte dessverre å ta bilde av denne. Går så over til å fiske grunt, kloss i land, og etter å to ganger ha hatt napp på så grunt vann at det ikke kan ha vært noe annet enn HA, klarer jeg endelig å kroke denne:

z1_100728_HA_1010.JPG

1010 g - og ikke det mest originale fluevalget.

To kvelder senere er jeg tilbake igjen, og har nå større forventninger til kvelden enn påfølgende morgen. Starter med litt dorging i vindværet som gjør det umulig å se jaging. Et brutalt hogg røsker nesten stanga ut armene mine og noe der ute stikker mange meter avgårde med en x-rap i kjeften:

z2_100729_HA_2150_2.JPG

2150 og marginal forbedring av en ikke 48 timer gammel pers, moro! Bestemmer meg for å prøve meg som fluefisker igjen, til tross for vinden. Putrer litt rundt til jeg får sluppet dreggen nøyaktig der jeg vil ha den ift vind, strøm og området jeg vil avfiske. Ser ingen jaging, men vet nå at det er HA i området, og troen er på topp. En oliven/hvit deceiver svømmer gjennom området, både raskt i overflata, og noe saktere midt i vannet, men ingenting skjer. Som en test på mine egne ferdigheter som fluefisker tar jeg frem spinnstanga, og på 5. kastet sitter den et HA på 1700 g:

z5_100729_HA_1700.JPG

For all del morsomt selvsagt, men også litt frustrerende. Mistenker imidlertid at en liten flue enten kan komme seg uoppdaget forbi en HA som leter etter krabber, mens en raslende, vibrerende x-rap simpelthen umulig kan komme seg forbi en HA uten å bli oppdaget. Teit som jeg vet det låter; jeg digger x-rap! Suspending, glinsende, raslende, lokkende og langtkastende...og jeg har etter hvert fått overbevisende mange ulike arter med rovfisk på x-rap. Balsawobblerne er fortsatt i flertall i utstyrsskrina mine, men det blir nok lenge til neste gang de blir våte igjen.

Neste morgen er det ganske stille og jeg prøver igjen pisken. Klarer det kunststykket å feilkroke en kilos-HA i buken med flua. Ett tungt og heftig utras og flere "JA!" inni meg blir raskt avløst av skuffelse. Det er så mye havabbor på plassen at jeg greier å feilkroke de med flue, men ikke pokker om de tar... Brått hører jeg jaging bak meg, minst to HA er oppe samtidig bare 15 meter unna båten. "Nå da!" tenker jeg og legger flue et par meter forbi det ytterste plasket. Gjør noen raske drag, får et kontant napp, men mislykkes nok en gang med å kroke fisken. I det jeg får øye på flua seg jeg to kilosfisk som følger nysgjerrig etter og nærmest gjør utfall mot flua uten å ta. Det er tydeligvis noe jeg gjør fundamentalt feil når jeg fisker etter HA med flue. Gøy med 7 HA i båten på de to siste kombinerte kvelds- og morgenturene, men ikke uten store mengder frustrasjon og tvil. Altfor mange ganger "bommer jeg på åpent mål", og er hellig overbevist om at en dyktig fluefisker hadde fiksa dette. Så mye HA som det tidvis var rundt båten tipper jeg HA-ekspertene hadde hatt dusinet fullt, på god vei i det minste... ;)

Like før jeg har tenkt å gi meg får jeg et napp på et par meter dypt vann, men igjen, når det ikke blir noe utras og bare rulling og plasking så er det noe muffens:

z3_100730_skjoorret_1200.JPG

En ganske feit og fin hyggelig bifangst på 1200 g blir min siste fisk på østlandet denne sommeren. Gleder meg allerede til neste sommer!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Har forsøkt å skrive litt rundt det jeg tror jeg har lært ila sommeren, suksesser og fiaskoer.

Det var fisketuren sin!... hvor ble det av Gullfisken?:blush:

Gullfiskene ble tatt på vei hjem fra det ville vestlandet, blir nok nevnt i rapporten derfra. :blush:

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.