Gå til innhold
Fiskersiden

Lusuergåten snart løst ?


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med oppdrag som jeg nå og som regel takker nei til , reproduksjon av trofefisk, fikk jeg høre om en lusuerfangst hvis vekt blir vannskelig å slå.

Lusuer på : + 1400 gr !!! Ja, de fleste vil si at det må være en uer, men han som fanget denne har så mye samlet kunnskap om havfiske og fiskearter, at jeg ikke tviler på at han har rett. Om alt stemmer med arten er denne utvilsom også en verdens rekord til som vi kan notere fanget i vår kjære land :)

Selvfølgelig tar jeg oppdraget med reprodusering, både fordi det er han og fordi det er sannsynligvis eneste gang jeg kan nærme meg en fisk med slik ekstraordinær vekt.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Finnes det bilder/dokumentasjon av fisken?

Fangstmannen er i seg selv en bok når det gjeder havfiske og ikke minst artsfiske,og ja, en slik eksemplar er godt dokumentert, dog er fangsten under verifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk MMS av denne fisken igår, og utifra mitt inntrykk ser det ut som en lusuer. Skjermen på mobilen min er derimot litt for dårlig til å se på piggene på gjellelokk, men håper å få bedre bilde på pcen iløpet av dagen. har sjekka med Irvin og SMS som også fikk inntrykk av lusuer, men bilde er av for lav oppløsning til 100% verifisering. men fisken er jo frosset hel, samt veid på godkjent vekt, så oppklaring blir d nok :) sinnsyk fisk ihvertfall og masse gratulasjoner til fangstmannen hvis det viser seg at det er en lusuer :D

edit: han fikk forøvrig 3 stk tilsammen over kilo, men der en skilte seg klart ut^^

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk MMS av denne fisken igår, og utifra mitt inntrykk ser det ut som en lusuer. Skjermen på mobilen min er derimot litt for dårlig til å se på piggene på gjellelokk, men håper å få bedre bilde på pcen iløpet av dagen. har sjekka med Irvin og SMS som også fikk inntrykk av lusuer, men bilde er av for lav oppløsning til 100% verifisering. men fisken er jo frosset hel, samt veid på godkjent vekt, så oppklaring blir d nok :) sinnsyk fisk ihvertfall og masse gratulasjoner til fangstmannen hvis det viser seg at det er en lusuer :D

edit: han fikk forøvrig 3 stk tilsammen over kilo, men der en skilte seg klart ut^^

Så flott og jeg er veldig glad på hans vegne. Artig å innse at grensene til de største av de små også kan flyttes, bare man satser på det og ikke minst at om artene gir rom for det. Når jeg ferdiggjør selve reproduksjonen , hadde det vært artig også å sjekke alderen på selve individen. Skal ta være på øresteinene til videre forskning, så bare si i fra , dere biologer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fisken må det tas vare på vev av! Her i Tromsø blir det jobba ein del med uerbestandar, og denne ville eg tru er interessant for dei. Send gjerne biten til meg på sprit, så skal eg prøve å få den analysert. Sjølv om mannen har fiska sidan han kunne gå, vil eg med all respekt påstå at han ikkje kan vera 100% sikker på identifikasjonen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fisken må det tas vare på vev av! Her i Tromsø blir det jobba ein del med uerbestandar, og denne ville eg tru er interessant for dei. Send gjerne biten til meg på sprit, så skal eg prøve å få den analysert. Sjølv om mannen har fiska sidan han kunne gå, vil eg med all respekt påstå at han ikkje kan vera 100% sikker på identifikasjonen :) .

Enig her. selv om folk e overbevist fra bilder, og inkludert fangstmannen sjøl, så vil vevsprøve være fint for å verifisere 100%. Jafl med tanke på kor enorm den e hvis d faktisk e lusuer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bildene nå og på ordentlig, og hva kan jeg selv si ?? Det blir en ære å reprodusere denne som og om den ikke blir mottbevist av vevsprøver, er den største lusuer jeg noensinne har sett !! 48 cm !! Men, men vi kan alle ta feil..noe jeg ikke håper er. Herlig å se at grensene er til for å flyttes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vevsprøve sendt via post, tja.

Det er vel ikke noe bevis som holder ????

Tror ikke onkel i svart hadde godkjent at kriminelle sende inn DNA tester via post for å få de registrert i registeret sitt.

Gjorde ihvertfall ikke det med meg :)

Dette blir vel samme greie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1311778361' post='671235]

En vevsprøve sendt via post, tja.

Det er vel ikke noe bevis som holder ????

Tror ikke onkel i svart hadde godkjent at kriminelle sende inn DNA tester via post for å få de registrert i registeret sitt.

Gjorde ihvertfall ikke det med meg :D

Dette blir vel samme greie....

He-he :D . For en samenlikning...Det fleste av oss vet forskjellen mellom en kriminell og en stor lusuer . Det raskeste jeg kan komme på er blandt annet at en kriminell ikke pleier å gi glede til omgivelsen sin, noe en stor lusuer gir :) , dog kan det til tiders være nødvendig å verifisere selve arten i tilfelle hybrid eller annet ?? til tross for at bildene signaliserer at i dette tilfelle er arten lusuer vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he :D . For en samenlikning...Det fleste av oss vet forskjellen mellom en kriminell og en stor lusuer . Det raskeste jeg kan komme på er blandt annet at en kriminell ikke pleier å gi glede til omgivelsen sin, noe en stor lusuer gir :) , dog kan det til tiders være nødvendig å verifisere selve arten i tilfelle hybrid eller annet ?? til tross for at bildene signaliserer at i dette tilfelle er arten lusuer vi snakker om.

Slapp av, ikke det jeg mente.

Men en vevsprøve sendt via post, er det en 100% garanti på at vevsprøven er fra en avbildet fisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1311780023' post='671243]

Slapp av, ikke det jeg mente.

Men en vevsprøve sendt via post, er det en 100% garanti på at vevsprøven er fra en avbildet fisk ?

Skjønte det :D dog er ordet tillit til fangsmannen noe man fortsatt bruker :D Ingen andre en fangstmannen selv er mer interessert i at evt. rekord går grei for seg. Jeg kjenner ham selv og ikke minst hva han står for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den tilfeldigvis tatt langs Trøndelagskysten? Her er jeg passe diffus, som dere ser. Vil jo ikke spekulere i plassen eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Kaster meg på og er enig at dette heller mot lusuer på mange sett. Både farge, spisse pigger, hvit buk, tegninger, men det er dette med piggenenes retning og til dels plassering på gjellelokket. Kan være at de kan være annerledes på en så stor og antagelig gammel lusuer(om det er det). Har fått mange uer i sommer og ingen av de har lignet på denne over.

Håper at det er en lusuer. Jeg velger å gratulere til det evnt kommer noe annet på bordet som motviser at det er lusuer. Moro med litt spenning...... Og diskusjoner. Selv om det kan vise seg og være noe annet/hybrid. Jeg fikk ikke med meg hvilke dybde de var tatt på. Om det stod noen plass. Blir spennende å høre de vtenskaplige svarene. Skjell telling kunne vel vært gjort. Lusueren har 70-80 skjell langs sidelinjen, mens ueren har 80-90 skjell.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg endelig får se gjellelokk så synes eg og d ser ut som vanlig uer. dessverre :/ Men den e i grenseland. Irvin snakket om at han hadde et dokument om ueren i hardangerfjorden, som kunne ha lusuerliknende trekk. Blir spennende å få endelig svar om fisken. Hadde jo vært utrolig kult at d faktisk var lusuer!

Stemme d Vilhelm, ca290m ja.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.